BMW i8 te koop: tweedehands en nieuw

BMW i8

BMW i8 - Carrosserievorm

BMW i8 - Carrosseriekleur

BMW i8: luxe, groene kracht

De BMW i8 is een plug-in hybride. De auto is onderdeel van de elektrische BMW vloot, die wordt gebouwd onder de noemer Project i. Hiervoor wordt BMW i ook ontwikkeld als apart merk, naast BMW en BMW Mini. De oorspronkelijke i8 conceptauto, een turbodiesel, werd gepresenteerd in 2009, op de Internationale Motor Show van Duitsland. De productieversie werd voorgesteld op de Motor Show van Frankfurt in 2013. Op de markt verschijnt de auto eerst in Duitsland, vanaf juni 2014. Halfweg 2014 zijn er wereldwijd al meer dan 10.000 exemplaren verkocht. In november 2016 is de i8 de best verkopende plug-in sportauto ter wereld. Hij is vooral populair in Duitsland, de UK en de USA. In Europa worden in juni 2014 61 exemplaren geleverd. In 2015 worden hier iets meer dan 1700 exemplaren verkocht (IHS Automotive).

De BMW i8 (en voorafgaande concepten) mocht(en) heel wat onderscheidingen ontvangen. In juli 2012 wordt hij bijvoorbeeld verkozen tot Noord-Amerikaans Conceptvoertuig van het Jaar. De BMW i8 Spyder wint in datzelfde jaar de prijs voor Best Production Preview Vehicle. In 2014 is de i8 Auto van het Jaar van het populaire televisieprogramma Top Gear (BBC). In 2015 verkiezen de lezers het magazine AutoGuide hem dan weer tot Groene Auto van het Jaar en ook de felbegeerde titel van World Green Car of the Year mag deze auto op zijn naam schrijven (Fame India Eco Drive 2015). In datzelfde jaar wordt de i8 ook nog verkozen tot Luxury Green Car of the Year door Green Car Journal.

De BMW i8 techniek

De BMW i8 is een sportauto, een zogenaamde Grand Tourer (S). Het is een coupé met 2 deuren en een transversale middenmotor met vierwielaandrijving. De transmissie is de Aisin F21-360 FT EOP. De wielbasis van dit voertuig is 2,800 mm. Het is verder 4689 mm lang, 1942 mm breed, 1298 mm hoog en heeft een gewicht van 1539 kg.

De BMW i8 heeft een lithium-ion batterij van 7,1 kWh met een elektrisch bereik van 37 km volgens de New European Driving Cycle (NEDC). Volgens Amerikaanse normen wordt dat 24 km (met beperkte gasconsumptie). Het ontwerp van de i8 is verwant aan dat van de BMW i3 en sterk beïnvloed door de M1 Hommage. Dat is een conceptauto die op zijn beurt eer betoont aan de laatste BMW sportauto voor de i8, de BMW M1. De i8 heeft slecht 4,4 seconden nodig om een snelheid van 100 km/u te bereiken. De (elektronisch gecontroleerde) topsnelheid is 250 km/u. De elektrische topsnelheid is 120 km/u. In sportmodus kan de auto van 80 naar 120 km/u accelereren in 2,6 seconden. Het verbruik beperkt zich ondertussen tot 2,1 liter per 100 km (NEDC). De uitstoot bedraagt slechts 49 g/km.

De tweede krachtbron van deze auto is een hybride, synchrone elektrische motor speciaal ontwikkeld en geproduceerd door de BMW Groep voor het BMW i merk. Deze motor heeft een maximale kracht van 131 pk (96 kW) en een laag weerstandscoëfficiënt van 0,26.

BMW i8 productiemodel

Na een handvol prototypes en conceptauto’s wordt het uiteindelijke productiemodel van de i8 ontworpen door Benoit Jacob. De auto wordt voorgesteld op de Internationale Motor Show van Duitsland en tijdens Les Voiles de Saint-Tropez, in 2013. Opvallend zijn de vlinderdeuren en het deels nagebootste motorgeluid. Er is nu ook een head-up display en er verschijnen achteruitkijkcamera’s. Serieproductie vangt aan in april 2014. De elektrische krachttrein met twee snelheden is een productie van GKN. De i8 is ook het eerste productievoertuig met laser koplampen. Zij hebben een groter bereik dan ledlampen.

Deze i8 heeft een lithium/ion batterij van 7,1 kWh met een bruikbare capaciteit van 5,2 kWh. Die wordt nog verder gestimuleerd door een intelligent systeem voor energiemanagement. Het elektrisch bereik bedraag zo 37 km (NEDC). Het totale bereik is 530 km. De i8 heeft op die manier een verbruik van 2,1 liter per 100 km en een energieverbruik van 43 kWh per 150 km. In de stad komt dat neer op 8,4 liter per 100 km. Op de snelweg wordt het 8,1 liter per 100 km.

Speciale modellen van de BMW i8

Naast een handvol conceptauto’s, die het productiemodel voorafgaan, kent de i8 slechts 1 model en geen bijzondere trims. Wel is er een aantal speciale edities. Een eerste speciale i8 is de BMW i8 Protonic Red Edition. Deze auto wordt gelanceerd in 2016 op de Internationale Motor Show van Genève. Vanaf juli 2016 wordt hij geproduceerd in de BMW fabrieken te Leipzig. Het protonisch rood uit de titel verwijst naar de kleur van het voertuig. Die wordt gecombineerd met accenten in bevroren grijs metallic.

Een tweede speciale editie is de BMW i8 Roadster. Deze versie is gebaseerd op de BMW i8 Spyder, een van de (al vermelde) i8 conceptauto’s. Het voertuig wordt voorgesteld op de Auto Show van Peking, in 2012. De carrosserie is gebroken wit en de bekleding is in natuurlijk gekleurd leer (dat een oranje tint heeft). Het is een ontwerp van Richard Kim en meteen ook de Conceptauto van het Jaar 2012.

In oktober 2016 kondigt BMW aan dat het productiemodel van de Roadster vanaf 2018 in de i8 reeks wordt opgenomen. In vergelijking met de standaard i8 heeft de Spyder een iets kortere wielbasis en lengte. Verder wordt verwacht dat hij een sterkere batterij zal krijgen en slechts 2 zitplaatsen. Het dak zal handmatig geopend kunnen worden. Ondertussen is het interieur voornamelijk uitgewerkt in koolstofvezels, terwijl de rijcomponenten voornamelijk uit aluminium zijn. Zo moet de i8 Roadster de typische BMW luxe combineren met de lichtheid en wendbaarheid van een echt prestatievoertuig.