Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
CUPRA+Ateca_03.JPG

Cupra Ateca

1 / 7
CUPRA+Ateca_03.JPG
CUPRA+Ateca_28.JPG
CUPRA-Ateca_001_HQ.jpg
CUPRA-Ateca_007_HQ.jpg
CUPRA-Ateca_009_HQ.jpg
CUPRA-Ateca_029_HQ.jpg
CUPRA+Ateca_02.JPG

Sterke punten

  • Krachtige motor
  • Toch nog praktisch
  • Complete uitrusting

Zwakke punten

  • Compromis op comfort
  • Ook niet écht sportief
  • Vreemde opdeling Cupra/Seat

CUPRA Ateca Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto CUPRA Ateca, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.9 - 4.9s
Maximumsnelheid:247 - 249 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):168 - 177 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.4 - 7.8 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4386 x 1841 x 1613 mm
Portieren:5
Kofferruimte:473 - 611 liter
Aanhangergewicht:533 - 544 kg

Het begin van een nieuw merk

Toen het nieuws brak dat Cupra een apart merk zou worden in plaats van enkel een badge op de sportiefste Seats, had niemand zien aankomen dat het eerste aparte model van Cupra deze Ateca zou worden. Het was dan ook een zoethoudertje tot de komst van de Formentor en de Born, die wel uniek zijn voor het merk. Deze Cupra Ateca kreeg de 2.0 TSI-benzinemotor van de VW Golf R en wat koperkleurige accenten, maar was ook niet radicaal anders dan het basismodel van Seat.

Interesse in een Cupra Ateca

Cupra Ateca tweedehands auto
Cupra Ateca nieuwe auto
Cupra Ateca dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De 2.0 TSI-benzinemotor onder de motorkap, steeds gekoppeld aan vierwielaandrijving en een DSG-automaat, zorgt voor echt sportieve prestaties en klinkt ook niet slecht.

  • Toch blijft het praktische overeind van de Cupra Ateca: je kan nog altijd evenveel spullen en mensen vervoeren, met een bruikbaar comfortniveau - al is het iets minder dan in de Seat-versie. Je kan zelfs een trekhaak bestellen!

  • Hoewel de basisprijs al wat is gestegen sinds zijn lancering, heeft de Cupra Ateca nog steeds een goede verhouding tussen prijs, prestaties en uitrusting. Het meest noodzakelijke zit er standaard wel op.

  • Sinds de facelift van 2020 heeft de Cupra Ateca nieuwe bumpers en lichtblokken, en kreeg het interieur ook een update met de nieuwste technologie.

Alle belangrijke gegevens over de Cupra Ateca

Motoren

De Cupra Ateca is in tegenstelling tot de Formentor geen eigen model van Cupra, en is dus enkel beschikbaar met de sportiefste motor: de 2.0 TSI-benzinemotor van 300 pk, die ook in de Golf 7 R zit. De motor is steeds gekoppeld aan een 7-traps DSG-automaat met vierwielaandrijving, waarmee het model in 5,2 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid haalt van 245 km/u.

Afmetingen

De Cupra Ateca is gebaseerd op het platform van de Volkswagen Tiguan en is 4,39 meter lang, 1,84 meter breed en 1,61 meter hoog, met een leeggewicht van 1,5 ton. Aan boord is er plaats voor 5 personen en 485 tot 1.579 liter aan bagageruimte. Met de optionele trekhaak kan de Cupra Ateca tot 2,1 ton trekken.

Uitvoeringen

De Cupra Ateca is er maar in één uitvoering, die in feite ook al de topversie is. De meeste uitrusting is standaard, waaronder een digitale cockpit, 19-duims lichtmetalen velgen, LED-koplampen, het 9,2-duims infotainmentsysteem met Android Auto en Apple CarPlay, een 360°-camera en meer.

Optioneel kan je nog het Pack Safe & Easy aanvinken met onder meer een elektrische kofferklep, adaptive cruise control, grootlichtassistent, dodehoekmonitor, rijstrookassistent. Het stoffen interieur kan je vervangen door Petrolblauw leer en ook voor een andere koetswerkkleur moet je bijbetalen. Verder staat op de optielijst een Beats-audiosysteem, een trekhaak, een elektrische bestuurderszetel, een panoramisch open dak, Brembo Performance-remschijven en een verwarmde voorruit.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Cupra Ateca is nieuw te koop vanaf 52.631,84 euro, met de belangrijkste uitrusting en een mooi kleurtje inbegrepen zit je dus aan zo’n 55.000 euro. Dat is een stuk meer dan wat je bij zijn lancering betaalde, toen was de instapprijs nog iets meer dan 43.000 euro.

De Cupra Ateca is tweedehands te vinden vanaf 32.500 euro. De meeste exemplaren zijn vrij compleet uitgerust en ook erg hoge kilometerstanden zijn er nog niet, aangezien het model pas in 2018 op de markt kwam. Het is dus een kwestie van een model met een goede kleur, velgen en opties te kiezen. Ook modellen van na de facelift zijn voor niet veel meer geld te vinden, al zijn de verschillen niet zo groot. De looks en het nieuwe infotainmentsysteem zijn de belangrijkste verschillen tussen een pre-facelift en een post-facelift.

Design-highlights en interieur

De Cupra Ateca verschilt qua uiterlijk niet zoveel van de Seat-versie, wat het des te vreemder maakte dat het merk Cupra hiermee gelanceerd werd. Je herkent hem aan zijn vier uitlaatpijpen, zijn sportievere bodykit, zijn koperkleurige accenten en zijn grotere velgen. En aan zijn tribal-badge, die ook even wennen was bij zijn lancering. In 2020 kwam er een facelift met nieuwe koplampen, achterlichten en bumpers.

Niet veel verschil met de Seat

Aan boord zit je in sportzetels, zie je Cupra-logo’s en krijg je een sportstuur met schakelflippers - maar veel meer verschillen zijn er niet met de reguliere Ateca. De basisuitrusting is wel completer en optioneel kan je kiezen voor het Petrolblauwe leer dat eigen is aan Cupra. De facelift van 2020 bracht voor het interieur een nieuw infotainmentsysteem met zich mee, dat de zijdelingse knoppen verving door touchtoetsen, en het stuur kreeg een nieuwe look met grotere schakelflippers. Onderaan op de middenconsole zit een draaiknop waarmee je de rijmodus verandert, dat vooral een groot effect heeft op de respons van de motor, al wordt de demping ook iets straffer in de Cupra-modus. Het algemene comfort is ook iets minder dan in de reguliere Cupra, vooral door die grotere velgen.

Rijhulp en veiligheid

De Cupra Ateca kreeg geen aparte botstest van Euro NCAP, maar de Seat Ateca scoorde in 2016 wel de volle 5 sterren, met een zeer goede score van 93% voor de bescherming van volwassenen aan boord, al was de veiligheidsuitrusting iets minder. Het gros van de actieve veiligheidssystemen zit op de Cupra Ateca verborgen achter het Safe & Easy-pakket.

Alternatieven

Een sportiever uitziend alternatief voor de Cupra Ateca is de Cupra Formentor, diie op dezelfde technische basis staat, maar omdat hij uniek is aan het merk Cupra kan je hem met veel meer verschillende motoren krijgen, waaronder ook plug-in hybrides en zelfs een supersnelle VZ5. Er is nog concurrentie uit eigen stal: de Volkswagen T-Roc R, Tiguan R en Audi SQ2 maken allemaal gebruik van dezelfde motor. Je zou de Cupra Ateca ook tegenover de instapversies van de Porsche Macan kunnen zetten, al is de Porsche hoogwaardiger afgewerkt - maar daarmee ook een stuk duurder.

FAQ

Wat is het verschil tussen de Cupra Ateca en Formentor?
Beide modellen staan op hetzelfde platform, maar de Cupra Formentor is een uniek model van Cupra, terwijl de Ateca nog wordt gedeeld met Seat. De Formentor is ook iets lager en compacter, de Ateca biedt meer praktisch gemak maar ziet er braver uit.
Is er ook een Cupra Ateca hybride?
In tegenstelling tot de Formentor kan je de Cupra Ateca niet als hybride krijgen, ook de Seat Ateca heeft geen hybride versie.
Hoeveel kan de Cupra Ateca trekken?
De Cupra Ateca heeft een maximaal trekgewicht van 2,1 ton met de optionele trekhaak.