Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24_MMP_CupraBorn_1.jpg

Cupra Born

1 / 3
AS24_MMP_CupraBorn_1.jpg
AS24_MMP_CupraBorn_2.jpg
AS24_MMP_CupraBorn_3.jpg

Sterke punten

  • Dynamisch chassis
  • Ruim interieur
  • Algemeen comfort

Zwakke punten

  • Bedenkelijke ergonomie
  • Bijzondere stijl
  • Geen koffer voorin

CUPRA Born Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto CUPRA Born, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

EV van de Volkswagen-groep in sporttenue

Na de elektrische modellen van Volkswagen volgen logischerwijs de elektrische modellen van de andere merken. Cupra lijkt een ID.3 te nemen en hem in een sportoutfit te steken met bronzen details. Toch is deze Born meer dan dat: hij heeft meer vermogen en een dynamischer chassis.

Interesse in een Cupra Born

Cupra Born tweedehands auto
Cupra Born nieuwe auto
Cupra Born dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Cupra Born is het eerste elektrische model van het Spaanse sportmerk, maar staat op het moduleerbare MEB-platform van de Volkswagen-groep dat specifiek voor elektrische auto’s werd ontwikkeld.

  • Hij deelt een flink deel van zijn chassis met de Volkswagen ID.3, maar de Born kruidt met zijn eigen Spaanse peper tot een scherpe stijl met opmerkelijke details.

  • Vanaf zijn lancering is de Cupra Born er met verschillende vermogens, tot een specifieke eBoost-versie die het vermogen doet stijgen tot 231 pk.

  • Onderhuids heb je de keuze tussen twee batterijen, die de Cupra Born een maximum rijbereik geven van 540 kilometer.

Alle belangrijke gegevens over de Cupra Born

Motoren

Voor hun eerste elektrische model mogen de Spanjaarden van Cupra moederhuis Volkswagen bedanken. Zij ontwikkelden namelijk een specifiek moduleerbaar platform voor elektrische auto’s, dat MEB heet. Toch gaat Cupra nog een stapje verder: het neemt niet alleen het platform over, maar ook een flink deel van het koetswerk van de ID.3.

Het gamma van de Cupra Born bestaat uit drie elektrische motorisaties en drie batterijen. De basisversie heeft een elektromotor op de achteras van 150 pk. Die is gekoppeld aan een batterij van 45 kWh. Daarop volgt een krachtigere versie van dezelfde motor, goed voor 204 pk en 310 Nm. Die is gekoppeld aan een grotere batterij van 58 kWh. Bovenaan het gamma staat de eBoost-versie, die het totale vermogen doet toenemen tot 231 pk, dankzij een tijdelijke boost van 20 kW. Deze versie is specifiek voorbehouden voor Cupra en is op dit moment nog op geen enkel ander model van de Volkswagen-groep verkrijgbaar. De eBoost-versie is gekoppeld aan de batterij van 58 kWh of een grotere batterij van 77 kWh.

Het rijbereik hangt uiteraard af van de grootte van de batterij. De basisversie haalt met zijn nettocapaciteit van 45 kWh een rijbereik van 349 kilometer. De versie van 58 kWh haalt een rijbereik van 421 kilometer, die van 77 kWh stuwt het rijbereik van de Cupra Born naar 540 kilometer.

Afmetingen

Geen verrassing: de Cupra Born deelt zijn afmetingen met de bijna identieke Volkswagen ID.3. De Spanjaard is dus 4.322 millimeter lang, 1.809 millimeter breed en 1.540 millimeter hoog. Het verschil tussen beide modellen zit in enkele millimeters door het sportievere koetswerk van de Spanjaard. Zelfs met zijn kleinste batterij blijft de Born meer dan 1,7 ton op de weegschaal zetten.

Het interieur profiteert van de ruime wielbasis van 2.766 millimeter, waardoor de Cupra genoeg beenruimte biedt aan de passagiers achteraan. Het koffervolume van 385 liter is – je raadt het al – identiek aan dat van de VW ID.3. Voor een elektrische auto is dat volume matig, vooral omdat er geen opbergruimte onder de motorkap voorin is.

Uitvoeringen

Op vlak van uitvoeringen houdt Cupra het met de Born relatief eenvoudig. Kort samengevat is er maar één versie, de basisversie. Die is weliswaar royaal uitgerust, met een adaptieve snelheidsregelaar, alarm, 18-duimsvelgen, full-ledkoplampen, automatische klimaatregeling, infotainmentsysteem met 12 duim groot touchscreen, sleutelloos openen, enzovoort.

Die uitrusting kun je dan nog aanvullen met packs. Het Impulse Pack voegt verwarmde zetels toe, verhoogde connectiviteit en een parkeerassistent. Het Impulse+ Pack doet er nog eens een head-updisplay met augmented reality bovenop.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Cupra Born beginnen bij 43.230 euro voor de middelste versie (58 kWh, 204 pk). Op dit moment (zomer 2022) is de basisversie tijdelijk niet beschikbaar. Voor de eBoost-versie betaal je amper 230 euro extra. De topversie met batterij van 77 kWh en het ruimste rijbereik kost 49.070 euro. Op de tweedehandsmarkt is de Cupra Born een te recent model om tweedehandsprijzen te kunnen geven.

In Vlaanderen is de Cupra Born als elektrische auto vrijgesteld van verkeersbelasting en BIV. In Brussel en Wallonië betalen elektrische auto’s de minimale BIV van 61,50 euro. Ook de verkeersbelasting zit met 85,27 euro in de laagste schaal. In Wallonië ben je geen ecomalus verschuldigd.

Design-highlights en interieur

De Born is de eerste Cupra die niet op een Seat gebaseerd is. Het sportieve dochtermerk heeft van die gelegenheid gebruik gemaakt om het design van het conceptmodel, de el-Born, zowat integraal over te nemen.

Exterieur

Je kunt er niet omheen: de Cupra Born is een Volkswagen ID.3 met sportjasje. Om zich te onderscheiden is de voorkant scherper en krijgt die een grote en brede voorbumper met fijne, priemende ledkoplampen. Achteraan loopt er een ledstrook over de breedte van de kofferklep, terwijl de achterbumper een namaakdiffusor heeft. Met zijn grote velgen van minstens 18 duim, zijschorten en bronzen accenten springt de Born in het oog. Voor sommigen zijn die accenten té en getuigen ze bijna van tuning met slechte smaak. Maar over kleur en smaak...

Interieur

Binnenin lijkt Cupra wat zuiderse warmte in het strenge Volkswagen-interieur te willen stoppen. De fundamentele elementen, zoals de rijpositie, zichtbaarheid en bedieningsorganen zijn herkenbaar, maar het geheel is volwassener. Er is bijvoorbeeld een echte middenconsole die bovendien met alcantara bekleed is. Standaard krijgen de sportzetels een bekleding in Sequal, een materiaal dat uit gerecycleerde visnetten bestaat. Het lederen stuur is verwarmbaar. Op technologievlak is er een groot scherm van 12 duim en wordt het infotainmentsysteem gedeeld met andere recente producten van Seat/Cupra. Jammer genoeg is de ergonomie bedenkelijk, met touchbediening met haptische feedback. Die bevinden zich voor het eerst bij Cupra ook op het stuur. Handig tijdens het rijden is dat allerminst...

Rijhulp en veiligheid

De Cupra Born profiteert dankzij het MEB-platform niet alleen van de actieve en passieve veiligheid van de Volkswagen-groep, maar biedt er heel wat al standaard van aan. Zo is er een rijstrookwaarschuwing en een automatische noodremhulp, maar krijgt de Born ook standaard een adaptieve snelheidsregelaar en verkeersbordherkenning mee. Alleen de actieve rijstrookhulp en dodehoekwaarschuwing zijn optioneel. Door die uitrusting heeft Euro NCAP hem in 2022 de maximumscore van vijf sterren in de crashtests gegeven.

Alternatieven

De Cupra Born neemt het in de eerste plaats op tegen interne concurrenten als de Volkswagen ID.3. De Spanjaard doet wel beter met zijn afwerking en standaarduitrusting. Bij de andere elektrische concurrenten zitten onder meer de Renault Mégane E-Tech Electric, de (kleinere) Peugeot 208, de Opel Mokka-e, (grotere) Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6. Ook de Polestar 2 en Tesla Model 3 zijn concurrenten, maar dat zijn klassiekere berlines.

FAQ

Is de Cupra Born een Volkswagen ID.3?
De Volkswagen ID.3 en Cupra Born delen hun bouwstenen maar de Born krijgt een sportievere afstelling én eigen interieur.
Wat is de range van de Cupra Born?
De elektrische Cupra Born geraakt met zijn accu van 77 kWh maximaal 540 kilometer ver. De uiteindelijke range hangt sterk af van omgevingsfactoren.
Is de Cupra Born duurder dan een VW ID.3?
Ja. Al zit daar een logica achter. Cupra verkoopt de Born namelijk enkel stevig in de uitrusting en met de meer sportieve elektromotoren.

Meer informatie

Tips van de redaktie