


Sterke punten
- Veelzijdige modelreeks
- Krachtige motoren
- Genoeg comfort voor dagelijks gebruik
Zwakke punten
- Erg groot naar Europese maatstaven
- Zelfs op grijskenteken niet goedkoop
- Relatief hoog brandstofverbruik
Ford Serie F Een overzicht
Bekijk hier de actuele prijzen voor de Ford Serie F Een overzicht en ontdek het beschikbare aanbod op AutoScout24 Lees verder
Ford Serie F aanbiedingen
Interesse in een Ford Serie F
Onze expertise over jouw zoekopdracht

Ford Tourneo Custom PHEV: Ook de bus gaat elektrisch

Test: Ford Galaxy 2.0 TDCi Powershift – De luxe van de zevenzit

Eerste contact: Ford Focus ST 2015 – Dream Team

Ford Mustang Mach-E GT: koerspaard?

Eerste contact: Ford Mondeo Clipper – In alle omstandigheden familiaal

Test: Ford Focus Clipper 1.5 Ecoboost 150 – Zee van plaats
Alternatieve modellen
Goede redenen
- De F-serie is zeer veelzijdig: van relatief compacte (klassieke) modellen tot lichte vrachtwagens
- Leverbaar met krachtige motoren, die de F-serie modellen geschikt maken voor zwaar werk
- Zeker de latere modellen bieden een interieurcomfort vergelijkbaar met personenauto’s
- Meeste uitvoeringen geschikt voor het Nederlands grijskenteken
Technische gegevens
Motorisatie
In zijn lange historie is de Ford F-serie geleverd met diverse motoren, maar de meeste daarvan waren wel V8-motoren. Bij de vroegere modellen waren daarnaast ook zes-in-lijnmotoren leverbaar, bij de latere modellen waren V6-motoren het alternatief. De zwaarste modellen waren er korte tijd ook met V10, maar dan gaat het om een lichte vrachtwagen in plaats van een pick-up. De meeste motoren zijn benzinemotoren, maar in de jaren zestig deden de eerste diesels hun intrede. De laatste jaren zijn zeker de zwaardere uitvoeringen vaak voorzien van een dieselmotor, terwijl de pick-ups meestal een benzinemotor blijven houden. Diesel is in Amerika namelijk een veel minder gangbare brandstof dan hier in Europa. Bij alweer de veertiende modelgeneratie, vanaf 2020, doet ook elektrificatie zijn intrede. Zo is er een hybride versie en zelfs ook een volledig elektrisch aangedreven uitvoering van de Ford F-serie. Over alle modellen gezien zijn er zowel handgeschakelde varianten als modellen met automatische transmissie, maar sinds 2003 hebben alle modellen een automaat. De nieuwste modellen hebben een tientrapsautomaat. Afhankelijk van de uitvoering behoort zowel achter- als vierwielaandrijving tot de mogelijkheden.
Afmetingen
De afmetingen van de Ford F-serie lopen sterk uiteen. Het eerste model uit de jaren veertig is naar huidige maatstaven een compact model pick-up, terwijl de F-serie in zijn rijke historie ook grote vrachtwagenmodellen heeft gekend. Om toch een idee te geven: een ‘standaard’ Ford F-150 van modeljaar 2015 is 5,3 meter lang, 2,0 meter breed en 1,9 meter hoog.
De belangrijkste specificaties op een rij
| Ford F-150 | |
|---|---|
| Marktintroductie | 2020 (veertiende generatie) |
| Lengte x breedte x hoogte | 5,31-6,19 x 2,01-2,20 x 1,91-2,01 m |
| Wielbasis | 3,12-3,69 m |
| Inhoud bagageruimte | N.v.t. (i.v.m. laadbak) |
| Ledig gewicht | 1.914-2.698 kg |
| Toelaatbaar totaalgewicht | 3.500 kg (voor rijbewijs B) |
| Cilinderinhoud | 2.703-5.161 cm3 |
| Vermogen | 239 kW (325 pk)-514 kW (700 pk) |
| Koppel | 542-868 Nm |
| Topsnelheid | Niet geregistreerd |
| Acceleratie van 0 tot 100 km/u | Niet geregistreerd |
| Tankinhoud | 87-136 l |
| Verbruik | Niet geregistreerd |
| CO₂-uitstoot | Niet geregistreerd |
Varianten
De Ford F-serie kent talrijke varianten, verspreid over maar liefst veertien modelgeneraties. Het bekendst is de Ford F-150, samen met de zwaardere varianten Ford F-250 en F-350. Bij de inmiddels klassieke modelgeneraties was ook een lichtere F-100 variant. De F-serie omvat naast pick-ups ook ‘lichte’ vrachtwagenmodellen. De bekendste daarvan zijn de Ford F-650 en F-750. In de jaren zestig omvatte de F-serie zelfs grote vrachtwagens, maar die gingen al snel over in de Ford L-serie. De verschillende Ford F-serie modellen zijn op hun beurt geleverd in talrijke configuraties. Denk aan enkele of dubbele cabine, korte of lange laadbak of met alleen een cabine en een kaal chassis voor een opbouw door derden.
Prijzen
Aangezien de Ford F-150 nooit officieel in Nederland of Europa is geleverd, is het lastig om oorspronkelijke nieuwprijzen te vermelden. Daarnaast zijn er talrijke uitvoeringen en kost de import naar Europa ook wat. Om toch een idee te geven: de Ford F-150 heeft op dit moment (begin 2024) in Amerika een vanafprijs van ongeveer 35.000 dollar en de zwaardere Ford F-250 een vanafprijs van 45.000 dollar. De volledig elektrische Ford F-150 Lightning heeft een vanafprijs van 50.000 dollar.
Een Ford F-serie occasion is te vinden vanaf zo’n 6.000 euro voor een exemplaar uit de jaren tachtig of negentig in goede staat. De prijs kan oplopen tot 200.000 euro voor een vrijwel nieuwe Ford F-150 Raptor of Ford F-450 met alles erop en eraan. Het Nederlandse occasionaanbod bestaat grotendeels uit Ford F-150 exemplaren, die binnen ditzelfde prijsbereik vallen, waarbij de prijs zoals gebruikelijk afhangt van leeftijd, technische staat en uitvoering van het specifieke exemplaar.
Design
Buitenkant
De Ford F-serie pick-up modellen zijn over het algemeen strak en vierkant vormgegeven, maar wel vanaf het begin met net zo veel aandacht voor een mooi design als bij een personenauto. De Ford F-serie past dan ook prima tussen de andere Ford-modellen van de betreffende periode. De zwaardere Ford F-serie modellen, de lichte vrachtwagens, staan qua design los van de pick-ups. Feitelijk komt alleen de cabine met de pick-ups overeen.
Binnenkant
Vanbinnen zijn de vroegere Ford F-serie modellen vrij spartaans, waarbij de voorzieningen aan boord gaandeweg toenemen – net als bij andere bedrijfswagens. Vanaf ongeveer de jaren zeventig en tachtig krijgen de uitrusting aan boord meer aandacht. Vanaf de late jaren tachtig bieden de Ford F-serie pick-up modellen dezelfde luxe aan boord als de Ford-personenauto’s in de middenklasse. Daarmee biedt de Ford F-serie het beste van twee werelden: de capaciteiten van een bedrijfswagen met het rijcomfort van een personenauto.
Veiligheid
De grote afmetingen van met name de latere en/of zwaardere modellen van de Ford F-serie zorgen ervoor dat manoeuvreren op de soms krappe Nederlandse wegen lastig kan zijn, wat tot onoverzichtelijke situaties kan leiden. Dat geldt overigens ook voor andere grote bedrijfswagens. Voor de rest is de veiligheid dik in orde. Vooral de laatste modelgeneraties van de Ford F-serie pick-ups zetten goede scores neer bij de NHTSA en IIHS, de Amerikaanse tegenhangers van de Europese veiligheidsorganisatie Euro NCAP. In 2018 werd de Ford F-150 zelfs onderscheiden met de IIHS Top Safety Pick Award.
Alternatieven
De Ford F-serie pick-up modellen bevinden zich in het zogenaamde ‘fullsize’ pick-up segment. Andere sterke spelers zijn bijvoorbeeld de Chevrolet Silverado, GMC Sierra, (Dodge) Ram 1500, Nissan Titan en Toyota Tundra. Al deze pick-ups bieden vergelijkbare technische specificaties, uitrustingen en configuratiemogelijkheden. Op het moment van schrijven (begin 2024) is de Ford F-serie als een van de weinige leverbaar met geëlektrificeerde aandrijving, maar de andere merken werken daar ook aan. Van al deze pick-up modelreeksen bieden alleen Chevrolet en GMC ook lichte vrachtwagenvarianten zoals de zwaardere Ford F-serie modellen.

























