Ford Thunderbird te koop: tweedehands en nieuw

Ford Thunderbird

De Ford Thunderbird geldt als klassieker van de fabrikant


Toen Amerikaanse autofabrikanten in de jaren ’50 sportieve en naar Amerikaanse verhoudingen compact gebouwde coupés en cabriolets op de markt brachten, die geïnspireerd waren op de Britse roadstertraditie, volgde het Ford-concern dit voorbeeld in 1955 met een nieuw ontwikkelde serie: de Ford Thunderbird. Uitgerust met goedpresterende V8-motoren en grote motoren met een cilinderinhoud tot wel 5,1 liter, gold de als coupé en cabriolet geproduceerde Thunderbird als het destijds sportiefste model van de fabrikant. Hij bleef met een korte onderbreking tot 2005 in de collectie en daarmee was de in elf generaties gebouwde Ford Thunderbird één van de langst gebouwde modelseries van Ford.


Het concept van sportieve luxe in de Ford Thunderbird


De nichemarkt voor tweezitter sportauto’s was echter niet voldoende voor Ford. Slechts twee jaar nadat de Ford Thunderbird op de markt was gepresenteerd, veranderden de constructeurs daarom voor de in 1957 gepresenteerde tweede generatie het concept in de richting van een Personal Luxury Car. Hierbij werd comfort en hoogwaardigheid van de uitrusting in het middelpunt geplaatst. Dat werd in het bijzonder duidelijk na de invoering van de Ford Mustang, die de positie van sportauto-klassieker overnam. De Ford Thunderbird werd daarentegen breder en zwaarder. Vanaf de vijfde generatie, die tussen 1967 en 1971 van de band rolde, werd het vroegere sportmodel zelfs voor korte tijd als vierdeurs sedan aangeboden.


De grootste Ford Thunderbirds ontstaan in de jaren ‘70


De constructeur nam vanaf 1977 echter weer afscheid van het sedanconcept. De nu uitsluitend nog in coupévorm aangeboden Ford Thunderbirds bleven qua afmeting echter niet achter bij de typisch Amerikaanse slagschepen uit deze tijd. Met wielbasissen van soms meer dan drie meter hoorden de coupés uit de jaren ’70 tot de grootste Ford Thunderbirds ooit gebouwd. Ze bereikten een lengte van meer dan 5,71 meter. De motoren werden bijpassend groot en hadden een cilinderinhoud tot wel 7,5 liter. Maar uiteindelijk werd er in de jaren ’80 ook bij de Ford Thunderbird gedownsized: het instapmodel kreeg een kleinere motor met een cilinderinhoud van nog maar 2,3 liter en de carrosserieën werden korter en hoekiger wat tot bijna in de jaren ’90 zo bleef.


De laatste generaties van de Ford Thunderbird

In 1989 presenteerde de fabrikant een gemoderniseerde Ford Thunderbird in mainstreamdesign. Deze werd met V6-motoren en later ook weer met V8-motoren tot 1997 gebouwd. Na een pauze van vijf jaar bracht Ford in 2002 een in de retrolook van de jaren ’60 vormgegeven opvolger op de markt. Deze rolde tot aan het einde van de serie in 2005 als coupé en cabriolet met stoffen dak van de band.