Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lamborghini-centenario-l-01.jpg

Lamborghini Centenario

1 / 3
lamborghini-centenario-l-01.jpg
lamborghini-centenario-l-02.jpg
lamborghini-centenario-l-03.jpg

Lamborghini Centenario Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lamborghini Centenario, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Speciaal jubileum model van 770 pk

De Lamborghini Centenario werd gebouwd als jubileummodel met een beperkte oplage. Er zijn er maar 40 van gemaakt. Het model krijgt een nieuw infotainmentsysteem in de cockpit en achterop de grootste achterdiffusors die ooit op een Lamborghini zijn gezet. Voor het nodige vermogen zorgt de 6,5-liter V12 motor die 770 pk levert via de vierwielaandrijving. Van binnen zien we veel koolstofvezel, plus alcantara of lederen bekleding. Dit is een luxe en snelle auto, ook geschikt voor het circuit. Lees meer

Interesse in een Lamborghini Centenario

Lamborghini Centenario tweedehands auto
Lamborghini Centenario dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Lamborghini Centenario - speciaal jubileum model

De Lamborghini Centenario is een sportwagen van Lamborghini die ter herdenking van de 100ste verjaardag van Ferruccio Lamborghini werd onthuld. Dit gebeurde in 2016 tijdens de Autosalon van Genève. De Centenario werd ontwikkeld om de vooruitgang van nieuwe technologieën te demonstreren en ook als een soort testbasis voor de ontwikkeling van nieuwe Lamborghini-modellen. In totaal zijn er 40 exemplaren van gemaakt.

De Centenario is de eerste Lamborghini-auto die is voorzien van achterwielbesturing. Het systeem is ontworpen voor meer wendbaarheid bij lagere snelheden en in de stad, en een beter stabiliteit bij hoge snelheden. Dit is ook het eerste Lamborghini-model dat is uitgerust met het nieuwe infotainmentsysteem, wat bestaat uit een nieuw 10,1-inch touchscreen waarop de rijgegevens worden weergegeven. De auto wordt geleverd met lederen of alcantara bekleding, aanpasbaar aan de specificaties van de klant. Het interieur is afgewerkt met koolstofvezel en schakelpedalen van koolstofvezel en er zijn geluiddempende materialen verwijderd

Een dubbeldeks splitter aan de voorkant helpt bij het genereren van neerwaartse druk. Samen met de zijbladen laat deze de lucht door de zijkant van de auto stromen. De Centenario heeft de grootste achterdiffusors die ooit in een auto zijn ingebouwd. De diffusors werken samen met de elektronisch gestuurde dubbele achtervleugel om meer neerwaartse druk te krijgen. De auto produceert 227 kg neerwaartse druk bij 280 km/u.

De Centenario heeft dezelfde koolstofvezel monocoque en aluminium voor- en achterframes als de standaard Aventador. De Centenario weegt 5 kg minder dan de Aventador. De motor is gekoppeld aan dezelfde geautomatiseerde ISR-handgeschakelde 7-versnellingsbak als in de Aventador. Daarnaast heeft de auto een door Haldex ontwikkelde aandrijflijn met vierwielaandrijving en 3 rijmodi.

Deze Centenario werd gemaakt in Sant'Agata Bolognese in Italië. Voor een nieuwe Centenario moet je €2.200.000 betalen. Kies je voor een gebruikte Lamborghini Centenario, dan zal dat bedrag misschien wat lager zijn.

Lamborghini Centenario en de Bugatti Chiron

De Bugatti Chiron en de Lamborghini Centenario werden allebei in 2016 voorgesteld op dezelfde Autosalon in Genève. Voor beide modellen moet je minstens 2 miljoen euro neertellen. De Lamborghini is een speciale editie waar er maar 40 van gemaakt zijn. De Chiron heeft een iets grotere oplage, daarvan zijn er namelijk 500 gemaakt.

De Bugatti Chiron stamt bijna rechtstreeks af van de beroemde Veyron en is gigantisch snel. Deze supercar is uitgerust met een W16-motor en 4 turbo's, die een vermogen van 1.500 pk produceren. De Centenario is geïnspireerd door de Lamborghini Aventador, en gebruikt een aangepaste versie van de 6,5 liter V12 motor die 770 pk levert. Dat is iets meer dan de helft van wat de Bugatti onder de motorkap heeft zitten.

Of dat invloed heeft op de prestaties bekijken we nu. De Chiron sprint in 2,5 seconden van 0-100 km/u. De Lamborghini heeft daar 0,3 seconden meer voor nodig en rijdt in 2,8 seconden naar 100 km/u. De Bugatti komt daarna echter goed op gang en bereikt na 13,6 seconden een snelheid van 300 km/u. Het lagere vermogen van de Lamborghini gaat hier parten spelen, want de Centenario heeft 23,5 seconden nodig om op 300 km/u te komen. Dat is 9,9 seconden langzamer dan de Bugatti, maar die beschikt dan ook over bijna 2x zoveel vermogen.

De Centenario heeft een topsnelheid van minimaal 350 km/u. De kilometerteller van de Chiron stopt bij 500 km/u. De topsnelheid ligt tussen 410 en 467 km/u. Om de elektronische limiet van 380 km/u te overschrijden, kun je de “Top Speed” -modus inschakelen door voor de start een 2e contactsleutel in het slot te steken. De Centenario heeft dat trucje niet.

Motoren

Het vermogen van de Centenario wordt geleverd door een 6,5-liter V12 motor. Deze levert 770 pk bij 8500 tpm en een koppel van 690 Nm bij 5500 tpm. Hiermee rijdt de auto in 2,8 seconden van 0-100 km/u. In 23,5 seconden zit je dan op 300 km/u. De auto heeft een topsnelheid van 350 km/u. De verhouding tussen vermogen en gewicht is 2,18 kg per pk. Om bij een snelheid van 100 km/u te stoppen, heb je een remweg van 30 m nodig.

Uitrusting en opties

Elke Centenario wordt precies gemaakt zoals de klant het wil hebben. Standaard krijg je in ieder geval het volgende:

  • Sportstuur
  • Digitale toerenteller
  • Infotainment systeem
  • Sportstoelen
  • Vierwielaandrijving
  • Vleugeldeuren

Daarnaast krijg je standaard in de Centenario een 10,1-inch touchscreen-navigatie, Apple CarPlay en telemetrie. Optioneel kun je kiezen voor o.a. een koolstofvezel carrosserie, gekleurde bekleding, diverse lakkleuren en verschillende wielen en velgen.

Voor verzamelaars en supercar-liefhebbers

Als je geen moeite hebt met het prijskaartje van ruim 2 miljoen euro, dan is de Centenario een bijzondere auto om in je bezit te hebben. Vooral het feit dat er maar 40 van gemaakt zijn en dat het een speciaal jubileum model is, maken deze auto speciaal. Op het circuit komt deze auto pas goed tot zijn recht. De enorme downforce zorgt dat je met een hoge snelheid door de bochten kunt rijden. Dus als je graag een rondje rijdt, dan is dat zeker aan te raden met deze Centenario.