Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
RX_Copper_FSPORT_3277-Normal.jpg

Lexus RX 450h

1 / 6
RX_Copper_FSPORT_3277-Normal.jpg
23RX_450h+_LUXURY_NORIGREEN_PEPPERCORN_PHEV0085.jpg
23RX_450h+_LUXURY_NORIGREEN_PEPPERCORN_PHEV0134.jpg
23RX_450h+_LUXURY_NORIGREEN_PEPPERCORN_PHEV0820.jpg
RX_Copper_FSPORT_0601.jpg
RX_Copper_FSPORT_2274.jpg

Sterke punten

  • Welbehagen aan boord
  • Als zelfladende of plug-in hybride
  • Verbeterde dynamiek, zeker als RX 500h

Zwakke punten

  • Relatief kleine koffer
  • Niet goedkoop
  • Rumoer CVT-automaat bij accelereren

Lexus RX 450h Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lexus RX 450h, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.7 - 8.2s
Maximumsnelheid:180 - 200 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):122 - 148 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.3 - 6.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4770 x 1885 x 1685 mm
Portieren:5
Kofferruimte:474 - 1656 liter
Aanhangergewicht:565 - 660 kg

Nog een stukje fijngeslepen

De vijfde generatie Lexus RX werd in 2022 voorgesteld en is qua model geen drastische evolutie van zijn voorganger, maar de technische basis veranderde wel grondig. Hij staat op een uitgerokken GA-K-platform van de kleinere NX en is voor het eerst in België te bestellen met verschillende aandrijflijnen, waaronder ook een plug-in hybride. Toch blijft het nog steeds een eigenzinnige keuze ten opzichte van de Duitse en Zweedse alternatieven.

Interesse in een Lexus RX 450h

Lexus RX 450h tweedehands auto
Lexus RX 450h nieuwe auto
Lexus RX 450h dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Lexus RX zet opnieuw een stapje vooruit qua comfort, dankzij een verbeterde geluidsisolatie, demping en extra beenruimte op de achterbank dankzij zijn langere wielbasis.

  • Ook de bestuurder wint aan gemak, want het oude infotainmentsysteem met touchpad is eindelijk verleden tijd. Er zit nu een groot aanraakscherm in de plaats, met een logische indeling, maar zonder de mogelijkheid om verschillende functies tegelijk weer te geven. Gelukkig is er ook nog de mogelijkheid om je smartphone te koppelen.

  • De Lexus RX heeft ook stappen gezet qua dynamiek, met een koetswerk dat beter onder controle is en dus voorspelbaarder reageert in bochten. De RX 500h is zelfs een licht sportieve keuze, met een 377 pk sterke aandrijflijn en een sportiever onderstel, zonder oncomfortabel te worden.

  • Naast de zelfladende hybride RX 350h is er nu ook een RX 450h+, die de plug-in hybride techniek overneemt van de NX 450h+. In de RX betekent dat een elektrisch rijbereik van 65 km en een CO2-uitstoot van 26 g/km, wat in de eerste tijd na zijn lancering nog voor fiscaal voordeel zorgt.

Alle belangrijke gegevens over de Lexus RX

Motoren

Voor het eerst heb je in de Lexus RX de keuze tussen drie verschillende hybride aandrijflijnen. De RX 350h fungeert als instapversie en heeft een zelfladende combinatie van een 2,5 liter-viercilinder op benzine en twee elektromotoren, voor een totaal van 250 pk en een normverbruik van 6,3 l/100 km. Vierwielaandrijving is altijd standaard. Zoals steeds is er een CVT-automaat aanwezig die voor rust zorgt aan constante snelheden, maar de motor wat rumoerig kan maken bij acceleratie.

Een stapje hoger staat de plug-in hybride RX 450h+, de eerste keer dat de RX met zo’n aandrijflijn is geleverd. Die is een stukje potenter, met een 309 pk sterke aandrijflijn dankzij krachtigere elektromotoren. De 18,1 kWh grote batterij geeft een theoretisch rijbereik van 65 km en de CO2-uitstoot bedraagt 26 g/km, waardoor je nog tot 2026 een fiscaal voordeel hebt ten opzichte van traditionele brandstofwagens.

De derde optie is de RX 500h Turbo Hybrid, een zowaar sportieve zelfladende hybride op basis van een 2,4 liter-turbobenzine met een gecombineerd vermogen van 377 pk en 551 Nm. Dat zorgt voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 5,9 seconden, terwijl ook het onderstel werd aangepast voor wat meer dynamiek. Het normverbruik neemt echter ook toe tot 8,2 l/100 km, met een CO2-uitstoot van 182 g/km, wat de RX 500h ook wat duurder maakt om in te schrijven. De RX 500h heeft een klassieke 6-trapsautomaat in plaats van een CVT.

Afmetingen

De vijfde generatie Lexus RX is 4,89 meter lang, 1,92 meter breed en 1,70 meter hoog. Daarmee is hij ongeveer exact even groot als zijn voorganger (de RX L buiten beschouwing gelaten), maar de wielbasis nam wel toe met 6 centimeter (2,85 meter), wat de binnenruimte ten goede komt. De kofferruimte blijft met 461 liter wel relatief klein vergeleken met zijn concurrenten. Dankzij een stijvere structuur kon de RX wel 90 kilo lichter gemaakt worden. En ook al legt hij het af ten opzichte van zijn dieselende concurrenten, is een maximaal trekvermogen van 2 ton nog steeds erg nuttig.

Uitvoeringen

De uitvoeringen van de Lexus RX verschillen naar gelang de motorisatie die je kiest. De RX 350h is de enige die als Base kan geconfigureerd worden. De RX 450h+ wordt meteen als Business Line geleverd en de RX 500h als F Sport Performance. Verder heb je ook nog de Executive Line en de Privilege Line op zowel de 350h en de 450h+, die meer gericht zijn op luxe.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De Lexus RX 350h is te koop vanaf 67.880 euro in de Base-uitvoering. De plug-in hybride RX 450h+ kost minstens 82.650 euro, maar die krijg je wel direct als Business Line - al is het prijsverschil tussen de Base en de Business Line op de RX 350h nog geen 1.000 euro. De RX 500h heeft een vanafprijs van 93.100 euro, maar is wel een stuk completer uitgerust als F Sport Performance.

Tweedehandsprijzen zijn er nog niet, gezien de recente introductie van het model. Een RX van de vorige generatie is te vinden vanaf een kleine 40.000 euro, een recente Privilege Line met alle opties kost 70.000 euro.

Design-highlights en interieur

Qua stijl koos Lexus voor een iets meer terughoudend design dan bij de vorige RX (Lexus noemt het Next Chapter), met een minder lange motorkap en een grille die nog steeds het front domineert, maar op een minder opvallende manier. Net als de NX is er nu een lichtstreep die de achterlichten met elkaar verbindt, alhoewel hij hier wat mooier is geïntegreerd, terwijl het Lexus-embleem is vervangen door een geschreven merknaam net erboven. De zwartgelakte C-stijlen geven net als bij de vorige RX het effect dat het dak zweeft

Opgeruimd en rustgevend

Aan boord zijn er enkele opvallende details en wijzigingen, waarvan sommige het leven aan boord wat aangenamer maken, terwijl andere wat moeilijker zijn om te verklaren. Het eerste dat opvalt is het grote infotainmentsysteem, dat volledig vernieuwd werd en nu gebaseerd is op een aanraakscherm in plaats van de onhandige touchpad van vroeger. Nog een opvallend detail is te vinden aan de deurklinken, die niet meer fysiek openklappen, maar een schakelaar hebben die de deur ontgrendelt. Aan boord is er wel nog een hendel voor het geval dat de RX zonder stroom valt.

Dankzij het nieuwe infotainmentsysteem, dat ook de klimaatcontrolefuncties overneemt, is de middenconsole opgeruimd en zijn er niet veel knoppen meer te vinden. Aan het stuur zitten ze wel nog en vervullen ze verschillende functies naargelang het menu dat je kiest, dat ook te zien is op het head-up display. De geluidsisolatie, demping en binnenruimte gingen er ook op vooruit ten opzichte van de vorige RX.

Rijhulp en veiligheid

De Lexus RX heeft in 2022 de botsproeven van Euro NCAP doorstaan met een maximumscore van 5 sterren, met scores van 87 tot 91% op elke categorie. De nieuwste generatie Lexus Safety System+ bestaat uit een geavanceerde noodremhulp, adaptive cruise control, een sensor die vermoeidheid of afleiding detecteert bij de bestuurder, een 360°-camerasysteem, een dodehoekmonitor die ook waarschuwt bij het uitstappen, Side Clearance View (zien hoeveel ruimte er is bij smalle doorgangen) enzovoort.

Alternatieven

De Lexus RX is in de VS een ‘midsize SUV’, maar op onze markt is het een grote SUV die de concurrentie aangaat met de BMW X5/X6, Mercedes GLE, Audi Q7/Q8, Volkswagen Touareg, Volvo XC90, Range Rover Sport en zelfs de Porsche Cayenne, nu er een sportievere versie is van de RX. Het is en blijft een alternatieve keuze, al zou de nieuwe Lexus RX wel iets gemakkelijker moeten zijn om aan aan te passen dankzij zijn vereenvoudigde interface.

FAQ

Hoeveel kost de 2023 Lexus RX ?
De Lexus RX 350h is te koop vanaf 67.880 euro in de Base-uitvoering. De plug-in hybride RX 450h+ kost minstens 82.650 euro en de krachtigere RX 500h heeft een vanafprijs van 93.100 euro.
Heeft de Lexus RX 7 zitplaatsen?
De nieuwe generatie Lexus RX zal in tegenstelling tot zijn voorganger niet als verlengde versie met 7 zitplaatsen op de markt komen.
Is de Lexus RX fiscaal voordelig?
De plug-in hybride Lexus RX 450h+ heeft een CO2-uitstoot van 26 g/km, waardoor hij nog tot 2026 in aanmerking komt voor fiscaal voordeel ten opzichte van brandstofwagens.

Beoordelingen voor Lexus RX 450h

3 Beoordelingen

4,7