Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Mercedes EQE 350+ Launch Edition bianca su strada

Mercedes-Benz EQE

1 / 3
Mercedes EQE 350+ Launch Edition bianca su strada
mercedes-benz-eqe-back
mercedes-benz-eqe-interior

Sterke punten

Connectiviteit en smartphone-integratie (MBUX) Rijdt als een échte Mercedes Afwerking en bouwkwaliteit

Zwakke punten

Hoog gewicht Niet de meest efficiënte Beperkte binnenruimte achteraan

Mercedes-Benz EQE 300 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mercedes-Benz EQE 300, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Mercedes’ elektrische middenklassesedan: de EQE

Het gamma aan elektrische voertuigen bij Mercedes breidt gestaag uit. Na de EQC, EQS, EQA en EQB… en zelfs een EQV is er ook een EQE, een elektrische E-Klasse zeg maar. Toch is hij meer dan dat.

Interesse in een Mercedes-Benz EQE

Mercedes-Benz EQE tweedehands auto
Mercedes-Benz EQE nieuwe auto
Mercedes-Benz EQE dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Mercedes brengt de afwerkingskwaliteit van andere modellen over op deze EQE. Met hoogwaardige materialen zorgt Mercedes voor een topafwerking.

  • Een efficiënte interface van het MBUX-infotainmentsysteem leidt tot goed doordachte connectiviteit.

  • Het rijcomfort van de EQE kan van hoog niveau genoemd worden. Hij bezit het rijgevoel van een EQS maar dan met een paar tientallen centimeters minder aan lengte.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz EQC

Motoren en accu’s

Bij Mercedes heeft de nummering achterop de modellen al lang niets meer te maken met de cilinderinhoud. In het geval van deze elektrische EQE zou dat helemaal te gek zijn. Mercedes spreekt nog steeds van een EQE 300, EQE 350, EQE 350+, EQE 500 en buitenbeentjes als de Mercedes-AMG EQE43 en Mercedes-AMG EQE 53. De logica van het opbouwende vermogen wordt gelukkig wel nog gevolgd, zo is de EQE 300 180 kW (245 pk) sterk, krijgt de EQE 350 215 kW (292 pk) en is de EQE 500 voorzien van 300 kW (408 pk). De krachtige versies rijden zoals steeds onder AMG-vlag, met de EQE Mercedes-AMG 43 die 350 kW (476 pk) produceert en de 460 kW (625 pk) sterke Mercedes-AMG EQE 53 topversie.

Alle versies zijn uitgerust met een lithium-ion accu die 100 kWh groot is, dat wil zeggen dat deze netto 90,6 kWh kan hebben. De EQE laadt aan 11 kWh met een AC-aansluiting, en Mercedes stelt dat hij in 6 uur van 20 naar 80 procent wordt opgeladen. Snelladen gaat aan 170 kWh, dan duurt het nummertje 20-80 procent zowat 34 minuten. De actieradius bedraagt tussen de 519 en 659 kilometer, al doen de AMG’s wat minder met een radius van 531 en 472 kilometer.

Afmetingen

De EQE profileert zich als een E-segmenter en wil daar maar wat geaag opereren maar als we de afmetingen erbij nemen, dan zien we toch dat hij zich in het D-segment bevindt. Met een lengte van 4,95 meter en een breedte van 1,93 meter zit hij zowat naast de E-Klasse. Wie wil meten of hij onder die ene brug daar in de buurt past: de hoogte bedraagt 1,51 meter.

Mercedes heeft voor de plaatsing van de accu de binnenruimte wat moeten beperken, wat vooral de achterste inzittenden niet in dank zullen afnemen. De kofferruimte is met 430 liter niet echt groot te noemen,

Uitvoeringen

Mercedes werkt met ‘Lines’ om de uitrustingsversies van de EQE te betitelen. Zo is er de Business Line, kan je ook de Luxury Line krijgen en is er voor de sportieveren onder ons d AMG Line. De eerste is de versie voor de mensen die niet teveel tierlantijntjes willen. Hij krijgt een rijke standaarduitrusting maar heel veel is er niet aan te personaliseren. Anders is het bij de Luxury Line en AMG Line. De twee uitrustingsversies kijken volledig weg van elkaar maar voorzien de gebruiker desgewenst wel van de nodige opties kan genieten. Behalve de EQE 300 zijn alle uitrustingsversies ook met 4Matic+ vierwielaandrijving te verkrijgen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz EQE starten op 68.002 euro voor de EQE 300 Business Line. Aan de andere kant van de prijslijst staat de Mercedes-AMG EQE E 53 4Matic+ 125.235.

De tweedehandsprijzen van de Mercedes-Benz EQC zorgen dat je voor net wat minder geld een royaal uitgeruste elektrische SUV van het merk met de ster kan rijden. Tweedehandsexemplaren hebben een basisprijs van zo’n 65.000 euro en lopen door tot in de 90.000 euro voor full option exemplaren.

Design-highlights en interieur

Mercedes vlakt de kont van de EQE wat bij, waardoor de proporties wat beter lijken te kloppen dan bij zijn grote broer. Vooraan is het onmiskenbaar een elektrische Mercedes, met een dichtgewerkte grille en een grote ster op de duikende neus. Binnenin vallen de grote schermen op, al zit ook de afwerking en de keuze van de gebruikte materialen goed.

Vloeiende E-Klasse

Wie geen fan is van de EQE zou durven zeggen dat de wagen een ingekorte EQS is. De gedrongen looks van de EQE zijn niet naar ieders smaak maar de vloeiende lijnen zorgen wel dat de berline een stuk beter doorheen de luchtweerstand snijdt. De nieuwe generatie E-Klasse is gearriveerd.

Widescreen cockpit en Hey Mercedes

Mercedes neemt voor de EQE het dashboard van de EQS over, inclusief de grote digitale schermen. De hele middentunnel lijkt over te lopen in dat centrale scherm. Voor de Business Line kiest Mercedes standaard een stoffen interieur met optioneel lederlook of echt leder. De Luxury Line en AMG Line krijgen standaard leder in het interieur, met elk hun eigen accenten.

Rijhulp en veiligheid

De Mercedes EQE is op het moment van schrijven nog niet beoordeeld door EuroNCAP, verwacht echter niet minder dan vijf sterren gezien de scores van zijn broeders in het Mercedes-gamma. De lijst met rijhulpen is dan weer bijna onuitputtelijk. Remkrachtassistent, verkeerslichtassistent, Active Lane Change assist bij het wisselen van rijstrook en zelfs een digitale verlichtingsmodule. Het lijkt erop of door al die assistenten er geen plaats meer overblijft voor andere inzittenden.

Alternatieven

Mercedes mikt met de EQE op Tesla die de gevestigde waarde en pionier Model S in het gamma heeft zitten, daar is de actieradius een sterk punt maar doet de Mercedes het op vlak van afwerking weer beter. Elders zit ook de Audi e-tron GT in de lade van de concurrenten, al zit Mercedes eigenlijk te wachten tot de BMW i5 het strijdperk betreedt.