Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24_MMP_MercedesGLE_5.jpg

Mercedes-Benz GLE (W167)

1 / 3
AS24_MMP_MercedesGLE_5.jpg
AS24_MMP_MercedesGLE_3.jpg
AS24_MMP_MercedesGLE_1.jpg

Sterke punten

Twee krachtige plug-inhybrides Degelijk elektrisch rijbereik Luxueuze afwerking

Zwakke punten

Hybrides hebben kleiner interieur Hoge prijzen Gewicht

De pionier wordt volwassen

Meer dan 20 jaar geleden heette hij ML en introduceerde hij Mercedes in de wereld van de luxe-SUV's. Vandaag kijkt de GLE tegen steeds meer concurrenten aan. Zijn troeven? Comfort, zijn afwerking en krachtige motoren.

Interesse in een Mercedes-Benz GLE (W167)

Mercedes-Benz GLE (W167) tweedehands auto
Mercedes-Benz GLE (W167) nieuwe auto
Mercedes-Benz GLE (W167) dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Goeie redenen

  • De Mercedes-Benz GLE werd in 2018 vernieuwd (W167) met relatief gelijkaardige lijnen als zijn voorganger, maar het geheel lijkt eleganter en luxueuzer.

  • Na een kleine update in 2020 beschikt de Mercedes-Benz GLE over motoren die standaard voorzien zijn van milde hybride ondersteuning met 48 volt.

  • De Mercedes GLE telt niet minder dan twee plug-inhybrides in zijn gamma, die elektriciteit koppelen aan een benzine- of dieselmotor.

  • Door hun grote batterij dwepen de plug-inhybrides met een elektrisch rijbereik van bijna 100 kilometer.

  • Dankzij zijn groeispurt biedt de Mercedes-Benz GLE voortaan plaats aan maximum zeven passagiers, met een optionele derde zitrij.

  • De GLE profiteert van de meest recente Mercedes-technologie, waaronder een ophanging met elektrohydraulische veerpoten op 48 volt.

Alle belangrijke gegevens over de Mercedes-Benz GLE (W167)

Motoren

Bij de modelwissel eind 2018 draaide de Mercedes-Benz GLE een knop om op vlak van motoren. De grote SUV maakte finaal komaf met zijn V6-blokken ten voordele van verschillende vier- en zescilinders-in-lijn. Een groot deel daarvan is bovendien voorzien van milde hybride ondersteuning met EQ Boost. Er zijn eveneens twee plug-inhybrides en twee sportieve AMG-varianten. Alle GLE-modellen zijn standaard voorzien van 4Matic-vierwielaandrijving en een negentrapsautomaat.

Het gewone motorgamma bestaat uit twee benzinevarianten en twee diesels. De instapversie (GLE 300 d) wordt aangedreven door een 2.0-viercilinder diesel. Hij krijgt hulp van twee turbo’s en milde hybride ondersteuning op 48 volt om in totaal 272 pk te leveren (+20 pk met EQ Boost). Daarnaast is er een nieuwe zes-in-lijn (GLE 400 d), die 330 pk en 700 Nm produceert. Aan benzinekant zijn er eveneens een zes-in-lijn en een V8. De eerste is een 3.0 van 367 pk en 500 Nm (GLE 450). De achtcilinder is op zijn beurt goed voor 489 pk en 700 Nm (GLE 580). Beide krijgen milde hybride hulp voor een duwtje van 22 pk (EQ Boost).

De plug-inhybrides delen beide hetzelfde elektrisch systeem: een motor van 100 kW (136 pk) in de automaat. Hun verbrandingsmotoren zijn wel anders. De ene is een benzine (GLE 350 e), de andere een diesel (GLE 350 de). De eerste is goed voor 333 pk, de andere voor 320 pk. Dankzij een grote batterij van 31,2 kWh kunnen deze plug-inhybrides tot 96 kilometer elektrisch rijden (WLTP).

De GLE heeft eveneens twee sportieve AMG-versies. De eerste (AMG GLE 53) combineert een zes-in-lijn met milde hybride hulp (+22 pk) voor 435 pk in totaal. De tweede is voorzien van de beroemde 4.0 V8 met twee turbo’s. Deze GLE 63 S is dus goed voor 612 pk en haalt 100 km/u in amper 3,8 seconden.

Op vlak van verbruik scoren de hybrides uiteraard het best. De benzineversie (350 e) geeft een gemiddelde op van 0,9 tot 1,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 21 tot 28 g/km (WLTP). De diesel (350 de) doet iets beter, met een gemiddelde van 0,7 tot 0,9 l/100 km en een uitstoot van 19 tot 24 g/km. De kleinste diesel (GLE 300 d) is de andere topscorer, met 6,1 l/100 km en 160 g/km aan CO2. De benzineversies doen flink minder: minstens 9,2 l/100 km en 209 g/km (WLTP).

Afmetingen

Met een lengte van 4,92 meter, breedte van 2,01 meter en hoogte van 1,80 meter is de nieuwe Mercedes-Benz GLE (W167) 12 centimeter langer, 8 centimeter breder en een millimeter lager dan zijn voorganger. De wielbasis van 2,99 meter is ook groter dan voordien. Bovendien legt de GLE ook een betere luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) voor: 0,29. Naast groter werd de GLE uiteraard ook zwaarder: de lichtste versies wegen 2.220 kilogram, de plug-inhybrides minstens 2.605 kilogram.

Met zijn toegenomen afmetingen is de GLE (W167) ook ruimer binnenin. Hoewel het koffervolume iets kleiner geworden is, blijft het met 630 liter ruim. Door de plaatsing van de batterij moeten de plug-inhybrides hier wat toegeven (490 liter). De optionele derde zitrij is op deze modellen daardoor niet beschikbaar.

Uitvoeringen

De Mercedes-Benz GLE is beschikbaar in drie uitvoeringen: de basisversie (ook Business Line genoemd), AMG Line met Expression-interieur en AMG Line met ook AMG-interieur. De uitrusting van het basismodel is al redelijk uitgebreid, met automatische ledkoplampen, een lederen interieur, automatische airco en de twee grote schermen van het infotainmentsysteem.

De AMG Line voegt een specifieke look toe aan het exterieur, met sportievere bumpers en AMG-velgen van 20 duim. Deze versie beschikt ook over een specifiek radiatorrooster met een lamel. De derde versie neemt deze AMG-koetswerkkit over en combineert die met een AMG-interieur. Dat omvat sportzetels, een bekleding uit leder en microvezel en een afgeplat sportstuur. Ook hier zijn de grote sportieve velgen van de partij.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Mercedes-Benz GLE (W167) beginnen bij 74.657 euro voor de instapdiesel. Het benzinegamma begint bij 80.102 euro, de plug-inhybrides kosten respectievelijk 83.305 euro (350 e) en 88.451 euro (350 de). De topversie is de AMG 63 S, met een prijskaartje van 152.097 euro.

Omdat de GLE nog relatief jong is, blijven de tweedehandsprijzen behoorlijk hoog. Een instapdiesel betaal je zo’n 70.000 euro, een hybride meer dan 80.000 euro. De vorige generatie van de GLE is door zijn leeftijd een stuk minder duur. De oudste exemplaren staan te koop vanaf zo’n 32.000 euro.

In Vlaanderen betaal je voor de instapversie van de Mercedes-Benz GLE (W167) een jaarlijkse verkeersbelasting van 574,97 euro, terwijl de belasting op inverkeersstelling 1.164,90 euro bedraagt. De plug-inhybrides profiteren van belastingvoordelen: daar betaal je minimum 230,86 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting en 50,38 euro aan BIV (350 e). In Wallonië en Brussel kijkt de GLE aan tegen een minimum-BIV van 4.957 euro en een jaarlijkse belasting van 446,30 euro. Idem voor de milde en plug-inhybrides. In Wallonië moeten alle versies met hun uitstoot van meer dan 160 g/km rekenen met een ecomalus van minstens 175 euro.

Design-highlights en interieur

Bij de modelwissel in 2018 bleef de Mercedes GLE de typische designelementen van de vorige generaties en de ML gebruiken, maar dan gecombineerd met modernere vormen. In het interieur heeft er een revolutie plaatsgevonden.

Exterieur

De Mercedes GLE moet trouw blijven aan zijn roots. Je ziet dus de dikke C-stijl van de vorige ML-generaties en de doorlopende achterruit. Voor de rest is deze grote SUV fier op zijn terreinkarakter. Vooraan krijgt hij een trapeziumvormig radiatorrooster, in lijn met de rest van het gamma uit Stuttgart. De AMG-versies hebben verticale lamellen. De grille wordt geflankeerd door twee lichtblokken met een led-lichtsignatuur die specifiek is voor deze grote SUV. In profiel krijg je velgen van 18 tot 22 duim.

Interieur

Het interieur vormt een echte stijlbreuk met de vorige GLE. Het nieuwe model toont trots het MBUX-infotainmentsysteem en de cockpit die wordt gevormd door twee enorme schermen van 12,3 duim. Voor de rest neemt hij het horizontale dashboard en de degelijke afwerking van zijn voorganger over. Achteraan zorgt de grotere wielbasis voor meer ruimte. Optioneel zijn er twee zitjes voor in de koffer, zodat deze GLE een zevenzitter is. Als goeie Mercedes biedt deze grote SUV alle luxe, met optioneel zetels met massagefunctie en ventilatie, een elektrische achterbank en zelfs een elektrohydraulische ophanging.

Veiligheid

De Mercedes-Benz GLE (W167) is standaard voorzien van alle veiligheidssnufjes die Stuttgart aanbiedt, zowel actief als passief. Zo is er rijstrookhulp, noodremhulp, een snelheidsregelaar en vermoeidheidsherkenning. Optioneel is er een adaptieve snelheidsregelaar met rijstrookcentrering. Bij zijn lancering in 2019 kreeg de GLE vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests.

Alternatieven

De Mercedes-Benz GLE (W167) concurreert met heel wat modellen in het segment van de grote premium-SUV's. Zijn voornaamste uitdager is de BMW X5. Beide SUV’s zijn bijzonder gelijkaardig, zowel op vlak van motoren als prestaties en afmetingen. Er is ook nog de iets grotere Audi Q7 en de sportievere Porsche Cayenne. Buiten Duitsland is er nog de grotere en iets minder dure Volvo XC90, maar die heeft minder motoren. In Groot-Brittannië zijn er nog de Range Rover Sport en Land Rover Discovery.

Meer informatie

Modellen