Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
triumph-spitfire-side

Triumph Spitfire

1 / 4
triumph-spitfire-side
triumph-spitfire-front
triumph-spitfire-overview
triumph-spitfire-interior

Sterke punten

  • Relatief betrouwbare techniek
  • Rijsensaties
  • Klassieke uitlaatgeluiden

Zwakke punten

  • Je zal zeker niet de enige zijn op een groter event.
  • Plezant… maar niet snel
  • Tweezitter

Triumph Spitfire Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Triumph Spitfire, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Brits icoon, ook zonder vleugels

De Spitfire is een sportwagen van de Britse autofabrikant Triumph die in 1962 werd onthuld. Hij werd ontwikkeld als betaalbaar alternatief voor de Triumph TR. Daardoor werd hij in de volksmond wel eens de “poor man's Jaguar E-type” genoemd. Dat hield de Spitfire alvast niet tegen om uit te groeien tot een commercieel succes. Met een productie tot 1980.

Interesse in een Triumph Spitfire

Triumph Spitfire tweedehands auto
Triumph Spitfire dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Triumph Spitfire werd gebouwd met toegankelijke mechaniek. Daardoor kan je heus zelf aan het sleutelen gaan.

  • Niet dat dit daarom een vereiste is, want met goed onderhoud zijn deze auto’s opvallend betrouwbaar.

  • Hoewel destijds ontwikkeld als een instap-roadster, heeft de Spitfire geen gebrek aan rijplezier.

  • Door de grote productie-aantallen is er geen gebrek aan exemplaren op de tweedehandsmarkt.

Belangrijke gegevens over de Triumph Spitfire

Motoren

In de basis (Mark I) kreeg de Triumph Spitfire een 1.146 cc grote viercilinder benzine die 63 pk naar de achterwielen stuurde. Vanaf de Mark II die in 1965 verscheen werd dat vermogen opgepept tot 67 pk. Een manuele vierbak is standaard in 1964 werd een Overdrive functie beschikbaar.

In de Mark III werd de motor verder uitgeboord 1.296 cc. Daardoor steeg het vermogen naar 75 pk. In de Mark IV daalde dat vermogen naar 63 pk.

Na de Mark IV kwam niet de Mark V maar wel de Spitfire 1500. Die kreeg, je raad het al, een modernere 1.5-liter viercilinder onder de kap (1.493 cc). 71 pk sterk en met een topsnelheid van 160 km/u via een verbeterde versnellingsbak. Daardoor is de Spitfire 1500 een graag geziene gast onder verzamelaars.

Afmetingen

De Spitfire is een compactes sportwagen met een lengte van slechts 3.734 mm. Daarnaast is hij 1.448 mm breed en 1.207 mm hoog. Het koffervolume bedraagt 190 liter. Ideaal om enkele kleine reistassen mee te nemen op weekend.

Varianten

Van de Spitfire werden vier varianten gebouwd; Mark I tot Mark IV. Allemaal cabrio’s. Daarnaast zag ook de GT6 het levenslicht, een coupéversie van de Spitfire.

Prijzen

Een deftig exemplaar van de Triumph Spitfire heeft op de tweedehandsmarkt een prijs tussen de 12.000 à 18.0000 euro. Daarbij is er geen groot verschil tussen de “generaties”. Ga je graag zelf aan het werk, dan vind je vlot onder de 10.000 euro een exemplaar, exemplaren in concoursstaat zien hun prijs boven de 20.000 euro stijgen.

Design

Buitenzijde

De Spitfire is herkenbaar aan zijn wegkantelende motorkap,. Het ontwerp komt van de hand van Giovanni Michelotti. Vanaf de Mark II kon je als optie centre lockwheels, en een hardtop bestellen. De Mark III had een hoger gemonteerde bumper, andere knipper- en stadslichten en een opvouwbare kap (voordien moest deze worden afgenomen en in de koffer geplaatst worden). Vanaf de Mark IV leek de achterpartij al meer op deze van de Triumph Stag, de zomerkap werd ook voorzien van een uitritsbare achterruit. De GT6 werd dan weer gekenmerkt door de vaste opbouw, en een verhoging in het midden van de motorkap om de grotere carburateurs de nodige ademruimte te geven.

Binnenzijde

De MK I had rubberen matten en een metalen dashboard. Vanaf de Mark II werd de Spitfire geleverd met tapijt en werden de metalen delen bekleed met vinyl en kreeg de auto betere stoelen. In de Mark III werden dit zelfs slaapstoelen, voor mocht je besluiten een tukje te doen buiten de kroeg alvorens de weg naar huis aan te vatten. De Mark IV kreeg een dashboard waarin alle instrumenten voor de chauffeur zaten. Vanaf de 1500 kwamen er ook andere stoelhoezen en zelfs enkele schakelaars uit de TR7 op de stuurkolom gemonteerd.

Alternatieven

De Britse auto-industrie was in de jaren zestig volop in beweging en stond nog voor zijn grote malaise, daarom is het met de Spitfire best gemakkelijk om te kijken naar equivalenten. Denk maar aan de MGB, MG Midget, MG Sprite en Austin Healey.

FAQ

Welke Triumph Spitfire moet ik kiezen?
Eind jaren zeventig werd de firma British Leyland, en de Britse auto-industrie in zijn totaliteit, geteisterd door een slechte economie, slecht management en gedemotiveerd personeel. De latere Spitfires waren hierdoor van mindere kwaliteit en bleken ook technisch minder betrouwbaar. Koop daarom beter een Mark III, of zelfs Mark II met overdrive.
Is de Triumph Spitfire een goede eerste oldtimer?
Een Spitfire is zeker een laagdrempelige wagen die een aantal kenmerken heeft die het een ideale eerste oldtimer maken. Zo zijn de stukken goed verkrijgbaar en niet te duur. De mechaniek is toegankelijk en laat toe wat werk zelf te doen. Let wel op de structurele sterkte van het chassis bij aankoop. Klemmende deuren zijn absoluut te vermijden.
Is de Triumph Spitfire een sportwagen?
Met reden werd in de jaren 60 van vorige eeuw de term “roadster” vaak gebruikt. Want hoewel een leuk rijgedrag, kan je de Triumph Spitfire bezwaarlijk snel noemen. Dit is een auto om op een zonnige dag te genieten van de omgeving. Het leven gaat tenslotte al snel genoeg, nietwaar?

Beoordelingen voor Triumph Spitfire

1 Beoordelingen

5,0