Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.
Actueel aanbod voor Triumph
-
Triumph Spitfire
€ 8.600,-- 57.700 km
- 02/1977
- 59 kW (80 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3040 Ottenburg -
Triumph GT6 MK 3
€ 19.000,-- 27.000 km
- 09/1973
- 74 kW (101 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4570 Marchin -
Triumph Spitfire Lenham
€ 6.500,-- 30.000 km
- 05/1964
- 47 kW (64 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-9100 Nieuwkerken-Waas -
Triumph TR7 2.000cc 5 Vitesses Open Top
€ 7.500,-- 44.950 km
- 03/1981
- 77 kW (105 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1170 Bruxelles -
Triumph TR7
€ 6.500,-- 72.100 km
- 05/1981
- 92 kW (125 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
10,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-8820 Torhout -
Triumph Spitfire
€ 10.500,-- 28.591 km
- 06/1977
- 53 kW (72 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
6,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-3582 Beringen -
Triumph TR6
€ 34.000,-- 66.000 km
- 09/1971
- 101 kW (137 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1380 Lasne -
Triumph Spitfire 1500
€ 9.900,-- 112.500 km
- 02/1979
- 53 kW (72 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-2830 Willebroek -
Triumph Spitfire 1500
€ 10.000,-- 27.000 km
- 05/1976
- 53 kW (72 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-5380 Pontillas -
Triumph TR4 British Racing Green
€ 30.000,-- 56.649 km
- 08/1965
- 74 kW (101 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1380 Ohain -
Triumph Spitfire 1500
€ 10.500,-- 57.791 km
- 11/1977
- 1 kW (1 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3040 Ottenburg -
Triumph TR6 '71 CH000I
€ 16.950,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 75.715 km
- 01/1971
- 93 kW (126 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-9880 Aalter -
Triumph TR7
€ 6.800,-- 93.800 km
- 06/1981
- 78 kW (106 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
6,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-5100 Wépion -
Triumph Spitfire
€ 15.000,-- 12.912 km
- 03/1977
- 53 kW (72 PK)
- Oldtimer
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-1910 Kampenhout -
Triumph Spitfire Overdrive
€ 10.000,-- 36.000 km
- 01/1977
- 55 kW (75 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-7000 Mons -
Triumph TR6 PI Injection avec OverDrive
€ 20.950,-- 115.384 km
- 04/1972
- 111 kW (151 PK)
- Tweedehands
- 3 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-4250 Geer -
Triumph 2500 TC
€ 7.000,-- 71.000 km
- 09/1976
- 78 kW (106 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-5080 Warisoulx -
Triumph Spitfire
€ 11.900,-- 51.900 km
- 07/1974
- 55 kW (75 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- - (Transmissie)
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Particulier, BE-3690 zutendaal -
Triumph TR6 Royal Blue / Overdrive / CF Model
€ 27.500,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 170.590 km
- 02/1974
- 111 kW (151 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-8530 Harelbeke -
Triumph Spitfire MKIII
€ 16.500,-- 84.800 km
- 04/1967
- 56 kW (76 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Benzine
-
7,5 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Particulier, BE-6997 Erezee
Specialiteiten van Triumph:
- Triumph was een Britse autobouwer van sportieve maar over het algemeen betaalbare modellen.
- Het merk bouwde begin de jaren ‘80 zijn laatste auto’s en hield daarna op te bestaan. De merknaam zat wel nog steeds in het portfolio van de Rover Group toen die in 1994 gekocht werd door BMW, maar het Duitse merk heeft geen plannen om Triumph opnieuw tot leven te wekken.
- De modellen van Triumph zijn vandaag nog steeds populair bij oldtimer-liefhebbers.
- Ondanks het feit dat de wagens al lang niet meer gemaakt worden en het merk niet meer bestaat, is de onderdelenvoorziening goed dankzij een groep enthousiaste, vooral Britse bedrijven.
- Triumph Motorcycles bestaat wel nog, maar heeft al lang niets te maken met het merk dat BMW in portefeuille heeft.
Korte geschiedenis van Triumph
De Triumph Cycle Company werd in 1886 opgericht in Londen, en maakte oorspronkelijk fietsen, maar later ook motorfietsen. De eerste auto van Triumph kwam in 1923 op de markt, de 10/20. Het grote succes kwam er echter met de Triumph Super Seven, die vanaf 1927 gebouwd werd en de strijd aanging met de Austin Seven. In 1930 veranderde het bedrijf zijn naam in ‘Triumph Motor Company’ en in 1936 werd de motorfietsdivisie verkocht aan het Britse Ariel Motors. De Triumph motorfietsen die vandaag nog steeds in productie zijn, hebben dus al lang niets meer te maken met de auto’s. Financieel ging het slecht met Triumph, en in 1939 volgde het faillissement.
Tijdens de Tweede Wereloorlog werden er in de fabriek in Coventry vliegtuigonderdelen gemaakt, maar een bombardement vernietigde de fabriek. Na de oorlog werden de merkrechten en wat er over was van de fabriek verkocht aan Standard Motor Company, dat onder andere de TR-modelreeks opstartte, de naam die de sportieve roadsters van het merk van dan af aan zouden krijgen. In de jaren ‘60 werd Standard overgenomen door Leyland, en werd er ook ingezet op meer betaalbare modellen zoals de legendarische Spitfire roadster en de GT6 coupé-afgeleide. In 1968 fusioneerde Leyland met met andere Britse merken (Rover, MG, Jaguar, …) tot de British Leyland Motor Corporation. Financieel ging het de groep niet voor de wind, en in 1981 werd de productie van de laatste ‘echte Triumph-modellen (TR 7 en TR 8) gestaakt. Tussen 1981 en 1984 werd de laatste auto gebouwd met een Triumph-logo op de motorkap, maar die Triumph Acclaim was een gerebadgede versie van de Honda Ballade.
In 1984 verdween Triumph, maar de merknaam bleef deel uitmaken van de Austin/Rover-groep. Toen Rover in 1994 gekocht werd door BMW, verkocht het Duitse merk Rover aan een Chinees bedrijf, maar hield de Triumph-naam in portefeuille (net als Mini). Er zijn echter geen plannen om het merk nieuw leven in te blazen.
Modellen
Vandaag bestaat Triumph niet meer als automerk, maar wel als merk dat motorfietsen maakt (een ander bedrijf. Kijk daarvoor op de motorfietspagina van Autoscout24. De merkrechten van de autodivisie zitten vandaag bij BMW, dat halverwege de jaren ‘90 de Rover Group kocht waar Triumph in zat (net als Mini). Het lijkt er niet op dat BMW plannen heeft om Triumph te doen herleven, maar het gaf wel toestemming aan Makkina om een concept car te maken, de TR25, die teruggrijpt naar de TR2. De Makkina TR25 maakt gebruik van de techniek van de elektrische BMW i3S, maar productieplannen zijn er niet.
Populaire modellen
Nieuwe Triumph-modellen zijn er vandaag niet meer, maar op de tweedehandsmarkt zijn heel wat populaire oldtimermodellen van het merk te koop:
1953-1955: Triumph TR2 1955-1962: Triumph TR3 1962-1980: Triumph Spitfire (een betaalbare roadster) 1959-1971: Triumph Herald (een compacte berline, cabrio, coupé, break en bestelwagen) 1961-1967: Triumph TR4 1966-1973: Triumph GT6 (een coupévariant van de Spitfire, uitgerust met een zescilinder) 1967-1968: Triumph TR5 1968-1976: Triumph TR6 1972-1980: Thiumph Dolomite (een sportieve berline) 1970-1978: Triumph Stag (een 2+2 cabrio) 1975-1980: Triumph TR7 (met typische ‘wedge’-vorm uit die tijd. Er was ook een TR8 met V8)
Prijzen
Tweedehandsprijzen Triumph
Triumph mag dan al zowat 4 decennia verdwenen zijn, toch zijn er vandaag nog heel wat exemplaren te koop, en zijn ze populair in oldtimer-middens, onder andere omwille van hun typisch Britse uitstraling, eenvoudige techniek en goede onderdelenvoorziening. Het meest betaalbare Triumph-model is over het algemeen de Spitfire, waarvan de prijzen voor de latere modellen beginnen onder de € 10.000. Voor de andere populaire modellen uit de jaren ‘60 en ‘70 (TR6, Stag, …) reken je op minimum € 15.000. De oudere TR3 is iets duurder, met prijzen die over het algemeen starten vanaf € 20.000. Zeldzamere modellen, modellen in een uitzonderlijke staat of met een sportief palmares kunnen uiteraard ook een stuk duurder zijn.
Alternatieven voor Triumph
Liefhebbers van Triumph vallen vaak voor de typisch Britse charme van de modellen, en kunnne dus een alternatief vinden bij de andere sterren aan het Britse autofirmament uit die tijd, met modellen van onder andere MG, Jaguar of Rover. Liefhebbers van mooie koetswerken kunnen als alternatief voor de roadsters van Triumph ook een kijkje nemen bij de modellen van onder andere Fiat en Alfa Romeo uit dezelfde periode. De berlines van het merk krijgen dan weer concurrentie van de sportieve wagens van Ford, Opel, BMW of Renault uit de jaren ‘60 en ‘70. Maar uiteraard zijn er nog heel wat alternatieven in de oldtimerwereld, waar de beweegredenen om een auto te kopen niet altijd (zelden?) rationeel zijn.