Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
triumph-tr3-back

Triumph TR3

1 / 4
triumph-tr3-back
triumph-tr3-l-02.jpg
triumph-tr3-l-03.jpg
triumph-tr3-l-04.jpg

Triumph TR3 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Triumph TR3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Triumph TR3

De Triumph TR3 is een populaire sportwagen, waarvan het eerste model in oktober 1955 verschijnt. Slechts in detail is de TR3 anders dan de TR1 en TR2. De productie van de TR3 begint bij nummer TS8637. Dit sportieve model heeft een 1991 cc rechte 4 OHV (overhead valves) motor van 95 pk en een gepolijste aluminium grille met de structuur van een eierdoos. Lees meer

Interesse in een Triumph TR3

Triumph TR3 tweedehands auto
Triumph TR3 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Met tien pk meer vermogen betekent dat een krachtigere motor dan die van de TR2, een verbeterde cilinderkop en grotere carburateurs. Vanaf het nummer TS6266 is een overdrive unit optioneel te bestellen, in combinatie met de tweede, derde en vierde versnelling. De voorste trommelremmen en achtertrommels zijn niet voorzien van een trapondersteuning. De Triumph wordt in die tijd het meest geleverd als een tweezits cabrio, soms met een achterbank.

Een bolt-on stalen cabriokap is als extra optie beschikbaar voor deze Roadster die ontworpen is voor zonnige dagen. Hetzelfde geldt voor de side curtains die ook afneembaar zijn. Kenmerkend voor de TR3 uit die tijd zijn de laag uitgesneden deuren. Deze worden pas in 1961 aangepast, als de Triumph TR4 wordt gemoderniseerd. Om lekker luxe met de armen te kunnen zitten, zijn de lage deuren voorzien van een bekleding. De wielen hebben een diameter van 15 x 4,5 inch breed. Spaakwielen zijn optioneel. Deze 48 spaken zijn bij de Triumph vaak geschilderd. Het chassis van de TR1 tot TR4 modellen is eigenlijk iets te hoog voor een sportauto en de vering is iets te beperkt. Wat niet wegneemt, dat deze tweedehands auto een topper is!

Tweede generatie TR3: 1956

De motoren van de Triumph TR3 zijn geleidelijk opgevoerd naar 100 pk bij 5000 rpm. Vanaf nummer TS13046 zijn de voorwielen standaard voorzien van schijfremmen, in plaats van trommelremmen. De assemblage van de TR3 stopt in september 1957 bij nummer TS22013, waarna de nieuwe TR3A verschijnt. De verkoop stopt begin 1958 en de totale productie blijft steken bij 13.377 auto's. 1.286 auto's zijn in Groot-Brittannië verkocht, de rest is voornamelijk naar Amerika geëxporteerd. Gelukkig zijn er ook een flink aantal van deze tweedehands auto's in Europa terechtgekomen. In vergelijking tot de Morgan +4 en de pre 911 Porches, weegt de Triumph TR3 zwaarder. De Morgan heeft overigens dezelfde motor als de TR3.

Triumph TR3 Michelotti: 1957

De Triumph TR3 Michelotti is iets bijzonders, met de zwart-witte kleurstelling en koplampen met wimpers. De bekleding van deze flamboyante uitvoering van de TR3 is van luipaardvel. Deze Michelotti en Vignale Dreamcar, de VHK 720 uit het voorjaar van 1957, is een coventry gemaakte auto, voorzien van een Italiaanse flair en een vleugje 'la dolce vita'. Onder de kap is deze auto net zo Brits als zijn voorgangers. Na die eerste poging om het TR2 design van Walter Belgrove te doorbreken, is er geen nieuwe inspanning meer gedaan. Tweedehands is deze bijzondere versie vaak moeilijk te vinden.