Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-banner-l-01.jpg

VW gti

GTI is een term die staat voor Gran Turismo Iniezione. In 1976 werd de term voor het eerst gebruikt door Volkswagen als modelnaam voor een sportieve variant van de Volkswagen Golf. Sindsdien zijn ook andere merken deze benaming gaan gebruiken voor hun modellen. Vaak bieden dergelijke modellen met een GTI benaming een motor met meer inhoud en vermogen dan het standaard model. De VW GTI is dan ook uiterst geschikt voor mensen die net iets meer power willen dan een standaard model. Nadat de Volkswagen Golf een GTI variant kreeg, volgde de Golf Scirocco al snel. In 1998 verscheen er ook een GTI variant van de Volkswagen Polo en volgde er ook een GTI variant op de Volkswagen Lupo.

VW GTI modellen

Volkswagen heeft GTI modellen uitgebracht bij de Volkswagen Golf, de Volkswagen Scirocco, de Volkswagen Polo en de Volkswagen Lupo. In de loop der jaren zijn de traditierijke designelementen van de oude GTI modellen verenigd met moderne stijlelementen. Tegenwoordig beschikken de VW GTI modellen over een dynamisch en eigenzinnig design. De lengtematen zijn vaak gerelateerd aan vroegere modellen, waardoor een bepaald model al gemakkelijk te herkennen is ondanks alle vernieuwingen die zijn aangebracht. De typische ronde koplampen die we in de eerste modellen voornamelijk zagen hebben in de loop der tijd plaatsgemaakt voor modernere koplampen in een veelal langwerpige vorm, zoals we ook zien bij andere auto's van Volkswagen. De auto's zijn met hun tijd meegegaan en hebben in de loop der tijd ook nieuwe functies meegekregen, wat ook terug te zien is in het interieur.

VW GTI varianten

De Golf I kreeg als eerste een GTI variant, welke destijds een zeer hoge topsnelheid van 182 kilometer per uur kon bereiken. Ook de acceleratie was erg snel: in slechts 9 seconden was de snelheid van 100 kilometer per uur al bereikt. De motor was een 1600cc blok met 110 pk en een mechanische injectie van Bosch. Vanaf 1983 bevatte de Golf I GTI zelfs een 1800cc blok met 112 pk. Vandaag de dag bestaat er een Golf VII model met nog steeds een GTI variant, waarbij het aantal pk is opgelopen tot 230. De Volkswagen Scirocco kent sinds 1992 geen GTI variant meer en dit model is vandaag de dag niet meer in productie. In tegenstelling tot de Volkswagen Golf, welke inmiddels al 7 generaties met GTI kent, heeft de Volkswagen Scirocco maar 2 generaties met GTI mogen meemaken. Ook de Volkswagen Lupo is tegenwoordig niet meer in productie en hiervan bestaat zelfs maar 1 generatie met een GTI variant. Echter is het aanbod in tweedehandse auto's voor de Volkswagen Scirocco en de Volkswagen Lupo groot genoeg om alsnog te kunnen rijden in een van deze auto's. De Volkswagen Polo komt dichter bij de Volkswagen Golf en kent tot op heden 5 generaties met een GTI variant. De meest recente versie hiervan beschikt over 180 pk.