Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
wartburg-l.jpg

Wartburg

wartburg-m-02.jpg
wartburg-353-w460-m-03.jpg
wartburg-312-m-04.jpg

Overzicht van de populairste Wartburg modellen

Aktuelle Topmodelle

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Oost-Duitsland heeft in zijn communistische naoorlogse periode diverse automerken voortgebracht. Waarschijnlijk het bekendst is de robuuste Trabant uit de compacte klasse. Daarnaast werden van de jaren 50 tot de vroege jaren 90 Oost-Duitse sportwagens uitgebracht van het merk Melkus, bussen van Barkas en grote personenauto’s van Sachsenring. Een vijfde automerk uit de voormalige DDR was Wartburg. De merknaam duikt in 1898 voor het eerst op in de annalen van de auto-industrie. Dat jaar bouwde Fahrzeugfabrik Eisenach namelijk het eerste voertuig onder deze naam. De 2-zitter had een karakteristieke op de paardenkoets gebaseerde vormgeving, en was voorzien van een 2 taktmotor met een topsnelheid van 40 kilometer per uur. Nadat de productie van de Wartburg-wagen was gestaakt werd de merknaam vanaf 1956 weer gebruikt. De tot Automobilwerk Eisenach omgedoopte fabriek bracht toen de tegenwoordig zeldzame 311 uit. Latere Wartburgs kunnen nog wel eens als tweedehands auto worden gevonden.

Gebaseerd op DKW

De 311 was een nieuwe versie van de DKW F9, een door de Oost-Duitse IFA-fabriek ontworpen auto die vanaf 1949 in productie was en reeds vanaf 1950 werd geassembleerd door Automobilwerk Eisenach. In de jaren tussen 1950 en 1956 waren de technologische innovaties in de autobranche niet aan de fabriek voorbij gegaan, en had men de DKW F9 op diverse punten aangepast. De motor was voor de Wartburg 311 uitgebreid van 804 cc naar 900 cc, de wielbasis en carrosserie waren met tien centimeter verlengd, en de autoruiten hadden grotere afmetingen gekregen. Dit leverde een moderner ogend design op dat verkrijgbaar was in meerdere uitvoeringen. Op de Leipziger Messe van 1956 introduceerde Wartburg de 311 als sedan, cabriolet en stationwagon. De tot 1965 gebouwde auto kwam later tevens uit als pick-up, coupé en roadster. In 1962 onderging de motor een upgrade naar 992 cc.

Wartburgs bekendste tweedehands auto

Tussen 1957 tot 1960 verscheen de 313 op de markt. Dit was een sportieve cabrio, geschikt voor twee inzittenden en uitgerust met een 50 pk-motor. Nadat de 311 vanaf 1965 niet meer verkrijgbaar was, presenteerde Wartburg in september van dat jaar zijn 312 als opvolger. Deze verbeterde 311 werd geproduceerd tot maart 1967, en was eigenlijk een overgangsmodel naar de 353. Deze 353 is verreweg de bekendste tweedehands Wartburg-auto. Het type verscheen in 1965, waarna de personenauto tot 1988 zou worden verkocht. Later werd de initiële sedan- en stationwagonserie uitgebreid met een pick-upmodel. In totaal werden twee generaties uitgebracht: de reguliere 353 (1966-1975) en de 353W (1975-1988). Nieuw in de W-uitgave waren schijfremmen bij de voorwielen, veiligheidsgordels en een veiligheidsstuurkolom. Er vonden gedurende de productieperiode enkele make-overs plaats, waaronder een facelift van de front in 1985. Van de Wartburg 353 zijn 1,2 miljoen exemplaren gemaakt, waarvan ruim 868.000 353W’s.

Van 2 takt naar 4 takt

De succesvolle en vrij eenvoudig te onderhouden 353-middenklasser werd naar een groot aantal landen geëxporteerd. In Nederland was het model tot 1974 leverbaar. De import werd stopgezet omdat de Wartburg niet meer voldeed aan de emissienormen. In België bleef de auto desondanks verkrijgbaar tot eind jaren 80, en er werden dan ook geregeld 353’s verkocht aan Nederlandse geïnteresseerden. Daardoor zijn ze in ons land, hoewel schaars, toch nog af en toe als tweedehands te vinden. Net als de vroege Wartburgs uit de jaren 50 werd ook voor de 353 nog altijd een 2 taktmotor gebruikt. Overigens was de 45 pk-motor in 1969 al wel vervangen door een versie van 50 pk. In 1988 besloot het automerk voor zijn nieuwe auto over te stappen op een VW 4 taktmotor. Dit model werd de 1.3, genoemd naar zijn motorinhoud. Van de Wartburg 1.3 verschenen tot 1991 153.000 sedans, pick-ups en stationwagons.