De Handrem in je Auto: Alles wat je moet weten (en tips bij defect)

De handrem is een essentieel onderdeel van de auto. Hoe werkt hij en wat moet je doen bij defect? Autoscout24 legt het je uit.

Je auto heeft verschillende beveiligingssystemen, en de handrem is een van de meest essentiële onder hen. Officieel bekend als de parkeerrem, is dit systeem ontworpen om je auto op zijn plaats te houden wanneer hij geparkeerd staat. Hoewel het misschien lijkt op een simpel onderdeel, heeft de handrem een complexe functie en zijn er verschillende problemen die ermee kunnen optreden. In dit artikel ontdek je alles wat je moet weten over de handrem in je auto, van de werking en het juiste gebruik tot veelvoorkomende problemen en modernere varianten zoals de automatische handrem.

Inhoud

Wat is een handrem en hoe werkt hij?

De handrem, ook wel parkeerrem genoemd, is een onafhankelijk remsysteem in je auto dat los staat van het primaire remsysteem dat je gebruikt wanneer je op het rempedaal trapt. Terwijl je hoofdremsysteem hydraulisch werkt, functioneert de handrem meestal mechanisch. Dit betekent dat zelfs als het hydraulische remsysteem faalt, de handrem nog steeds zou moeten werken.

In traditionele auto's bestaat de handrem uit een hendel tussen de voorstoelen. Wanneer je deze hendel omhoogtrekt, activeer je een kabel die verbonden is met de achterremmen van je auto. De spanning op deze kabel zorgt ervoor dat de remblokken of remschoenen tegen de remschijven of -trommels drukken, waardoor de wielen worden geblokkeerd en de auto op zijn plaats blijft staan.

In sommige auto's, vooral oudere modellen, kan de handrem zich ook op het dashboard bevinden of als een pedaal aan de linkerkant van de voetenruimte. In moderne auto's is de mechanische hendel steeds vaker vervangen door een elektronische knop of schakelaar, die we later in dit artikel zullen bespreken.

Het belangrijkste om te onthouden is dat de handrem ontworpen is om je auto stil te houden wanneer deze geparkeerd staat, niet om te stoppen tijdens het rijden (hoewel het in noodgevallen kan worden gebruikt als het hoofdremsysteem faalt).

Het juiste gebruik van de handrem

Het correct gebruiken van de handrem is van essentieel belang voor de veiligheid en het onderhoud van je auto. Hier zijn de basisprincipes die je moet volgen:

Wanneer je parkeert met een automaat, moet je altijd eerst tot stilstand komen met het hoofdremsysteem (rempedaal), de handrem activeren, en dan pas de auto in de parkeerstand (P) zetten of, in het geval van een handgeschakelde auto, in de eerste versnelling of achteruit. Deze volgorde zorgt ervoor dat de druk van het gewicht van de auto niet volledig op de transmissie rust, maar verdeeld wordt door de handrem.

Bij het wegrijden is het belangrijk om eerst de auto te starten, je voet op de rem te houden, de handrem te ontgrendelen, en dan pas de auto in 'drive' te zetten of de koppeling in te drukken bij een handgeschakelde auto. Dit voorkomt dat de auto onverwacht begint te rollen.

Het is een wijdverspreid misverstand dat je de handrem niet nodig hebt wanneer je op een vlakke ondergrond parkeert. Dit is niet correct. De handrem moet altijd worden gebruikt, ongeacht de helling, omdat onvoorziene omstandigheden zoals een lichte helling die je niet opmerkt of een ander voertuig dat tegen je auto botst, ervoor kunnen zorgen dat je auto in beweging komt.

Ten slotte moet je weten dat het laten aanstaan van de handrem tijdens het rijden niet alleen je rijervaring kan beïnvloeden (door verminderde acceleratie en mogelijk trillingen), maar ook schade kan veroorzaken aan je remsysteem door oververhitting. Modern voertuigen hebben vaak waarschuwingssystemen die je waarschuwen als je probeert te rijden met de handrem nog ingeschakeld.

Veelvoorkomende problemen met de handrem

Ondanks zijn eenvoudige ontwerp kunnen er verschillende problemen optreden met de handrem. Een van de meest voorkomende klachten is dat de handrem vast zit. Dit kan gebeuren als de kabel die de handrem bedient verroest, beschadigd of verkeerd afgesteld is. Als je merkt dat je handrem moeilijk te activeren of deactiveren is, of als het lijkt alsof het niet volledig loslaat (wat je kunt merken aan het feit dat je auto traag lijkt tijdens het rijden of als je een brandgeur ruikt), is het belangrijk om dit zo snel mogelijk door een professional te laten controleren.

Een ander veelvoorkomend probleem, vooral in de koude Belgische winters, is een vastgevroren handrem. Dit gebeurt wanneer vocht in het remsysteem bevriest bij lage temperaturen, waardoor de handrem vastzit in de geactiveerde positie. Als je merkt dat je handrem vastzit op een koude winterochtend, forceer het dan niet. In plaats daarvan, start de motor en laat deze enkele minuten draaien om de auto op te warmen. De warmte kan helpen om het ijs te smelten. Als dat niet werkt, kun je proberen om voorzichtig heen en weer te schommelen tussen de eerste versnelling en de achteruit (of 'drive' en 'reverse' in een automaat) terwijl je het gaspedaal lichtjes indrukt. Dit kan soms helpen om de remmen los te maken. Als niets werkt, is het raadzaam om professionele hulp in te roepen in plaats van de handrem te forceren en mogelijk te beschadigen.

Een derde probleem dat kan optreden is dat de handrem niet meer goed werkt of slipt. Dit kan het gevolg zijn van slijtage aan de remblokken of -schoenen, of aan de kabel die de handrem bedient. Als je merkt dat je auto begint te rollen, zelfs met de handrem volledig aangetrokken, is het tijd om je handrem te laten controleren en eventueel te repareren.

Het is belangrijk om je handrem regelmatig te laten controleren tijdens het routine-onderhoud van je auto, om deze en andere problemen te voorkomen.

De automatische handrem: het moderne alternatief

In de afgelopen jaren hebben veel autofabrikanten de traditionele handremhendel vervangen door een elektronische of automatische handrem. In plaats van een hendel die je omhoogtrekt, heeft je auto dan een knop of schakelaar die je indrukt of omhoogtrekt om de handrem te activeren of deactiveren.

De automatische handrem, ook wel elektrische parkeerrem genoemd, werkt op een iets andere manier dan de traditionele handrem. In plaats van een mechanische kabel die de remmen activeert, gebruikt de automatische handrem elektromotoren die de remklauwen direct bedienen. Dit systeem biedt verschillende voordelen. Het is gemakkelijker te gebruiken, het neemt minder ruimte in beslag in het interieur van de auto, en het kan automatisch worden geactiveerd wanneer je de auto parkeert en gedeactiveerd wanneer je wegrijdt.

Bovendien bieden veel moderne auto's met een automatische handrem een auto-hold functie. Deze functie houdt de remmen vast wanneer je tot stilstand komt (bijvoorbeeld bij een verkeerslicht) en laat ze automatisch los wanneer je het gaspedaal indrukt. Dit kan erg handig zijn in druk stadsverkeer of op hellingen.

Echter, de automatische handrem heeft ook enkele nadelen. De belangrijkste is dat, als er een elektrisch probleem is met je auto of als de accu leeg is, het moeilijker kan zijn om de handrem te deactiveren. De meeste auto's hebben echter een noodprocedure om de automatische handrem handmatig te ontgrendelen in dergelijke situaties. Het is belangrijk om de handleiding van je auto te raadplegen om te weten hoe je dit moet doen in geval van nood.

Daarnaast kan het repareren of vervangen van een automatische handrem duurder zijn dan een traditionele handrem vanwege de complexiteit van het systeem. Desalniettemin, naarmate deze technologie meer gemeengoed wordt, worden de reparaties ook steeds betaalbaarder.

Onderhoud van je handrem

Net als elk ander onderdeel van je auto, vereist de handrem regelmatig onderhoud om optimaal te blijven functioneren. Hier zijn enkele tips voor het onderhoud van je handrem:

Gebruik je handrem regelmatig, zelfs als je op een vlakke ondergrond parkeert. Dit helpt om te voorkomen dat de kabel vastroest of vastloopt.

Laat je handrem controleren tijdens het routine-onderhoud van je auto. Een professional kan controleren of de kabel correct is afgesteld en of er tekenen van slijtage zijn.

In de winter, probeer je auto indien mogelijk in een garage te parkeren om te voorkomen dat de handrem vastvriest. Als dit niet mogelijk is, overweeg dan om de auto in de versnelling te laten staan in plaats van te vertrouwen op de handrem als er vorst wordt voorspeld.

Voor auto's met een automatische handrem, zorg ervoor dat je de batterij in goede staat houdt, aangezien de handrem elektrisch wordt bediend en mogelijk niet werkt als de batterij leeg is.

De handrem in noodsituaties

Hoewel de handrem primair is ontworpen om je auto op zijn plaats te houden wanneer hij geparkeerd staat, kan het ook een cruciale rol spelen in noodsituaties. Als het hoofdremsysteem van je auto faalt, kan de handrem worden gebruikt als een noodrem.

In een dergelijke situatie is het belangrijk om de handrem geleidelijk te activeren, niet plotseling, om te voorkomen dat de auto slipt of uit balans raakt. Trek de hendel langzaam omhoog terwijl je de auto probeert te sturen naar een veilige plek om te stoppen.

Hoewel de handrem niet zo effectief is als het hoofdremsysteem en meestal alleen werkt op de achterwielen, kan het je helpen om snelheid te verminderen en uiteindelijk tot stilstand te komen. Dit kan het verschil maken in een noodsituatie.

Het is echter belangrijk om te onthouden dat het gebruik van de handrem als noodrem een laatste redmiddel is en dat het regelmatig onderhoud van je hoofdremsysteem de beste manier is om dergelijke situaties te voorkomen.

Besluit

De handrem is een essentieel onderdeel van je auto dat vaak over het hoofd wordt gezien. Het biedt niet alleen een extra beveiligingslaag wanneer je auto geparkeerd staat, maar kan ook een cruciale rol spelen in noodsituaties.

Veelgestelde vragen

Artikel delen

Alle artikels

Technische Keuring in België: Alles wat je moet weten

Dagrijverlichting inbouwen

Auto herkeuren in België: Dit moet je weten

Ontdek meer