Tweedehands elektrische auto: wat met de batterij?

Na al enkele jaren op de markt te zijn vinden elektrische auto’s stilaan hun weg naar de tweedehandsmarkt. Hun belangrijkste troef: een verminderd prijskaartje. Liggen oudere batterijen aan de oorzaak of doet u er toch een buitenkans mee? We bekijken het in detail.

Al 10 jaar lang duiken er steeds meer elektrische auto’s op de automarkt op. Van Nissan Leaf tot Tesla Model S: er komen ook steeds meer EV’s op de tweedehandsmarkt. Door zijn revolutionaire motor slijt een elektrische auto niet op dezelfde punten als degene die u als koper op de tweedehandsmarkt verwacht. We overlopen ze even.

Buitenkans of links laten liggen?

Of u voor de andere rijbeleving gaat of milieuvriendelijker wilt rijden, een elektrische auto is jammer genoeg niet goedkoop. De nieuwprijs van een elektrische auto ligt enkele duizenden euro’s boven die van een benzine of diesel. Soms betaalt u zelfs meer dan 10.000 euro extra.

Gelukkig kunt u als tweedehandskoper van het stevige waardeverlies van elektrische auto’s profiteren. Een Renault Zoé kost op AutoScout24 bijvoorbeeld makkelijk minder dan 10.000 euro. Dat is minder dan de helft van de nieuwprijs. En dan heeft hij niet meer dan 30.000 kilometer op de teller.

Toch kraait u beter niet te vroeg victorie bij het idee van een betaalbare elektrische auto. Die brengt namelijk ook enkele nadelen met zich mee. Te beginnen uiteraard bij de batterij (op de betrouwbaarheid komen we meteen terug). Vergeleken met de huidige nieuwe modellen met een respectabel rijbereik doen de pioniers het op dat vlak eerder matig. Een Renault Zoé, BMW i3 of Nissan Leaf haalt bijvoorbeeld maar een beperkt rijbereik van zo’n 150 kilometer.

Nog een ander minpunt van een elektrische auto van de ‘eerste generatie’ is het opladen: in de meeste gevallen zijn het ‘trage laders’. Thuis of aan een publiek laadpunt laadt u volledig op in een tiental uur. Voor snelladen, bijvoorbeeld met een CCS-stekker, moet u voor een recenter model kiezen.

AS24 Tweedehands elektrisch laadpunt VW E-Up

Moet ik me zorgen maken om de batterij?

De staat van de batterij bezorgt heel wat mensen kopzorgen. Die van onze smartphones gaat voor u het weet niet langer een hele dag mee, maar nog maar een uur. Het is dus logisch dat mensen zich zorgen maken dat hetzelfde gebeurt bij elektrische auto’s. Toch is er meer nuance nodig.

Eerst en vooral mag de technologie dan wel gelijkaardig zijn, het gebruik is volledig anders. Een elektrische auto heeft meestal een lithium-ionbatterij, een evolutie ten opzichte van de oude nikkel-cadmiumbatterijen die eerst volledig leeg moesten zijn voor ze konden worden opgeladen. Een lithium-ionbatterij heeft een gemiddelde levensduur van 1.000 cycli. Toch kan die levensduur worden beïnvloed door het aantal laadbeurten, het gebruik van de auto en het gebruik van snelladers.

Koopt u een tweedehands elektrische auto, moet u dus kijken naar hoe de auto daarvoor werd gebruikt. Idealiter vindt u een auto die weinig kilometers heeft gedaan en zo vaak mogelijk thuis werd opgeladen. ‘Traag’ opladen maakt de batterij immers minder warm en verkleint het risico op vroegtijdige slijtage.

AS24 Tweedehands elektrisch dwarsdoorsnede VW E-Up aan laadpaal

Betrouwbaarheid

In theorie kan een elektrische auto miljoenen kilometers rijden zonder echt te verslijten. Vergeleken met een verbrandingsmotor bestaat een elektromotor uit magneten. Er is dus geen wrijving en (bijna) geen slijtage.

Tot slot geven de meeste automerken garantie op hun batterijen. Die bedraagt gemiddeld 8 jaar of 160.000 kilometer. Met het relatief beperkte rijbereik van elektrische auto’s zult u eerder aan de grens van 8 jaar zitten dan aan die van 160.000 kilometer. Binnen die garantie vervangen de merken een batterij zodra die niet meer aan 75 procent van zijn laadvermogen geraakt.

AS24 Tweedehands elektrisch explosietekening elektromotor

Is een elektrische auto iets voor mij?

Feit: elektrische auto’s hebben nog steeds een relatief beperkt rijbereik. Dat geldt zeker voor de eerste generatie elektrische auto’s. Voor u dus toehapt op een aantrekkelijk aanbod van een elektrische auto tegen een zachte prijs, moet u kijken naar het gebruik. Uw profiel als chauffeur is daarbij van belang. U moet niet kijken naar uw jaarlijkse aantal kilometers, maar uw dagelijkse aantal kilometers. U moet ook rekening houden met onverwachte situaties. Rijdt u elke dag naar uw werk, dagelijks zo’n 20 kilometer in de stad, dan is een elektrische auto ideaal. Bent u vertegenwoordiger en is de snelweg uw tweede thuis, dan zijn er betere alternatieven.

Denk ook aan herladen. De laadinfrastructuur wordt volop uitgerold, maar België heeft nog (lang) geen laadpaal op elke straathoek. Een parkeerplaats of garage blijft dus aangewezen, waarbij een WallBox het dagelijkse laden makkelijker maakt.

AS24 Tweedehands elektrisch dwarsdoorsnede VW E-Up

Alle artikels

10 opties die u niet mag missen op uw nieuwe tweedehandswagen

Advies · Auto kopen

Koop ik vandaag nog een diesel?

Advies · Auto kopen

Een hybride auto kopen? De voordelen en nadelen opgelijst

Advies · Auto kopen
Ontdek meer