Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

Elektrisch en tweedehands: hoe zit het met de batterijen?

Tweedehands kopen is een goede optie om op een betaalbare manier over te schakelen op elektrisch rijden. Er is ondertussen heel wat keuze uit verschillende soorten 100% elektrische modellen op de tweedehandsmarkt, en dat aan prijzen die haalbaar zijn voor modale gebruikers.

Maar hoe zit het met de batterijen van die elektrische tweedehandswagens?

Essentieel onderdeel

Elektrische auto’s zijn duurder dan gelijkaardige modellen met een verbrandingsmotor, en daar is één belangrijke reden voor: hun batterijpakket. Omwille van de gebruikte materialen, de ingewikkelde constructie en de voorlopig nog beperkte productiecapaciteit hangt er een stevig prijskaartje aan vast. Vaak is dit het duurste onderdeel in een elektrische auto. Als je een tweedehands elektrische auto koopt, stel je je dus terecht vragen over hoe het gesteld is met de gezondheid van dat batterijpakket.

Laat de capaciteit checken

null

Bij een aantal mensen heerst er scepticisme over de houdbaarheid van batterijen van elektrische auto’s op langere termijn, vaak gevoed door negatieve ervaringen die soms opgeklopt worden. Maar terwijl elektromobiliteit voor het grote publiek nog relatief nieuw is, zijn er toch al een aantal studies te vinden over de duurzaamheid van batterijen op langere termijn en praktijkervaringen van grotere wagenparken en leasingmaatschappijen. En in tegenstelling tot de vrees die in de begindagen heerste, lijkt het wel mee te vallen met de degradatie van batterijen van elektrische auto’s. Dat de batterijen na mettertijd aan capaciteit inboeten, valt niet te ontkennen. Maar in de meeste gevallen gaat dat veel trager dan gevreesd.

19457 2023 EV6 GT

Toch zijn er een aantal factoren die een invloed hebben op de levensduur. Die hebben enerzijds te maken met het ontwerp van het batterijpakket en anderzijds met het gebruik. Wanneer je een elektrische tweedehandswagen koopt, laat je dus best de resterende maximumcapaciteit checken. Er zijn modellen waarbij je dat via de boordcomputer zelf kan checken en er bestaan ook smartphone-apps waarmee je via een op de diagnosepoort van de auto (OBD-poort) aangesloten dongle een test kan uitvoeren. Maar de beste manier is om een check te laten uitvoeren door een professional die je een certificaat met die gegevens en een analyse over de gezondheid van de batterij kan bezorgen. Dat kan de merkgarage zijn of een onafhankelijke specialist. Dat geeft je zekerheid over de huidige staat van het belangrijkste onderdeel in je toekomstige elektrische auto.

Factoren die de levensduur beïnvloeden

Er zijn een aantal factoren die een invloed hebben op de duurzaamheid van een batterijpakket op de langere termijn.

Batterijchemie

Volkswagen-ID.4 GTX Batteriesystem

Om te beginnen is er het ontwerp van het batterijpakket. Moderne elektrische auto’s hebben over het algemeen een lithium-ion batterijpakket, maar op dit moment zijn er twee grote strekkingen wat de materiaalsamenstelling betreft. Ze hebben elk hun voor- en nadelen, maar over het algemeen zijn ze in principe beiden lang mee. Enerzijds zijn er zogenaamde NMC-batterijen, die naast lithium ook gebruikmaken van nikkel, mangaan en kobalt, en anderzijds LFP-batterijen die naast lithium gebruik maken van ijzerfosfaat. LFP-batterijen zijn over het algemeen iets minder performant, maar kunnen meer laadcycli (het aantal keren dat ze ontladen en terug opgeladen kunnen worden) aan, en hebben dus een langere levensduur. Onder andere een aantal modellen van Chinese merken (MG, BYD, …) en de kleinere modellen van Tesla maken gebruik van NMC-batterijen. Merken als Hyundai en Ford gaan voor hun minder sportieve elektrische auto’s ook richting deze chemie.

Naast de batterijchemie is ook het warmtebeheer van de batterij van belang voor de levensduur. En ook op dat vlak is het ontwerp van het batterijpakket van belang. Een goed thermisch beheer van de batterij via software kan de temperatuur optimaal houden tijdens het gebruik en het laden. Batterijpakketten met vloeistofkoeling lijken daarbij duurzamer te zijn dan luchtgekoelde batterijpakketten. Maar het batterijbeheersysteem van elektrische auto’s houdt een oogje in het zeil en doet er alles aan om de duurzaamheid te garanderen, bijvoorbeeld door de laadsnelheid te verlagen als de temperatuur te hoog oploopt.

Opladen

null

Niet alleen het ontwerp van de batterij, maar ook het gebruik heeft een invloed op de levensduur van de batterijen. Koop je een tweedehandswagen, dan kan de eerder vermelde batterijtest eventuele problemen blootleggen. Maar ook wanneer je zelf je elektrische auto gaat gebruiken, hou je best met deze zaken rekening om de levensduur van je batterij zo lang mogelijk te houden.

Zo wordt er aangeraden om niet steeds op te laden aan de snellader. Daarbij komt immers extra warmte vrij in de batterij, wat een invloed kan hebben op de levensduur. Anderzijds houdt het batterijbeheersysteem natuurlijk een oogje in het zeil en zorgt het voor een beperktere laadsnelheid om dat te voorkomen. Vooral boven de 80% lading neemt het laadvermogen af om de impact op de levensduur van de batterij te beperken. Over het algemeen is de aanbeveling om het laadniveau van de batterij zoveel mogelijk tussen de 20 en 80% te houden om op die manier de batterij te ontzien. De batterij van je elektrische auto telkens helemaal leeg rijden is dus geen goed idee, en telkens opladen tot 100% en met dat batterijniveau lang laten stilstaan is ook niet goed voor de levensduur. Bij een aantal modellen kan je trouwens een maximum laadniveau instellen.

Het voorgaande kan misschien negatief klinken, maar zoals eerder aangehaald, valt het over het algemeen goed meer met de batterijdegradatie op lange termijn. Dit zijn gewoon een aantal tips voor wie extra voorzichtig wil zijn.

Garantie

null

Een laatste belangrijk punt om rekening mee te houden wanneer je een elektrische auto koopt, is de garantietermijn. De meeste autobouwers maken daarbij een verschil tussen de garantie op de auto op zich, en de garantie op de batterij en de hoogspanningselementen die specifiek dienen voor de elektrische aandrijving, waarbij er meestal extra garantie is op die laatste elementen. Die garantie treedt in werking wanneer de resterende maximale batterijcapaciteit onder een bepaald niveau komt binnen de vooropgestelde termijn

Als je een model op het oog hebt, check dan wat de garantievoorwaarden voor dat model zijn en hoe lang je daar dus van kan genieten – ook in het geval van een tweedehands model. Meestal geldt er een garantie van 8 jaar op de batterij en de hoogspanningselementen, al zijn er soms ook kilometerbeperkingen en kunnen ook de capaciteitsvoorwaarden verschillen per merk. De garantietermijn kan tijdens de levensloop van een model ook veranderd zijn naarmate de productie vordert, dus check als je een tweedehandsmodel koopt exact voor jouw model hoe het zit. En check zoals eerder aangehaald ook hoe het gesteld is met de resterende maximale batterijcapaciteit voor een optimale gemoedsrust.

Alle artikels

KOPFOTO

Subsidies voor de aanschaf van een elektrische wagen: aankooppremie, belastingvoordeel en meer

Advies · Besluit en aankoop
Hoofdfoto - Peugeot

De elektrische auto in 2023: dit moet je weten

Advies · Besluit en aankoop
KOPFOTO

Een tweedehandsauto leasen: de voor- en nadelen

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer