Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Focus: Elektrische mobiliteit
Focus: Elektrische mobiliteit

Deze plug-inhybrides hebben het ruimste elektrische rijbereik

Een plug-inhybride heeft als voordeel dat je de dagelijkse ritten (zo goed als) uitstootvrij kan afleggen. Deze modellen halen het grootste elektrische rijbereik en kan je dus de meeste brandstof mee besparen.

Waar je bij de eerste plug-inhybrides al blij mocht zijn met een elektrisch rijbereik van enkele tientallen kilometers voor je de stekker weer moest insteken, zijn er de laatste jaren PHEV-modellen uitgekomen met een rijbereik van 100 km of meer. Dat heeft als voordeel dat je niet per se elke dag een laadpaal moet opzoeken, of dat je een langere afstand kan rijden zonder de hulp van de verbrandingsmotor te moeten inroepen. Dit zijn de modellen met het grootste elektrische rijbereik (volgens de WLTP-norm) op de Belgische markt.

10: Volvo S60 – 91 km

volvo-s60-recharge-side

De hekkensluiter in deze top 10 is de Volvo S60 T8 Recharge, die een grotere batterij van 18,8 kWh kreeg tijdens een update in 2022 en daarmee een rijbereik van maximaal 91 km haalt. Ook de rest van de prestaties maken indruk, met een gecombineerd vermogen van 455 pk dankzij zijn combinatie van een 2 liter-viercilinder benzinemotor met turbo én compressor en een elektromotor. Daarmee kan de Zweedse berline in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/u sprinten. De topsnelheid is, zoals bij alle nieuwe Volvo’s, begrensd op 180 km/u. Wil je dezelfde aandrijflijn in een meer praktische vorm, dan biedt Volvo ook de V60, V90, XC60 en XC90 aan als plug-inhybride Recharge.

9: BMW X1 xDrive25e – 91 km

bmw-x1-xDdive25e-front

Ook de nieuwste plug-inhybrides van BMW kunnen rekenen op een zeer bruikbaar elektrisch rijbereik. Het eerste model van het merk in deze lijst is de X1 xDrive25e, die net als de Volvo van hierboven maximaal 91 km kan afleggen op een volle batterij alvorens de benzinemotor moet bijspringen. Die benzinemotor is trouwens een 1,5 liter-driecilinder, die op z’n eentje 136 pk opwekt en samen met de elektromotor op de achteras 245 pk over de vier wielen verdeelt. De batterij is 16,3 kWh groot.

8: BMW 230e xDrive Active Tourer – 93 km

bmw-230e-xdrive-active-tourer

De BMW 2 Reeks Active Tourer plug-inhybride heeft dezelfde aandrijflijn als de X1, maar springt iets efficiënter om met zijn energie en kan daarom een paar kilometer verder rijden op een batterijlading. Net als de X1 is de 2 Reeks Active Tourer als 225e en als 230e te bestellen, met als verschil het vermogen van de elektromotor én de benzinemotor. Het gecombineerde vermogen bedraagt respectievelijk 245 of 326 pk. In dit geval is de 230e net iets zuiniger en krijgt hij dus een plekje in deze lijst.

7: LEVC TX – 101 km

levc-tx-front

De LEVC TX is het eerste model dat door de magische grens van 100 km elektrisch rijbereik breekt. Het is ook een atypisch model, als moderne interpretatie van de iconische London Taxi, maar dan met een moderne aandrijflijn op basis van een 1,5 liter-benzinemotor die ook in de Volvo XC40 te vinden is. Dankzij de grote batterij van 31 kWh kan de TX tot 101 km rijden op een volle batterij, ondanks zijn vrij grote formaat en zijn zes zitplaatsen.

6: Mercedes GLE Coupé 350 de – 106 km

mercedes-benz-gle-350-de-coupe-front

Mercedes domineert dit klassement, aangezien het Duitse merk zijn nieuwste plug-inhybrides uitrust met zeer grote batterijen om een zo hoog mogelijk elektrisch rijbereik te halen. De eerste notering is voor de GLE Coupé 350 de, met een rijbereik van 106 km dankzij zijn forse batterij van 31,5 kWh. En dat ondanks een leeggewicht van 2,7 ton! Het is ook het enige hybride model in deze lijst met een dieselmotor, ook dit is een aanbod dat je enkel bij Mercedes kan vinden. De viercilinder dieselmotor en de elektromotor ontwikkelen samen een piekvermogen van 333 pk.

5: BMW X5 xDrive50e – 110 km

bmw-x5-xdrive-50e-front

De hoogste notatie van BMW in dit klassement is voor de recent vernieuwde X5, die als xDrive50e een batterij van 29,5 kWh heeft en daarmee een rijbereik haalt van maximaal 110 km. De X5 haalt zijn gecombineerd vermogen van 387 pk uit een zescilinder benzinemotor en een elektromotor van 197 pk.

4: Range Rover (Sport) P440e – 113 km

range-rover-sport-front

De nieuwe Range Rover en Range Rover Sport P440e halen paradoxaal genoeg hetzelfde elektrische rijbereik van 113 km, ondanks hun verschil in formaat. Dat wordt mogelijk gemaakt dankzij een (voor een PHEV) gigantische batterij van 38,2 kWh, die je ook kan snelladen aan een DC-laadpaal van 50 kW. De benzinemotor is net als bij BMW een 3 liter-zescilinder turbobenzine. Je kan de Range Rover (Sport) plug-inhybride ook als P510e krijgen, in dat geval is de benzinemotor iets krachtiger en heb je maximaal 510 pk onder je rechtervoet.

3: Mercedes S 580 e – 114 km

mercedes-benz-s-580e-front

Spoiler alert: de volledige top 3 van plug-inhybrides met het grootste elektrische rijbereik bestaat uit modellen van Mercedes. Te beginnen met de grootste, de Mercedes S-Klasse als S 580 e. Die heeft een 28,6 kWh grote batterij en haalt daarmee een theoretisch rijbereik van 114 km alvorens de benzinemotor tot leven wordt gewekt. Die zescilinder levert op z’n eentje al 367 pk, samen met de elektromotor haalt de plug-inhybride S-Klasse 510 pk, waarmee het de krachtigste auto in deze lijst is.

2: Mercedes C 300 e – 116 km

mercedes-benz-c-300-e-front

Het zilver is voor de Mercedes C-Klasse, die als plug-inhybride berline maximaal 116 km kan rijden op zijn batterij. Ook dit model heeft een grote batterij gekregen voor zijn nieuwste generatie, met een capaciteit van 25,4 kWh, terwijl het gecombineerde vermogen 313 pk bedraagt. De C-Klasse PHEV kan je trouwens ook met een dieselmotor (C 300 de) en met meer vermogen (C 400 e) bestellen, terwijl het model ook als break beschikbaar is. Maar al deze varianten hebben een net iets kleinere actieradius dan de berline met benzinemotor.

1: Mercedes GLC 300 e – 130 km

mercedes-benz-glc-300-e-front

De koning van de plug-inhybrides is de recente Mercedes GLC, die dankzij een forse batterij van 31,2 kWh een indrukwekkend rijbereik van 130 km haalt. Verder is de techniek gelijk aan die van de C-Klasse, met eveneens de keuze tussen een GLC 300 e, 300 de en 400 e, terwijl je hem ook als GLC Coupé kan bestellen. Het vermogen varieert van 313 tot 381 pk, afhankelijk van de motorisatie.

Alle artikels

KOPFOTO

Subsidies voor de aanschaf van een elektrische wagen: aankooppremie, belastingvoordeel en meer

Advies · Besluit en aankoop
Hoofdfoto - Peugeot

De elektrische auto in 2023: dit moet je weten

Advies · Besluit en aankoop
KOPFOTO

Een tweedehandsauto leasen: de voor- en nadelen

Advies · Besluit en aankoop
Ontdek meer