Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

LPG: een voordelig alternatief voor benzineauto's

Tijdens de energiecrisis van vorig jaar werden we nog maar eens met de neus op de feiten gedrukt: autorijden is niet goedkoop.

Vooral niet als de prijzen van benzine en diesel aan de pomp de pan uit swingen, en er ook aan stroom uit de laadpaal of aan het stropcontact thuis een niet onbelangrijk prijskaartje hangt. Maar één brandstof lijkt de prijzendans te kunnen ontspringen: LPG. Een goedkoop alternatief voor benzinewagens? En kan je elke bestaande benzine laten ombouwen?

LPG vs. CNG

Eerst en vooral moeten we het hebben over wat LPG precies is, en op welke manier het verschilt van CNG, dat andere gas dat de laatste jaren een bescheiden populariteit kende. LPG, wat staat voor ‘Liquefied Petroleum Gas’ is een gas van fossiele oorsprong. Het is een mengsel van propaan en butaan dat opgevangen wordt bij het raffineren van aardolie tot verschillende aardolieproducten, zoals benzine en diesel. Door het opgevangen gas samen te persen, krijgt het een vloeibare vorm. CNG is een ander soort gas en kende de laatste jaren echter een redelijke populariteit – zeker in Vlaanderen – omwille van de lage CO2-uitstoot van de auto’s die af-fabriek geleverd werden met een CNG-installatie. CNG, de afkorting van ‘Compressed Natural Gas’, is aardgas of methaan, hetzelfde gas als we gebruiken om onze huizen mee te verwarmen en op te koken dus. Een LPG-auto rijdt dus niet op CNG en omgekeerd. Aangezien de pompen en de tanks in de auto een andere vulmond hebben, kan je je ook niet vergissen.

Over het vullen van LPG-tanks gesproken: hou er rekening mee dat in andere Europese landen soms gebruik gemaakt wordt van een ander systeem om de tanks te vullen, maar dat er wel adapters te koop zijn om dat op te lossen. Check voor je naar het buitenland gaat of je een adapter nodig hebt. LPG-stations in heel Europa vind je op gespecialiseerde websites of apps. Is er geen LPG-station onderweg, dan kan je nog altijd op benzine rijden.

tankpistool andere landen

Goedkoop rijden

Terwijl de prijs van CNG samen met de beperkingen in de leveringen van Russisch gas explodeerde, is dat voor LPG niet het geval. De prijs aan de pomp bleef de afgelopen jaren relatief laag, ook wanneer de prijzen van benzine en diesel de hoogte in schoten. Vandaag betaal je afhankelijk van de pomp tussen de 45 en 60 cent per liter, omdat het een restproduct is van de olieraffinaderij, maar ook omdat het in ons land vrijgesteld is van accijnzen. Terwijl een benzine-auto die uitgerust is met een LPG-installatie over het algemeen iets minder zuinig is op LPG dan op benzine, wordt dat meerverbruik dus ruimschoots gecompenseerd door de veel lagere prijs aan de pomp. LPG is daarmee één van de goedkoopste brandstoffen om mee te rijden als je enkel het verbruik rekent. Natuurlijk gaat er wel een investering mee gepaard in de installatie. En wat die installatie betreft, heb je de keuze uit twee mogelijkheden: een auto kopen die af-fabriek uitgerust is met LPG of een tweedehands of nieuw benzinemodel laten ombouwen tot LPG.

Af-fabriek

Het aanbod van wagens met een LPG-installatie die je rechtstreeks bij de dealer in de catalogus kan bestellen, was vroeger veel uitgebreider. Maar met de komst van performantere en properdere dieselmotoren, steeds zuinigere benzinemotoren en nu ook elektrificatie, lijkt het aanbod stilaan uit te doven. Vandaag zijn er nog maar weinig merken met LPG-modellen in hun catalogus: één ‘traditioneel’ merk, Dacia (met de ECO-G uitvoeringen van de Sandero, Jogger en Duster), en een aantal Chinese merken die met een LPG-aanbod een alternatief willen bieden, zoals BAIC, Bestune en DFSK. Het voordeel om te kiezen voor een LPG-auto die nieuw zo geleverd wordt, is dat je je niks moet aantrekken van de ombouw zelf, en dat alles onder de garantie van de autobouwer valt.

Vulmond LPG Dacia

Ombouw

Zit er bij de nieuwe modellen die af-fabriek uitgerust zijn met een LPG-installatie geen model dat je voorkeur heeft en wil je een ander nieuw of tweedehands model, of beschik je al over een benzine-auto maar wil je goedkoper rijden, dan is de ombouw naar LPG een optie. In ons land vind je verschillende specialisten die zich hiermee bezighouden. LPG wordt ofwel in gasvormige ofwel rechtstreeks als vloeistof ingespoten in het blok (LPi) in plaats van benzine, dus in principe kan zowat elke benzine-auto omgebouwd worden. Hoe moderner de technologie die gebruikt wordt op de motor (turbo, rechtstreekse inspuiting), hoe ingewikkelder en duurder het systeem over het algemeen zal zijn. De inbouwers maken ofwel gebruik van zelf ontwikkelde systemen of componenten van andere fabrikanten. Het gaat daarbij om injectoren (of een verdamper bij ‘ouderwetsere’ motoren), een klepsmeersysteem, leidingen naar de tank, de tank zelf, de vulmond en de elektronica om dat alles te regelen. Voor de plaatsing van de tank zelf heb je meestal de keuze uit een cilindrische tank die in de koffer of de laadbak van je auto geplaatst wordt, of een ronde tank die de plaats inneemt van het reservewiel, zodat je geen kofferruimte verliest. Na plaatsing moet de LPG-installatie door de autokeuring gekeurd worden, iets wat om de 6 jaar (bij tanks die in open lucht gemonteerd zijn, bijvoorbeeld in de laadbak van een pick-up of onder de laadvloer van een SUV) of 10 jaar (bij een in de auto gemonteerde tank) herhaald moet worden.

LPG-systeem

Wat kost het en hoe zit het met de garantie?

De kostprijs om een LPG-installatie te laten plaatsen varieert sterk, en is afhankelijk van je auto en de geplaatste installatie. Bij een V8 is bijvoorbeeld meer materiaal nodig dan bij een driecilinder, en bij minder gecompliceerde motoren kan een meer ‘basic’ systeem gemonteerd worden dan bij hypermoderne blokken. Reken voor een gemiddelde auto op een kost van zo’n 1.500 tot 2.500 euro, maar vraag de installateur naar een offerte op maat. Op basis van het benzineverbruik van je auto, de kost van de installatie en je jaarlijks gereden kilometers kan je berekenen of het voor jou voordelig is om de ombouw te laten doen.

Garantie is een heikel punt bij de ombouw van bestaande modellen naar LPG. Bij een aantal autobouwers is de motor niet langer gedekt door de garantie. Sommige LPG-monteurs bieden daarom zelf een garantie op de motor of op zijn minst de mogelijkheid om een bijkomende garantie op het motorblok af te sluiten, bovenop de garantie die geboden wordt op het LPG-systeem zelf. Check voor je de ombouw laat doen of je auto zijn motorgarantie verliest en wat de mogelijkheden bij de inbouwer zijn.

LPG-tank koffer dacia

Wat zijn de nadelen?

Nadat een LPG-systeem ingebouwd is, rij je op LPG veel goedkoper dan op benzine. Hoe meer je rijdt, hoe groter het voordeel dus. Over het algemeen hebben auto’s die op LPG rijden een iets lager vermogen en een iets hoger verbruik maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de veel lagere kost per liter van LPG. Hou er wel rekening meer dat je een aanvullende LPG-belasting betaalt als je auto voorzien is van een LPG-installatie, al krijg je wel korting op de BIV en in Vlaanderen ook op de jaarlijkse verkeersbelasting.

Toch zijn er ook nadelen. Zo verlies je een stuk kofferruimte of de mogelijkheid om een reservewiel mee te nemen. Daarnaast is het in een aantal ondergrondse garages ook verboden om te parkeren met een LPG-installatie. Dat komt omdat wanneer een LPG-tank lekt, het zware gas zich kan opstapelen op de vloer van de garage en er zo brandgevaar ontstaat. Dat lekken is vandaag de dag echter eerder anekdotisch, tenzij er echt een probleem is met de installatie. Lang geleden konden LPG-tanks volledig gevuld worden, waarbij er verlies kon zijn wanneer de temperatuur hoog opliep, maar de moderne tanks zijn uitgerust met een 80% vulstop, waardoor er in de tanks ruimte is voor expansie. Een auto op LPG zou dus even veilig moeten zijn als een auto op benzine.

Pick-up lpg

Alle artikels

KOPFOTO

De toekomstige technologieën die elektrische wagens beter zullen maken

Advies · Autotechnologie
Verlaging-auto-belgie

Auto verlagen in België: Dit zijn de (wettelijke) regels

Advies · Autotechnologie
Alfa-Romeo-Giulia-Quadrifoglio-wheel

Het Europese bandenlabel uitgelegd (vanaf 2021)

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer