Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

De voordelen van hybrides: brandstofbesparing en prestaties

Of je nu aan je portemonnee denkt of aan het milieu: zuinig rijden is altijd een goed idee. Een goed begin is je rijstijl aanpassen om ervoor te zorgen dat je zo weinig mogelijk brandstof verbruikt, maar ook de juiste autokeuze is natuurlijk cruciaal.

En kiezen voor een hybride zou je wel eens een stevige brandstofbesparing kunnen opleveren. Maar wat moet je weten over hybrides?

Werking

Peugeot - mild Hybrid

Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat er niet zoiets bestaat als ‘de hybride’. De term wordt gebruikt voor een aantal verschillende technologieën, met als belangrijkste types de ‘mild’ hybride, de ‘full’ hybride en de ‘plug-in’ hybride. In theorie werken ze alle drie volgens hetzelfde principe, waarbij een verbrandingsmotor (dat kan een benzine of een diesel zijn, maar in de meeste gevallen gaat het om een benzine) de hulp krijgt van een elektromotor. Hybrides zijn in theorie zuiniger dan auto’s zonder elektrische bijstand, omdat ze tijdens het vertragen energie opslaan in hun batterij, die dan gebruikt wordt om de elektromotor te voeden wanneer er meer vermogen nodig is (waarbij de verbrandingsmotor dus minder verbruikt).

Plug-in Hybride werking

Bij een ‘mild’ hybride is die recuperatie en bijstand beperkt. Het gaat meestal om een elektromotor met een lager vermogen, en de batterij is over het algemeen geen hoogspanningsbatterij, maar gewoon de 12 volt-batterij die in elke auto zit of een 48 volt-systeem. De verbruikswinst zal dus eerder beperkt zijn, ook al omdat een mild hybrid over het algemeen niet rijdt zonder zijn verbrandingsmotor te gebruiken. Door de striktere CO2-beperkingen die gelden, zijn meer en meer nieuwe auto’s vandaag de dag uitgerust met een mild hybridesysteem, omdat het helpt om enkele grammen af te schaven van de gehomologeerde CO2-uitstoot gemeten volgens de WLTP-cyclus.

Full vs. plug-in hybride

tesla-charging-banner

De andere twee types van hybrides kunnen over het algemeen wel rijden door enkel gebruik te maken van hun elektromotor, waardoor ze een groter brandstofbesparingspotentieel hebben. Beiden maken gebruik van een hoogspanningsbatterij en hebben meestal ook een iets krachtigere elektromotor. Het verschil is dat een plug-in hybride zijn batterij niet enkel oplaadt door energie te recupereren tijdens het rijden, maar ook opgeladen kan worden via het stroomnet of een laadpaal. Plug-in hybrides zijn meestal ook uitgerust met een batterij die meer energie kan opslaan, waardoor ze een groter 100% elektrisch rijbereik kunnen hebben. Een elektrisch rijbereik van meer dan 100 km op een volle batterij is geen uitzondering meer bij de nieuwste plug-in hybrides.

‘Full’ hybrides kunnen dan weer niet opgeladen worden via een stekker, maar alleen zichzelf opladen door energie te recupereren bij het afremmen of fases waarin de verbrandingsmotor meer vermogen levert dan de auto nodig heeft om te rijden. Ze worden dan ook wel eens ‘zelfopladende hybrides’ genoemd. Het besparingspotentieel van deze hybrides wordt vaak nog vergroot omdat autobouwers gebruik maken van een benzinemotor die op zichzelf al minder verbruikt, zoals een motor die werkt volgens het ‘Atkinson’-principe (we besparen je de volledige uitleg, onthoud gewoon dat hij minder verbruikt), maar ook een minder hoog specifiek vermogen en koppel heeft. Die nadelen worden dan gecompenseerd door de elektromotor.

Verbruik

mini-countryman-plug-in-hybrid-front

Je merkt het al, bij hybrides draait alles om brandstofbesparing. Er gaat minder energie verloren bij fases waarin er minder vermogen nodig is en tijdens het afremmen, energie die later terug gebruikt wordt voor het rijden. Je kan die besparing in de realiteit maximaliseren door een juist gebruik van de technologie, bijvoorbeeld door bij het vertragen eerder de motor te laten remmen (en de auto dus energie te laten recupereren) eerder dan op de rem te drukken. En door bij het optrekken niet te hard op het gas te gaan, zodat het de elektromotor is die het meeste werk doet, eerder dan de verbrandingsmotor.

Plug-in hybrides kunnen er met hun grotere batterij voor zorgen dat je nog minder brandstof verbruikt, zeker als je ze regelmatig oplaadt. Plan dat opladen goed, en je kan waarschijnlijk het grootste deel van je dagdagelijkse verplaatsingen volledig elektrisch afleggen, rekening houdend met het feit dat het gemiddelde aantal kilometers dat de Belg dagelijks aflegt eerder laag is. Trips naar de supermarkt, de kinderen naar school brengen, vrienden in de buurt bezoeken… je kan het in theorie allemaal 100% elektrisch doen.

Andere voordelen

Opladen plug-in

Maar een lager verbruik is niet het enige voordeel van hybrides. Als je gehaast bent of meer vermogen wil, kunnen ze dankzij de combinatie van een verbrandings- en elektromotor ook krachtiger uit de hoek komen. De elektromotor levert instant koppel, wat samen met het vermogen van de benzinemotor betere prestaties mogelijk maakt wanneer je het gaspedaal wat dieper indrukt. Ben je minder gehaast, ook dan bieden hybrides voordelen naast een lager verbruik. Zo staan ze garant voor rustig rijden. Over het algemeen zijn ze voorzien van een automatische versnellingsbak of CVT, waardoor je in de stad en in de file sowieso niet actief moet bezig zijn met ontkoppelen en schakelen. Bovendien zijn ze stiller in het gebruik, omdat hun verbrandingsmotor vaak uitgeschakeld wordt.

Daarnaast zouden hybrides op korte termijn wel eens een grotere positieve invloed kunnen hebben op het klimaatprobleem dan 100% elektrische auto’s, hoewel die laatste lokaal helemaal geen schadelijke uitlaatgassen uitstoten. Dat is toch de mening van Gill Pratt, die aan de leiding staat van het Toyota Research Institute, dat wetenschappelijk onderzoek doet in samenwerking met de Japanse autobouwer, één van de pioniers op het valk van de toepassing van hybride technologie op grote schaal. Volgens Pratt is het aanbod van materialen om batterijen te maken de komende jaren nog beperkt, waardoor het klimaat baat heeft bij meer mensen die met een zuinige hybride rijden, dan enkelen die volledig elektrisch rijden.

Voor iedereen de oplossing?

Toyota Yaris hybride

Iedereen aan de hybride dan maar? Dat is misschien te kort door de bocht. Al die technologie kost natuurlijk wel wat, en is dus misschien niet voor iedereen de perfecte of haalbare oplossing. Vooral mensen die heel weinig rijden, halen dan misschien wel een laag verbruik, maar compenseren daarmee niet de hogere aankoopprijs van hun auto. Bovendien zit er aan die grote batterij natuurlijk ook een impact op het milieu en het klimaat, en wegen hybride auto’s over het algemeen meer dan vergelijkbare auto’s met enkel een verbrandingsmotor. In sommige gevallen ben je dus meer gebaat met een lichte auto met benzinemotor.

Ook voor mensen die veel op de snelweg rijden, is een hybride misschien niet de perfecte oplossing. Aan constant hoge snelheden is het recuperatiepotentieel immers beperkt, waardoor de brandstofbesparing dat ook is. Je rijdt dan natuurlijk wel zuiniger eens je van de snelweg afgaat. Een oplossing zou een plug-in hybride kunnen zijn die gebruikmaakt van een dieselmotor, al biedt enkel Mercedes die op dit moment nog aan. Daarbij rij je op de snelweg zuinig op de dieselmotor, terwijl je op tragere wegen vooral elektrisch rijdt. Maar dan moet je hem natuurlijk wel opladen en af en met je diesel ook lange afstanden afleggen, anders krijg hij niet de kans om voldoende op te warmen, wat dan weer slecht kan zijn voor het rendement van de dieselmotor en de levensduur van het uitlaatgasreinigingssysteem. Zoals steeds bij de keuze van een auto zijn er ook bij de keuze van een hybride heel wat zaken om rekening mee te houden.

Peugeot hybrid logo

Alle artikels

KOPFOTO

De toekomstige technologieën die elektrische wagens beter zullen maken

Advies · Autotechnologie
Verlaging-auto-belgie

Auto verlagen in België: Dit zijn de (wettelijke) regels

Advies · Autotechnologie
Alfa-Romeo-Giulia-Quadrifoglio-wheel

Het Europese bandenlabel uitgelegd (vanaf 2021)

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer