Avant-première: Peugeot BB1 – ‘Smart lijkt een dino’

De Peugeot BB1 komt ten vroegste in 2012 op de markt. Maar we konden hem al even aan de tand voelen. Hij rijdt zo ‘crazy’ als zijn bedenker is.

Athanassios Tubidis heet de Griekse designer die de BB1 op zijn conto heeft. De man is voornamelijk beslagen in motordesign en was eerder aan de slag bij BMW en Ducati. Voor BB1 ging hij puren uit de geschiedenis van Peugeot. “Ettore Bugatti heeft ooit twee aaneengelaste fietsen gepresenteerd aan Peugeot: de BP1. BB1 is daar een leuke ode aan. Bijzonder leuk dan ook, dat hij gefabriceerd is door de scooterafdeling van Peugeot, op een buizenchassis.”

Dat laatste valt meteen op in het interieur. Daar neem je plaats op een soort scooterzadel en tref je een motorstuur aan in plaats van een autostuur. “BB1 is een heel nieuwe kijk op mobiliteit”, zegt Tubidis. “Hij is 2,5 meter lang, maar je kan er wel met 4 in. Vergeleken met dit, lijkt een Smart (2,7 meter, 2 plaatsen, nvdr) wel een dino.”

Hebbeding

BB1 situeert zich ergens tussen auto en motor, en moet hoe dan ook een hebbeding worden. Hij wordt uitsluitend elektrisch aangedreven en is bedoeld voor verplaatsingen in een metropool. In de achterwielen schuilen twee elektrische motoren, een technologie die Michelin ontwikkelde. In theorie beschikt hij over voldoende energie om 120 km ver te rijden met één laadbeurt. Meer dan 20 pk heeft hij niet, maar gezien zijn beperkte omvang is dat voldoende om hem in 2,8 seconden aan 30 km/u te laten plakken. De topsnelheid bedraagt 90 km/u.

“Voor een stad is dat voldoende”, zegt Tubidis. “Hij moet vooral vlot door het verkeer kunnen laveren. Zigzaggen, zeg maar. Wat je ook terugvindt in het design. BB1 lijkt constant in beweging, ook wanneer hij stilstaat.”

Verbazend ruim

Zo ‘wacky’ als hij van buiten lijkt, zo innoverend is hij vanbinnen. Je stapt binnen in een gigantische plexiglazen bol. Je stapt op zoals je dat op een scooter doet, en moet wat naar voor hangen om het stuur goed te bereiken. Die vooruitgehangen pose geeft hij ook goed weer in zijn design. Maar het voelt geen seconde ongemakkelijk aan. En terwijl de bestuurder wat naar voor leunt, kan de passagier achterin – het is bijna achterop – makkelijk achterover leunen. “Er heeft zelfs al iemand van 2,05 meter in plaatsgenomen”, pocht Tubidis. “Hij zei dat hij nog nooit zoveel plaats had in een auto.” Dat is ook wel het overheersende gevoel in BB1, dat je over een enorme ruimte beschikt.

Smartphone

Rijden is even wennen. Gas geven doe je zoals op een scooter, remmen ook. Bij het sturen verwacht je dat hij gaat hellen, maar omdat BB1 vier wielen heeft doet hij dat niet. Zoals alle elektrische voertuigen verbaast BB1 met zijn flukse acceleratie. Tellers zijn er niet, die info moet via een smartphone komen.

“Dat is overigens de enige technologie die nog niet beschikbaar is”, lacht Tubidis. “Al het andere is vandaag al op de markt.” Peugeot wil met BB1 dan ook naar de markt, al is de vraag in hoeverre de productieversie uiteindelijk zal afwijken van de concept. “Ik kan daar alleen over kwijt dat we het oorspronkelijke idee van de BB1 concept zoveel mogelijk zullen proberen in stand te houden”, zegt Tubidis.

BB1 lijkt bijzonder zinvol in het mobiliteitsdebat, maar dan moet de overheid wel bereid zijn een aparte plaats te vinden voor dit type voertuig. Want als het ook maar gewoon is om mee aan te schuiven in de file...

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer