Bericht: BMW i8 Coupé & Roadster – Het dak kan er af

BMW stelt de vernieuwde i8, die voortaan in twee versies leverbaar is: als Coupé en als Roadster. Het is wachten tot mei 2018 voor hij op de markt komt.

Vier jaar na zijn marktintroductie rolt BMW de nieuwe i8 voor 2018. Zoals verwacht breidt BMW het aanbod uit met een Roadster, die naast de Coupé plaatsneemt.

De BMW i8 Roadster maakt net als de i8 Coupé gebruik van met carbonvezels versterkt plastic (CFRP). Hierdoor wegen de bijkomende verstevigingen slechts 60 kilogram zwaarder door dan de Coupé, wat het totaal op 1.670 kilogram in rijklare staat brengt. Hij krijgt een stoffen vouwdak dat elektrisch bediend wordt en in 15 seconden verticaal achter de stoelen verdwijnt. Die operatie kan rijdend tot 50 km/u. Door het dak verticaal weg te bergen, heeft BMW 100 liter bijkomende bagageruimte gecreëerd achter de stoelen.

Meer vermogen

Ook technisch krijgt de i8 een belangrijke update. De lithium-ion batterijen hebben voortaan een opslagcapaciteit van 11,6 kWh, wat ook een krachtiger elektrische motor toelaat. Die wint 12 pk om een totaal van 143 pk te bereiken. Hij kan op zijn eentje via de voorwielen de auto aandrijven, tot 105 km/u en met een piek van 120 km/u. Dat was vroeger 70 km/u. Het rijbereik bedraagt een theoretische 53 kilometer voor de Roadster en 55 kilometer voor de iets lichtere Coupé.

De driecilinder turbobenzine blijft 231 pk aanhouden waarmee hij de achterwielen aandrijft. Beide motoren samen geven maximaal 374 pk aan de vier wielen, waarmee de i8 Roadster 100 km/u haalt in 4,6 seconden. Een begrensde top van 250 km/u is mogelijk.

Opnieuw voordelig

BMW schuift een gemiddeld verbruik 2,1 l/100 km naar voor met 46 gram CO2, volgens de oude meetmethode. Maar het merk benadrukt ook dat de i8 Coupé beantwoordt aan de nieuwe regeringsnormen en voor 100 procent aftrekbaar wordt vanaf 2020. Bij de Roadster zou dat 98 procent moeten zijn.

De vernieuwde i8 beleeft zijn wereldpremière in Detroit in januari, maar zal ook op het Autosalon van Brussel te zien zijn.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer