Bericht: BMW i8 – Nu is hij echt daar

Hij is geen ver toekomstproject meer. Hij is ook geen rijdend prototype meer. Nee, de BMW i8 is eindelijk klaar. Binnen enkele maanden kan u hem gaan bewonderen in de showrooms. En hieronder vindt u alles wat u moet weten.

We hebben lang moeten wachten, en de hele tijd liepen er geruchten dat BMW het project alsnog zou opdoeken. Maar in Frankfurt was hij nu eindelijk te zien: de eerste echt sportieve hybride i8. Want dat is meteen het grote verschil met de i3: de i8 is een hybride en geen puur elektrische auto.

Tot 362 pk

De i8 werd een tijdje aangekondigd met een vermogen van 400 pk en er werd zelfs even gedroomd van 500 pk. Uiteindelijk is het 362 pk geworden (en 570 Nm). Dat is het maximaal gezamenlijk vermogen van de elektrische motor en de 1.5 driecilinder benzine TwinPower Turbo. Die 1.5 is geen loutere ‘range extender’ die de batterijen voedt. Nee, eerst en vooral voorziet hij in power voor de achterwielen langs een zestrapsautomaat. Hij is liefst 231 pk sterk. Elektrisch komt daar nog 121 pk bij, maar die zijn voor de voorwielen bedoeld. Waar de meeste elektrische auto’s zich tevreden stellen met een enkele versnellingsverhouding, is dat niet het geval in de i8. Op batterijkracht haalt hij een top van 120 km/u en kan hij 35 km ver. Aan een klassiek stopcontact moet je op drie uur laadtijd rekenen.

Wanneer de batterijen onderweg zonder stroom dreigen te vallen, springt de benzinemotor. Maar hij blijft dus evengoed voor de aandrijving van de auto zorgen. In Sport-mode geeft hij de voorrang aan de aandrijving. De elektrische pk’s krijgen dan vooral een boostfunctie. Wanneer die in actie treedt, blijft de BMW toch vooral aanvoelen als een achterwielaandrijver. Wat je van BMW verwacht dus. De ophaning voldoet eveneens aan de dynamische eisen die het merk stelt. Groen dus, maar daarom niet zonder ‘Freude am Fahren’.

De energierecuperatie is bijzonder diep ontwikkeld. Wanneer je afremt zijn er twee mogelijkheden: afhankelijk van de parameters kan je ofwel de remenergie recupereren ofwel kan je de auto laten uitbollen met zo weinig mogelijk weerstand. De combinatie van beide systemen is tot nu toe ongezien. 2,5 l/100 km en 59 gr/km CO2? Dat valt nog te bezien in de praktijk. Maar hoe dan ook belooft de prestatie/verbruiksbalans ongezien te zijn. Hij haalt 100 in 4,4 seconden.

Intelligente sturing

Het infotainmentsysteem komt standaard met een specifiek voor de i8 ontwikkelde navigatie. Die kan wanneer de bestemming ingesteld is de zuinigst mogelijke rit selecteren, waarbij ook de parameters in de auto kunnen wijzigen om energie te besparen. Of hij kan kiezen wanneer hij overschakelt op elektrische modus, bijvoorbeeld in een stadsomgeving. Of hij kan net elektrische kilometers opsparen wanneer het laatste stuk van je traject zich in de stad bevindt.

De BMW i8 komt ‘ergens’ in 2014, met een prijs van goed 135.000 euro opgekleefd.

Klik hier voor alle nieuws over het merk BMW

Klik hier en zoek uw occasie BMW i8 tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van BMW i8, en een selectie van tweedehandse BMW’s.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Concours Monaco: Uit de kunst

Ontdek meer