Bericht: Citroën C4 – Vooral volwassen

Na de DS3 en in mindere mate de C3, valt op hoe Citroën elk risico schuwt met de nieuwe C4. Een minder opvallend design, maar wel beduidend meer luxe typeren de nieuweling.

De nieuwe C4 lijkt vooral van binnen naar buiten ontwikkeld. Hij straalt ruimte uit, maar dat gaat ten koste van dynamiek. Fysiek neemt hij wat toe ten opzichte van de vorige C4. Zo meet hij nu 4,33 meter (+5 cm) in de lengte, is hij 1,79 meter breed (+2 cm) en 1,49 meter hoog (+3 cm).

Hij zal uitsluitend in vijfdeursvorm worden aangeboden. De koffer is 408 liter groot, nog voor je de achterbank plat klapt. Om het tillen makkelijk te houden, voorziet Citroën in een laag uitgesneden achterklep.

Snufjes

Het interieur oogt luxueus. Opvallend, de vaste naaf op het stuur van de vorige C4 keert niet meer terug. Wij zullen daar alvast geen traan om laten. Citroën belooft heel wat snufjes, waaronder snelheidsbegrenzer en cruise control, ESP, dodehoekcontrole en verschillende kleuren achtergrondverlichting.

Zoals gebruikelijk, aan motoren geen gebrek. Citroën heeft een tiental benzines en diesels in gedachten, met vermogens tussen 90 en 155 pk. Hierbij ook enkele exemplaren die in aanmerking komen voor de ecokorting van de overheid. Zo zal de 92 pk sterke diesel gemiddeld slechts 99 gram CO2 per kilometer uitstoten, waardoor hij in aanmerking komt voor een korting van 15 procent. De e-HDi met 112 pk mag 3 procent van zijn factuur doen. Deze is uitgerust met start/stop en remenergierecuperatie en stoot gemiddeld 109 gram CO2 per kilometer uit.

We krijgen hem te zien op het autosalon van Parijs in september, en in november wordt hij gecommercialiseerd. Over prijzen is nog niets bekend.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

KGM Torres: na EV en benzine, nu de hybride (2025)

Autonieuws

Dacia Bigster: 1.450 km actieradius dankzij LPG (2025)

Autonieuws

Special: Autoscout24 reed exclusief mee tijdens de Rally van Ieper (2025)

Autonieuws
Ontdek meer