Bericht: Opels productoffensief – Keert Calibra terug?

Opel probeert uit het dal te klimmen waarin het door de GM-crisis terecht kwam. De toekomst oogt in elk geval mooi, met onder meer de geplande terugkeer van een echte coupé, zoals destijds de Calibra.

Op het hoofdkwartier van Opel in Rüsselsheim is het nog steeds niet zo leuk toeven. Na een slecht 2009 volgde een ronduit dramatisch 2010, met als dramatisch hoogtepunt de sluiting van Opel Antwerpen. Nog is het leed niet volledig geleden, want in de Duitse fabrieken blijft het maar besparingen en ontslagen regenen. Maar Opel heeft een plan om uit het dal te klimmen. Dit is het:

Nieuwe modellen, nieuwe markten

We moeten eerlijk zijn, deels heeft Opel gewoon pech gehad. Net op het moment dat de ‘Blitz’ een duur kwaliteitsoffensief inzette, sputterde wereldwijd de economische motor. Hierdoor zag Opel niet het verhoopte resultaat aan de kassa. Jammer, want met de Insignia en de Astra bewees Opel dat het zijn producten naar een hoger niveau kon tillen.

Intussen zijn de verkoopcijfers opnieuw aan de beterhand, en wil Opel verder inzetten op belangrijke nieuwe markten. Zo slaat de Insignia wel aan in de States en in China als Buick Regal, terwijl er ook plannen zijn om Australië en Zuid-Amerika te ontsluiten.

De toekomst

In Europa hoopt Opel te groeien in nieuwe segmenten. Een belangrijk voorbeeld is de hybride Ampera, op basis van de Chevrolet Volt. Die komt nog dit jaar op de markt, al is het nog afwachten of die echt weet aan te slaan bij het grote publiek. Een vraagprijs van meer dan 50.000 euro is hierbij een belangrijk struikelblok, ecopremies of niet.

Wel maakte Chevrolet met onder meer de Volt MP5 duidelijk dat er nog een hele familie hybride voertuigen op basis van de Volt zit aan te komen, wat Opel dan kan vertalen in Ampera-varianten.

Grotere Zafira

Ook bij de bestaande modellen wijzigt een en ander. Zo liet Opel in Genève al in zijn kaarten kijken met de Zafira concept.

Daarvan vertelden we al dat Opel ook in een hoger segment wil meespelen en dus denkt aan een grote en een kleine Zafira. Eind dit jaar wordt hij bij onze Duitse buren nog in de handel verwacht.

Ook nog dit jaar wil Opel de sportieve variant van de Astra, de driedeurs GTC, commercialiseren. Van het OPC-topmodel wordt gefluisterd dat hij over 250 pk zou beschikken.

Klassieke berline en cabrio

Volgend jaar krijgen we dan een vierdeurs koffermodel van de Astra gepresenteerd. In het geval van de klassieke berline, hoopt Opel duidelijk een graantje van het succes van de VW Jetta mee te pikken. Nog een jaar later, in 2013, belooft Opel met een nieuw cabriomodel van de Astra op de proppen te komen. Die zal in Polen van de band lopen, maar dat is ook het enige wat we al echt zeker weten. Dus het is nog niet duidelijk of die een stoffen dak, dan wel opnieuw een metalen vouwdak krijgt.

Grote coupé

Rond diezelfde periode zou ook een nieuwe coupé kunnen debuteren, op basis van de Insignia. Het is al van de Calibra uit de jaren ’90 geleden dat Opel nog een echte coupé in zijn gamma had. De GTC concept studie uit 2007 gaf al aan hoe zeer deze idee blijft leven in de hoofden bij Opel. Of de naam Calibra, of zelfs Manta, terugkeert, is nog geen uitgemaakte zaak.

City Car

Voor 2012 is de komst bevestigd van een stadswagen onder de Corsa en de Agila. Die mag zo’n 8.000 euro kosten en moet het opnemen tegen onder meer de Toyota iQ en de Volkswagen Lupo. De kans is groot dat hij het onderstel van de Chevrolet Spark krijgt, wat zich zou vertalen in een lengte van goed 3,50 meter.

Tot slot rest er nog de vraag wat met de SUV’s. De kleine SUV – ooit beloofd als redding voor Opel Antwerpen – op basis van de Corsa is nog niet bevestigd, evenmin als een SUV op basis van de Astra. En de vraag is wat de stijging van de brandstofprijzen zal betekenen voor de toekomst van de SUV’s in het algemeen...

Klik hier voor alle nieuws over het merk Opel

Klik hier en zoek uw occasie Opel tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Opel, en een selectie van tweedehandse Opel’s.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Op bezoek in de FCA Heritage Hub

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Ontdek meer