Bericht: Porsche 911 Speedster – Hier is hij dan

In juni 2018 liet Porsche de 911 Speedster voor het eerst zien als concept, waarna hij iedereen aan het dromen zette. Nu is het eindelijk zover. Tijdens het Autosalon van New York onthulde Porsche de productieversie van de 911 Speedster.

We wisten al sinds vorige zomer dat er een productieversie zou komen van wat begonnen was als een concept waarmee Porsche zijn zeventigjarig jubileum wilde vieren. Nu weten we eindelijk hoe die er uit ziet. Daarbij valt vooral op dat Porsche zich iets realistischer heeft opgesteld en de kleinere en steiler geplaatste voorruit niet weerhouden heeft. Toch is de Porsche 911 Speedster knapper dankzij zijn gespierde welvingen en de harde bedekking van het vouwdak dat een mooie dubbele bubbel toont achter de inzittenden.

Puur

We weten nu ook dat de Porsche 911 Speedster zoals beloofd de techniek van de huidige 911 GT3 zal gebruiken. Dat betekent een atmosferische 4-liter zescilinder met 500 pk bij een hallucinante 9.000 opm. De meesturende achterwielen krijgen al het vermogen te slikken. En hij heeft een manuele zesbak, om de puristen te plezieren. De Porsche 911 Speedster haalt 100 km/u in 4 seconden, zijn topsnelheid bedraagt 309 km/u.

De ontwikkeling van de 911 Speedster is in handen van de Motorsport-afdeling, die een stevige dieetkuur oplegde. Zowel de voorvleugels, maar ook de motorkap en de kofferklep zijn in carbon vervaardigd. De keuze voor een manuele zesbak in plaats van de manuele zevenbak betekent een winst van 10 kilogram, zelfs 20 kilogram in vergelijking met een PDK. De remschijven zijn ook carbon-keramisch, airco is een optie en het vouwdak moet je… manueel op zijn plaats leggen. Alleen de vergrendeling is elektrisch gestuurd. Het gevolg: een gewicht van 1.465 kilogram, wat 120 kilogram minder is dan een Porsche 911 Carrera S cabrio.

De bestellingen openen in mei, de eerste leveringen zijn voor het einde van 2019. De prijs is nog niet vrijgegeven.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Op bezoek in de FCA Heritage Hub

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Ontdek meer