Bericht: Porsche Cayenne GTS – Sportief genoeg?

Porsche schuift met de Cayenne GTS zijn sportiefst getinte SUV naar voor. Maar heeft die genoeg in huis om het op te nemen tegen de concurrentie uit München? Porsche verwacht dat zo’n elf procent van de Cayenne-verkopen richting GTS gaan.

Hij krijgt een aparte chassis setup, en ligt standaard 2,4 cm lager tegen de weg dan de andere Cayennes. Hij krijgt ook de remmen van de Cayenne Turbo. Daarvan neemt hij overigens ook de neus over, met de brede luchtopeningen en het Sport Design pack. 20-duims velgen zijn standaard. De GTS maakt gebruik van de basis 3.6 V6 uit de Cayenne. Dankzij een biturbobehandeling klimt het vermogen van 300 pk naar 440 pk. Dat is overigens 20 pk meer dan in de vorige generatie Cayenne GTS, toen nog met V8. Hij kan 100 halen in 5,1 seconden met het optionele Sport Chrono pack. Zonder, heb je eentiende meer nodig. Maar in beide gevallen onvoldoende om de BMW X5 M en de X6 M achter zich te houden. Wel haalt hij 262 km/u, wat beter is dan de BMW’s. Het verbruik bedraagt officieel gemiddeld 10,0 l/100 km, voor een CO2-uitstoot van 234 gr/km. Hij beschikt over een achttraps tiptronic automaat. De prijs ligt nog niet vast.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Op bezoek in de FCA Heritage Hub

De Tomaso P72: Terugkeren in stijl

Mini Cooper SE: Goed voor 200 kilometer

Ontdek meer