Concept car: Ford Start Concept – Klaar voor verstedelijking

Zoals veel andere constructeurs, had ook Ford een primeur klaar voor het autosalon van Peking. Hij lijkt bedoeld voor China, maar laat ons in Europa ook niet onberoerd.

Nauwelijks 3,7 meter lang, 1,67 meter breed. De Start zou nauwelijks ruimte innemen in gelijk welke wereldstad. De toekomst voor de Start is duidelijk, wanneer we er rekening mee houden dat nu al de helft van de wereldbevolking in steden woont, en dat tegen 2050 zou kunnen aangroeien tot 70%.

Het kleine bolletje is nog eens een echte concept car, in de zuivere zin van het woord. Ford probeert er een origineel antwoord mee te verzinnen op verschillende probleemstellingen. Zo is het chassis opgebouwd uit een mengeling van superkrachtig staal en aluminium. Een oplossing die in de praktijk vaak te duurt uitvalt in het productieproces van kleine, goedkope stadsauto’s. De carrosserie bestaat uit recycleerbare composietmaterialen. Het hele design is zo opgevat dat van windweerstand nauwelijks nog sprake mag zijn. Het interieur wil vooral basis zijn, en makkelijk om te vormen afhankelijk van de kant waar het stuur zich in deze of gene markt zich bevindt. Ongebruikelijke technische oplossingen, zo laag mogelijke productiekosten,... Ford onderzoekt met de Start Concept echt alle aspecten van de productie van de stadswagen van morgen. Uiteindelijk moet het prijskaartje in de nieuwe wereldeconomieën laag kunnen blijven.

EcoBoost

Onder de motorkap vinden we een motor die veel dichter bij serieproductie kan staan. Het gaat om een 1.0 driecilinder benzineblokje, voorzien van directe injectie en een turbo. Hij zou een vermogen kunnen halen van een 1.6 zonder turbo, maar met een veel lager verbruik en een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 100 gr/km.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

100 jaar Citroën: Parijs houdt een feestje

Peugeot 2008: Success Story (bis)

Renault Zoé 2019: Weer wat verder

Ontdek meer