De Porsche Cayenne wordt elektrisch en krijgt meer dan 1.000 pk (2025)

Porsche onthult zijn nieuwe Cayenne. Net als de Macan stapt ook hij over op elektrische aandrijving. Zijn bereik overstijgt de 600 km, terwijl de Turbo-versie over meer dan 1.000 pk beschikt!

Hier is hij eindelijk! Na meerdere teasers en nadat we al een blik op het interieur hadden gekregen, trekt Porsche eindelijk het doek van de nieuwe elektrische Cayenne. Hoewel zijn stijl ingetogen blijft, zullen zijn aandrijflijnen sommigen met verstomming slaan...

Meer dan 1.000 pk

Na de Macan is het de beurt aan de Cayenne. De nieuwe elektrische versie van de Duitse SUV gebruikt het PPE-platform van zijn kleinere broer, maar zijn technische specificaties verschillen. De instapversie, simpelweg Cayenne genoemd, beschikt over twee elektromotoren die samen 408 pk produceren. In Launch Control-modus stijgt dit naar 442 pk en 835 Nm koppel.

BEBE20251120 Porsche Cayenne 01

Als een sprint van 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden je te traag lijkt, is er ook de Cayenne Turbo. Deze versie drijft de twee elektromotoren op tot 857 pk. Nog beter: dankzij de Push-to-Pass-functie komen er tijdelijk 176 pk bij, waardoor het totale vermogen stijgt naar 1.156 pk en 1.500 Nm! Daardoor zal deze zware elektrische SUV van meer dan 2,6 ton de 100 km/u-grens in... 2,5 seconden halen! Snel genoeg voor je?

Meer dan 600 km bereik

Aangezien een elektrische auto volledig lijkt te worden gedomineerd door zijn technische specificaties, laat Porsche niet los. Dankzij het 800-volt platform kan de batterij met 400 kW laden op een geschikte snellader. Het laden gaat daardoor van 10 naar 80% in slechts 16 minuten. Nauwelijks tijd voor een kopje koffie...

BEBE20251120 Porsche Cayenne 02

Deze batterij heeft een capaciteit van 108 kWh netto en geeft de Cayenne een maximaal bereik van 642 km. De Turbo-versie, met al zijn extra pk's, heeft nog steeds een bereik van 623 km.

Revolutie vanbinnen, evolutie vanbuiten

Terwijl de technologie onder de huid een kleine revolutie is, toont de esthetiek van de nieuwe Cayenne een evolutie van een welbekende vorm. De nieuwe Cayenne behoudt zijn ronde vormen en zelfs zijn koplampen met de visuele handtekening van vier punten/lijnen. De aerodynamica is echter verfijnd, aangezien de Cayenne tot de SUV's met de laagste luchtweerstandscoëfficiënten behoort.

Naast een wielbasis die 13 cm langer is dan zijn voorganger en een totale lengte die met 5,5 cm is toegenomen, krijgt de nieuwe Cayenne ook een volledig nieuw interieur. We hebben het al kunnen zien, maar het gebogen centrale "Flow Display" blijft de show stelen.

BEBE20251120 Porsche Cayenne 03

De nieuwe elektrische Porsche Cayenne is al beschikbaar, met prijzen variërend van €108.147,80 tot €169.461,25 voor de Turbo. In tegenstelling tot de Macan zal de Cayenne met benzine- en plug-in hybride aandrijving naast het nieuwe elektrische model blijven bestaan...

Artikel delen

Alle artikels

Tweedehands: 10 eigenzinnige modellen voor de winter (2025)

MG4: de eerste elektrische auto met semi-solid-state batterij ter wereld! (2025)

Onverwoestbare Toyota Hilux is terug… ook als EV! (2025)

Ontdek meer