Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Het dak eraf: Ferrari 296 GTS met de manen in de wind

Ferrari heeft de Spider-versie van zijn plug-inhybride 296 GTB voorgesteld. Die heet 296 GTS en is eveneens 830 pk sterk.

Vorig jaar liet Ferrari de V6 zijn herintrede maken met de introductie van de 296 GTB. Die plug-inhybride tweezitter krijgt nu een cabrioletversie in de vorm van de 296 GTS. Die nieuwe dakloze versie maakt gebruik van dezelfde 3.0 V6 met twee turbo’s centraal achterin. Die is op zich goed voor 663 pk, maar wordt nog eens aangevuld door een elektromotor.

Ferrari 296 GTS (2022) statisch, vooraanzicht

Meer dan 330 km/u

Die werd met behulp van Ferrari’s ervaringen in de Formule 1 ontwikkeld en zit tussen de verbrandingsmotor en versnellingsbak met dubbele koppelingen en acht verzetten. De elektromotor produceert op zijn beurt 167 pk (122 kW) en 315 Nm. Het totale vermogen van deze Ferrari 296 GTS komt daardoor op 830 pk en 740 Nm. Het spreekt dus voor zich dat de sprint naar 100 km/u amper 2,9 seconden in beslag neemt en de topsnelheid “meer dan 330 km/u” bedraagt.

Ferrari 296 GTS (2022) statisch, achteraanzicht

Beperkt elektrisch

Een plug-inhybride, dat betekent natuurlijk dat deze Ferrari 296 GTS ook enkele kilometers zuiver elektrisch aflegt. Dat lukt inderdaad, maar de batterij heeft een capaciteit van 7,45 kWh, dus dat elektrische rijbereik is met 25 kilometer al bij al beperkt. Het elektrische vermogen dient natuurlijk vooral om de prestaties een duwtje in de rug te geven.

Ferrari 296 GTS (2022) interieur

Dakloos in 14 seconden

Voor de rest maakt deze Ferrari 296 GTS net als de GTB gebruik van actieve aerodynamica (onder meer in de achterspoiler) voor meer neerwaartse druk bij hoge snelheden, terwijl er op vlak van luchtgeleiding en –koeling nauwelijks toegevingen werden gedaan vergeleken met de gesloten versie. De hele dakconstructie plooit in zowat 14 seconden open of dicht, en voegt in totaal amper 70 kilogram toe aan het gewicht.

Assetto Fiorano

Tot slot geven de Italianen nog mee dat er ook van deze 296 GTS een Assetto Fiorano-versie te bestellen valt. Die zet de prestaties op circuit scherper dankzij een aangepaste ophanging, enkele weggeschaafde kilo’s door het gebruik van koolstofvezel, een aangepaste voorbumper die nog meer neerwaartse druk oplevert, en plakkeriger Michelin-rubber.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer