Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Reportage: Autosalon Los Angeles 2018 – Dit is niet Detroit

Wat autosalons betreft, heb je in de VS ‘hoogmissen’ zoals Detroit en New York, en bescheidener expo’s zoals het salon van Los Angeles. Toch mocht ook LA op tal van wereldpremières bogen dit jaar. Verslag van ter plaatse.

Met bescheiden bedoelen we dat het autosalon van Los Angeles maar twee hallen in beslag neemt, elk ter grootte van een Heizelpaleis. Niet ontzettend van omvang dus, maar dat kunnen we ook van het autosalon van Genève zeggen en dat is internationaal een topper. Maar evengoed viel toch op dat enkele merken net dit salon hadden uitgekozen om enkele wereldpremières voor te stellen.

Porsche 911

Achter deze redenering schuilt wel enige logica, want je moet maar een kleine wandeling door Los Angeles maken om te beseffen hoe belangrijk deze stad is voor Porsche… en dat vooral dankzij de 911. Die is overal aanwezig. De achtste generatie was dus voor het eerst publiek te zien in Los Angeles. We komen binnenkort terug op de belangrijkste aspecten die u moet weten. Wat we u van onze eerste ontmoeting kunnen meegeven? Wel hij ziet er om te beginnen opnieuw heel geslaagd uit. De voorkant heeft meer stijl, terwijl de achterkant gespierder en dominanter lijkt. Sommigen zullen het jammer vinden dat de 911 aan finesse verliest, maar wij vinden dat hij net meer karakter krijgt.

Aan de binnenkant zien we net het tegenovergestelde. De boordplank stelt finesse net meer voorop en keert terug naar de meer pure vormgeving van de eerste generaties. Dat laat hij onder meer zien aan de erg horizontale stukken her en der. We houden ook van het digitale dashboard dat een analoge toerenteller centraal houdt, en daarrond mooi geïntegreerde schermen weergeeft. De sfeer van de 911 blijft behouden.

Mazda3

De Japanse constructeur stelde zijn nieuwe compacte berline voor, die meteen ook als eerste toonde wat Mazda verstaat onder de tweede fase van zijn Kodo-design. Volgens ons is dit de knapste auto in zijn segment momenteel. Hij bestaat uit een mooi samenspel van oppervlaktes die met het licht spelen en die je weten te beroeren, zijn voorkant is expressief zonder in het karikaturale te belanden en achteraan is hij gespierd. We zouden hem zo willen knuffelen.

In het interieur stellen we vast dat hij meer naar eenvoud neigt, zonder simplistisch te worden. Goed, het is daarbij nog niet helemaal zeker of hij ook emotioneel de juiste snaren weet te raken. Maar misschien is het daarop wachten tot we voor het eerst hebben kunnen rijden? De lancering is voorzien voor het einde van de winter, en dus zouden de eerste testritten niet zolang op zich moeten doen wachten. De nieuwe Mazda3 komt met 1.5 en 2.0 benzinemotoren, en met een 1.8 diesel. Hij zal ook de nieuwe Skyactiv-X motor ontvangen, die revolutionair wordt omdat hij de principes van een benzinemotor en een diesel verenigt. We zijn nu al benieuwd naar het resultaat. De Mazda3 krijgt een startprijs van iets meer dan 23.000 euro.

Jeep Gladiator

We hebben het er recent nog over gehad. De Jeep Gladiator pick-up was voor het eerst te bewonderen in Los Angeles. We herhalen hier niet meer wat we er eerder over gezegd hebben, maar kunnen u wel zeggen dat in het echt de Gladiator over tonnen charisma beschikt. We kunnen nu al niet wachten om hem op onze wegen te zien. Wat zegt u, de CO2-uitstoot? Pfff…

BMW 8-reeks cabrio

Bekijk wat we hierboven geschreven hebben over de Gladiator, en kopieer het hier. We hebben al over de BMW 8-reeks cabrio geschreven, maar merken dat hij veel indruk maakt wanneer je hem voor het eerst in het echt ziet. In die mate dat de 8-reeks cabrio er op de stand in slaagde om de gigantische X7 die naast hem stond te doen vergeten, net als de nieuwe 3-reeks die aan de andere kant plaatsnam.

Audi e-tron GT Concept

Nadat het de aanval inzette op de Tesla Model X, laat Audi in LA zien dat zijn elektrisch offensief onverdroten verdergaat. Ditmaal loopt de Tesla Model S in het vizier van Audi. Deze GT concept is een vierdeurs coupé van 5 meter lang en 2 meter breed, voor een hoogte van slechts 1,38 meter. Hij kan 590 pk voorleggen, waarmee hij aan 3,5 seconden genoeg heeft om 100 km/u te halen. In theorie komt hij 400 kilometer ver op één batterijlading, volgens de realistischer WLTP-meetmethode. In 20 minuten is hij voor 80 procent volgeladen dankzij een nieuw 800 Voltsysteem.

De e-tron GT kan zo het derde volledig elektrisch model van Audi worden, na de e-tron SUV en de e-tron Sportback doe in 2019 volgt. Binnenkort krijgt u overigens onze eerste rijindrukken van de e-tron quattro. De productie van deze GT staat voor 2020 voorzien, wat de Model S nog twee rustige jaren geeft.

Rivian

Tot slot: we spreken zelden over nieuwe merken indien we niet zeker zijn dat ze ooit meer zullen worden dan een schets op een stuk papier. Maar Rivian maakte in Los Angeles duidelijk dat het meer ambitie heeft. Het merk richt zich ook tot Tesla, maar dan vooral als anti-Tesla. De bedenkers van Rivian zijn van mening dat Tesla’s te braaf en te proper zijn.

Daarom willen zij elektrische auto’s die niet bang moeten zijn van een spatje modder. Het merk heeft daarom een SUV – de R1S – en een pick-up (R1T) op de planning zijn. Echt serieuze projecten? We zullen zien, maar het lijkt er wel op dat het merk over een productiesite beschikt in de vorm van een oude Mitsubishi-fabriek in Illinois. De lancering van de productie staat gepland voor november 2020.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Alfa-Romeo-Junior-2024 01

Nieuw: Alfa Romeo Junior is eerste EV van het merk (2024)

Autonieuws
Maserati-GranCabrio-Folgore-01

Nieuw: Maserati GranCabrio Folgore geeft ons zin in de zomer (2024)

Autonieuws
Nissan-Qashqai-FL-2024 01

Nieuw: Nissan Qashqai Facelift (2024)

Autonieuws
Ontdek meer