Reportage: Autosalon van Genève 2019 – Onze 5 lievelingen

Genève bracht mooi, lelijk, betaalbaar en onbetaalbaar, elektrisch of hybride. Dit zijn onze vijf favorieten van het salon.

Peugeot 208

Deze nieuwe generatie van de Peugeot 208 doet op de slag de huidige 208 vergeten. Uit welke hoek je hem ook bekijkt, hij blijft op je netvlies kleven. Peugeots designteam is er in geslaagd deze stadsmus de stijlkenmerken van de grote modellen te geven. Als kers op de taart is er het nieuws dat hij ook als volledig elektrisch aangedreven auto op de markt kom, tegen een lagere prijs dan de grote EV’s. Volgens Peugeot bedraagt de autonomie gerekend volgens de WLTP-norm gemiddeld 340 kilometer.

Alfa Romeo Tonale

Na een eindeloze rij ‘speciale reeksen’ liet Alfa Romeo eindelijk een echt nieuw model zien. In Genève toonde Alfa deze Tonale, net als de Stelvio vernoemd naar een bergpas. Dit is de concept van een SUV die in het gamma onder de Stelvio zal plaatsnemen. Hij ziet er prachtig uit, en draagt vooraan verwijzingen in zich naar de SZ en achteraan kan je er verwijzingen naar de 8C in zien. Dit is weliswaar nog een concept, maar volgens onze bronnen staat hij erg dicht bij hoe de uiteindelijke productieversie er zal uitzien.

Bugatti La Voiture Noire

Dit is zeker niet de meest elegante auto die we in Genève aantroffen, en bovendien is de verwijzing naar de beroemde verdwenen Atlantic van Jean Bugatti erg zwaar. Andere designers waren het met ons eens: je kan dit bezwaarlijk de nieuwe Atlantic noemen. Anderzijds, indrukwekkend is hij hoe dan ook, met zijn zes uitlaten. Die laten al zien dat 1.500 pk uit de W16

Mercedes CLA Shooting Brake

De vorige generatie viel al op, we waren dan ook bijzonder benieuwd naar het uiterlijk van de nieuwe generatie van de stijlvolle kleine break. Vooraan is meteen duidelijk dat hij deel uitmaakt van de familie van de A- en de B-klasse. Maar achteraan komt deze ‘shooting brake’ pas echt tot zijn recht. Bijzonder geslaagd en stijlvol. Wat de praktische kant van de zaak betreft, moeten we natuurlijk toegeven dat hij met zijn hoge laaddrempel en zijn kofferinhoud toch niet helemaal zo praktisch is als een E-klasse break bijvoorbeeld.

Volkswagen ID Buggy

Volkswagen blijft maar ideeën spuien voor elektrische auto’s die rond zijn op elektriciteit toegespitste MEB-platform kunnen worden gemaakt. De ID Buggy is ongetwijfeld de leukste. Hij verwijst naar de buggy’s uit de jaren ’60 die een Kever-motor gebruikten. Zijn ronde lichten geven hem een guitige uitstraling. Hij is compact, beschikt over grote banden maar niet over een dak en biedt slechts plaats aan twee passagiers: klaar om het strand te bestormen. Volgens VW kan hij ook een kleine achterbank krijgen, al is het niet duidelijk of dit ooit meer wordt dan een concept.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

100 jaar Citroën: Parijs houdt een feestje

Peugeot 2008: Success Story (bis)

Renault Zoé 2019: Weer wat verder

Ontdek meer