Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

VW e-Golf: Langer in dienst door problemen met ID.3

VW kondigt aan dat het de e-Golf van de zevende generatie langer in dienst houdt dan gepland. Waarom? Omdat er stevige problemen zijn met diens opvolger, de elektrische ID.3.

De Golf is inmiddels bij generatie 8 aanbeland. Daarvan plant VW alleen een plug-in hybride GTE. Een volledig elektrische nieuwe Golf komt er niet, want de rol van die nieuwe e-Golf is voor de ID.3. Dat wordt de eerste elektrische auto voor het gezin van Volkswagen. Alleen, er zit een kink in de kabel momenteel.

Volkswagen-ID.3 1st Edition-2020-1280-07

Softwareproblemen

Volkswagen moet schoorvoetend toegeven dat het momenteel in de penarie zit met de productie van de ID.3. Het gaat dan vooral om softwareproblemen die VW maar niet onder controle krijgt. In die mate dat er al zeker 20.000 ID.3’s geproduceerd zijn met het softwareprobleem. In afwachting van een oplossing via een update, staan die op een parking stof te vergaren. Sinds november gaan software-ingenieurs auto per auto af om updates te installeren die de problemen moeten oplossen. Maar in de productie is het basisprobleem nog steeds niet opgelost. Een van de knelpunten zou zijn dat VW maar moeilijk het beste personeel vindt. Er is veel concurrentie op de IT-markt momenteel. VW en Mercedes zouden zelfs officieus info uitwisselen die moet leiden tot oplossingen. En zelfs over een uitwisseling van software wordt gesproken.

Volkswagen-ID.3 1st Edition-2020-1280-1c

Oude Golf is redder in nood

In principe had VW de ID.3 massaal willen uitrollen in de showrooms vanaf deze zomer. Alleen zal er nu maar een beperkt aantal ID.3’s kunnen worden geleverd. In volle paniek heeft VW zelfs even met het idee gespeeld om de ID.3’s toch uit te leveren, maar met een aantal functies die uitgeschakeld zouden blijven in afwachting van de reddende update.

Volkswagen-e-Golf-2017-1280-01

De paniek is zo groot bij VW, want het heeft net als andere constructeurs de elektrische auto’s hard nodig om de CO2-doelen te halen die de Europese Unie – voorlopig nog – oplegt. En wie die niet haalt, krijgt zware boetes opgelegd. VW heeft nu een tijdelijke redder gevonden die soelaas moet brengen. De oude e-Golf van de zevende generatie. Die had eigenlijk uit de catalogus moeten verdwijnen op het moment van de komst van de ID.3, maar VW heeft nu beslist het pensioen van de e-Golf nog even uit te stellen. Ter herinnering, je hebt een VW e-Golf momenteel voor 32.950 euro en hij heeft volgens de WLTP-meting een rijbereik van 232 kilometer.

Tijdens het Salon van Brussel was die e-Golf overigens één van de absolute buitenkansjes, en nu mag hij dus nog wat langer de elektrische vaandeldrager van VW blijven.

Volkswagen-e-Golf-2017-1280-07

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

mercedes-benz g-klasse 806

De elektrische Mercedes G-Klasse is hier: G 580 (2024)

Autonieuws
Opel-Grandland-EV-2024 INTRO

Nieuw: Opel Grandland wedt op alle paarden (2024)

Autonieuws
Tesla-Model-3-Performance-2024 03

Nieuw: Tesla Model 3 Performance (2024)

Autonieuws
Ontdek meer