Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Audi A1 Sportback – Voor kleine families

Met twee deuren extra wint de Audi A1 Sportback merkelijk aan functionaliteit en richt zich ondanks zijn dynamische naam vooral op families met kinderen.

De A1 werd vorig jaar als driedeurs gelanceerd, maar natuurlijk stond toen al in de sterren geschreven dat er ook een vijfdeurs zou aankomen.

Die versie loopt ondertussen eveneens van de band in de fabriek in Vorst en moet het potentieel van het instapmodel van het merk met de vier ringen nog verder vergroten. Van de driedeurs werden in 2011 bij het debuut meteen bijna 118.000 eenheden verkocht en de Sportback moet dat aantal nog flink kunnen opdrijven. In de eerste plaats omdat Audi er een ander publiek mee viseert. Die twee extra deuren leveren namelijk de bijkomende functionaliteit op die families met kinderen over de streep kunnen trekken, waar de ‘gewone’ A1 eerder de jonge, trendy singles moest verleiden. De aanpak blijft echter dezelfde, want ook de A1 Sportback positioneert zich als een compacte auto met premiumallures.

Vijf plaatsen

Het silhouet behoudt op het eerste gezicht dezelfde proporties, maar onderging toch een kleine rekoefening om vooral achterin meer zitruimte te verzekeren. Het verschil zit in de iets langere (80 mm) en hogere (6 mm) daklijn en het wat bredere koetswerk (6 mm), dat 11 millimeter meer hoofdruimte oplevert en eveneens toelaat een zitbank met drie plaatsen aan te bieden als alternatief voor de twee individuele stoelen achteraan. Mooi meegenomen is dat de toegang tot de achterbank makkelijker is dankzij de 23 cm naar voor geschoven B-stijl. Kortom, de A1 Sportback is heel wat handiger als je regelmatig passagiers vervoert.

Cylinder on demand

De vijfdeurs-A1 maakt uiteraard gebruik van de bekende aandrijvingen van de driedeurs, maar voegt daar nog twee nieuwe motorisaties aan toe: de 2.0 TDI (143 pk) en de 1.4 TFSI COD (140 pk). Vooral deze laatste krachtbron trekt de aandacht met zijn innoverende technologie. De afkorting staat namelijk voor ‘cylinder on demand’, wat betekent dat bij een beperkte belasting twee van de vier cilinders kunnen worden uitgeschakeld met de bedoeling het verbruik te drukken. Zo kan een besparing tot 1 liter per 100 km tegenover de ‘gewone’ 1.4 TFSI gerealiseerd worden en wordt de moderne turbobenzinemotor weer wat interessanter ten opzichte van de diesel.

Premium

Het premiumkarakter dat zo typisch is voor de Audi-modellen druipt ook van de A1 af, zodat die zich moeiteloos onderscheidt van zijn concurrenten op het vlak van afwerking, comfort, verfijning en rijdynamiek. Natuurlijk heeft dat wel zijn invloed op het prijskaartje, dat aanzienlijk hoger uitvalt dan de budgetauto’s in dit segment. De A1 Sportback kost telkens 700 euro meer dan de driedeurs, wat betekent dat je minstens 16.650 euro moet neertellen voor de instapversie 1.2 TFSI. Onderaan de prijslijst prijkt met een bedrag van 25.200 euro de 185 pk sterke 1.4 TFSI met S-Tronic.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Audi Q8 E-Tron Sportback (2023) banner

Test: Audi Q8 55 E-Tron Sportback, hetzelfde maar dan anders? (2023)

Autotests · Vergelijk autotests
Audi A8 60 TFSI e (2023) banner

Audi A8 60 TFSI e: op achtervolgen aangewezen?

Autotests · Audi
Audi SQ5 TDI 2022

Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in

Autotests · Audi
Ontdek meer