
Test: Audi R8 Plus – De paarden uitlaten
Ja, we weten het: de Nürburgring. Als je ergens kans hebt op een regenbui terwijl overal elders de zon schijnt, dan is het wel in de Duitse Eiffel. Maar zoals vandaag geldt ook het omgekeerde: als het overal regent, schijnt op de Ring de zon.
Een waterzonnetje weliswaar, en het Grand Prix circuit ligt nog nat van de vorige regenbui van afgelopen nacht. Het plan is simpel: Audi voorziet in een legertje R8’s en in enkele instructeurs. Je rijdt in beperkte groepjes een deel van het circuit, achter de instructeur aan. Die toont wat je fout doet en hoe je moet verbeteren.
Oefening baart kunst
Kinderspel, toch? Alleen is onze instructeur Pierre Kaffer, een Duitser die doorgaans zijn naam op de zijruit van zijn auto ziet staan. Samen met die van de collega’s waarmee hij dit jaar de Belgische WRT Audi R8 LMS rijdt. Hij racete voorheen ook voor Audi in het DTM-kampioenschap. Het daagt ons al na twee bochten: we hebben meer koffie nodig om Kaffer te kunnen volgen. Of Red Bull.
ESP aan
Dit is wat Audi zelf de Sport Track Attack noemt, en al meteen is duidelijk dat we hier zijn om alles uit de R8 Plus te halen. Alle 610 pk mag je in de strijd gooien, en zelfs met vierwielaandrijving levert dat op een nat circuit al eens een hachelijk moment op. Waarna Kaffer rustig correctietips doorgeeft via de walkie talkie. De kunst zit in de beheersing: doseren met het gas, in de Dynamic modus. Dat is dus met de lawaaikleppen in de uitlaat op ‘full blast’ en alle settings in de auto op het scherpst van de snee. Maar wel met het ESP aan. De kunst zit hem in het vermijden van het flikkerend ESP-lichtje terwijl je vol gas uit de bocht komt.
1,1 op de G-meter
Wat later introduceert Belgisch racetalent Ian Gepts ons in het uitzonderlijk kunnen van de Audi R8 Plus. Dat gaat als volgt: je accelereert met volgas tot goed 170 km/u. Vervolgens duik je tussen de kegels vol in de ankers. Met de standaard keramische remmen levert dat al een indrukwekkende vertraging op aan meer dan 1,1 G, zoals de meter in het instrumentenbord aangeeft. Alleen is de afstand te kort en moet je links uitwijken. “Terwijl je vol op het rempedaal blijft”, geeft Gepts aan. Moeilijk te geloven, maar effectief: de Audi R8 Plus valt mits een fluwelen stuurslag best goed onder controle te houden op de limiet. “Het is op de limiet dat we de grootste vooruitgang hebben geboekt tegenover de vorige R8”, horen we bij Audi. We geloven het graag.
3 keer Le Mans
De ultieme test volgt in de namiddag. Waar Audi eerst het circuit heeft opgedeeld in sectoren om elk deeltje te leren kennen, volgt nu het moment om alle kennis aan elkaar te breien. We rijden volledige circuitrondjes, in het spoor van… drievoudig Le Mans-winnaar Marco Werner. Opnieuw een les in subtiel met stuurinput en gaspedaal omspringen. Na vier rondjes volgt een verplicht afkoelrondje, maar het is zonder meer indrukwekkend hoe goed de remmen standhouden na de martelingen op het circuit.
Hoeveel?
1.400 euro plus BTW is een behoorlijk bedrag voor een dag circuittraining en een avond entertainment aan de Nürburgring. Maar voor wie eens absoluut alles uit een Audi R8 wil halen zonder er één te hoeven kopen, is het absoluut een koopje.
Info: www.asce.be
Actueel aanbod aanbiedingen

Audi R84.2 FSI quattro R tronic
€ 56.950- 05/2008
- 90.000 km
- Benzine
- 13,3 l/100 km (comb.)

Audi R8Coupé 5.2 FSI q. *19*Carbon*B&O* Einzelstück
€ 89.990- 06/2013
- 57.400 km
- Benzine
- 13,7 l/100 km (comb.)

Audi R85.2i V10 SPYDER *CERAMIC BRAKES*SPORT EXHAUST*B&O*
€ 119.990- 04/2017
- 33.047 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Audi R84.2 V8 FSI quattro R tronic
€ 79.000- 03/2010
- 45.320 km
- Benzine
- 13,6 l/100 km (comb.)

Audi R8Coupé V10 quattro plus*20Zoll*CARBON*LASER*B&O*
€ 108.970- 02/2017
- 76.000 km
- Benzine
- 12,3 l/100 km (comb.)

Audi R8Spyder V10 5.2 FSI/B&O/AUDIEX/Volleder/Zetelvw/
€ 104.900- 06/2018
- 77.364 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Audi R8GT LASER 20 B&O KERAMIK S-SITZE KAMERA
€ 238.0001- 12/2023
- 1.656 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Audi R85.2 V10 Performance Quattro Full Titanium Uitlaat
€ 169.9501- 05/2019
- 33.602 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Audi R8R8 Coupé plus 5,2 FSI quattro S-tronic
€ 179.999- 05/2016
- 34.953 km
- Benzine
- 12,3 l/100 km (comb.)

Audi R8Spyder V10 quattro performance*CARBON*KERAMIK*B&O*
€ 159.8001- 08/2022
- 57.000 km
- Benzine
- 13,3 l/100 km (comb.)

Audi R85.2 V10 Performance Quattro Carbon - Keramisch - B
€ 165.000- 10/2020
- 34.577 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Audi R8Coupe quattro plus*Keramik*Laser*SportAGA*B&O
€ 89.990- 02/2018
- 121.000 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Audi R8V10 Spyder quattro performance LASER CARBON
€ 169.9501- 08/2022
- 24.297 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Audi R8Spyder 4.2i V8 Quattro FSI S-Tronic Full Hist.
€ 79.990- 06/2012
- 47.381 km
- Benzine
- 13,5 l/100 km (comb.)
Nieuw
Audi R8Spyder 4.2i V8 Quattro FSI R tronic/B&O/Coating/zetelverwarming/Nieuwstaat
€ 79.990- 02/2012
- 89.800 km
- Benzine
- 13,5 l/100 km (comb.)

Audi R8R8 Spyder 5.2 V10 Perform. quattro 620cv s tronic
€ 162.8001- 06/2022
- 44.435 km
- Benzine
- 13,3 l/100 km (comb.)

Audi R8V10 Plus Coupé 5,2 FSI quattro S-tronic VÖRSTEINE
€ 159.990- 06/2016
- 49.500 km
- Benzine
- 12,3 l/100 km (comb.)

Audi R8performance quattro 5.2 620pk |Custom titanium uit
€ 159.995- 03/2020
- 63.116 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Audi R8Spyder V10 RWD S tronic performance Bang & Olufsen
€ 121.9001- 12/2020
- 59.790 km
- Benzine
- - (l/100 km)
Nieuw
Audi R84.2 430pk FSI quattro |handgeschakeld!|carbon pakk
€ 89.995- 12/2014
- 58.594 km
- Benzine
- - (l/100 km)


