Ga naar hoofdinhoud
Bericht

Na het inloggen kun je AutoScout24 nog beter gebruiken.

  • Synchroniseer favorieten
  • Zoekopdrachten opslaan
  • Adverteren

Bentley Continental GT W12: einde van een tijdperk?

De toekomst van Bentley is elektrisch. Dat betekent dat de majestueuze W12 onder de motorkap van de Continental GT wellicht het einde van een tijdperk vormt. Autoscout24 brengt een laatste eresaluut.

Tegen 2026 alleen nog hybrides en elektrische modellen, tegen 2030 volledig elektrisch. De beslissing klinkt hard, maar is logisch. In 2030 wil het Verenigd Koninkrijk immers niet dat er nog langer nieuwe auto’s met klassieke verbrandingsmotor worden verkocht. En dus moeten de Britse merken volgen. Dat betekent: einde verhaal voor de V8 en de W12 die Bentley aanbiedt onder de motorkap van zijn Continental GT.

Deze derde generatie van de Britse grand tourer wordt dus ongetwijfeld de laatste generatie die nog een periode zonder elektrische ondersteuning heeft gekend. Deze Continental GT debuteerde immers in 2017, en als je er rekening mee houdt dat een modelgeneratie het tegenwoordig zeven tot acht jaar volhoudt, dan zal de volgende Continental GT-generatie op zijn minst hybride zijn.

AS24 Bentley rijdend voor

Exit Phaeton, enter Porsche

Een eresaluut voor deze Continental GT W12 dus, en dat is wellicht de beste Continental GT die Crewe ooit afleverde. Dat heeft alles te maken met het platform. Dat is niet langer het platform van de Volkswagen Phaeton, zoals bij de eerste twee generaties, maar deelt generatie drie nu met de Porsche Panamera, die enkele maanden eerder debuteerde.

Het zorgt ervoor dat de vierwielaandrijving van de Continental GT nu nog meer aandacht geeft aan de achterwielen, actieve antirolstangen voor nog meer stabiliteit zorgen en luchtvering met drie kamers voor nog meer comfort. Tel daarbij de versnellingsbak met acht verzetten en dubbele koppeling bij en je weet: hier zit technologie van Zuffenhausen achter. Maar dat is allesbehalve een straf, zo bewees een recente testrit met de gefacelifte Panamera.

AS24 Bentley voor

Barokke stijl

De Continental GT laat het alleszins niet aan zijn hart komen: hij wil nog steeds imponeren met een barokke stijl en ongebreideld comfort. Die stijl borduurt nog steeds voort op het origineel van de Belg Dirk Van Braeckel, maar is nu ranker en spitser dan ooit. Kijk maar naar de koplampen met kristaleffect of de ellipsvormige achterlichten, of naar de manier waarop de achterste wielkasten zich aftekenen op de flanken.

Binnenin is het uiteraard al luxe wat de klok slaat. Wie echt wil muggenziften, valt misschien over de voorste zetels die wat te hoog staan opgesteld, over de wat krappe plaats op de achterbank, of over de Audi-invloeden op het stuur of het infotainmentsysteem. Maar dat laat je niet aan je hart komen: het met de hand vervaardigde interieur is gewoon top. De trekstangen voor de ventilatie of het infotainmentscherm dat je met een druk op de knop kunt verbergen zijn geweldige details.

AS24 Bentley interieur

Huzarenstukje

Het huzarenstukje onder de motorkap is nog steeds de 6.0 W12 met twee turbo’s van Volkswagen-origine. In deze derde generatie Continental GT is hij goed voor 635 pk en 900 Nm. Sprinten naar 100 km/u vanuit stilstand doet hij in amper 3,7 seconden, terwijl hij doorstoomt naar 333 km/u. Imposante cijfers, zeker als je weet dat deze Continental GT dik 2 ton aan gewicht in de weegschaal werpt. Dat hij cilinderuitschakeling en een coastingfunctie heeft, vergeten we gemakshalve maar even: het verbruik van de W12 zit sowieso in de dubbele cijfers. Wij zaten bijvoorbeeld aan 11,2 l/100 km.

Niet dat de eigenaar van de Continental GT ervan wakker ligt, want als deze W12 één ding uitstraalt, dan is het wel gemak. Het gemak waarmee hij aan beheerste snelheden door het verkeer laveert – alleen gestoord door wat aarzelingen in de versnellingsbak in fileverkeer – en op koppel drijft. Het gemak waarmee je op de snelweg cruiset en ten volle geniet van de Naim-audio-installatie: heerlijk. Het gemak waarmee hij op een commando van het gaspedaal wakker wordt en zijn volle cavalerie ontplooit: het blijft impressionant.

AS24 Bentley dashboard

Maar maak er geen sportwagen van: deze Continental GT is dan wel scherper en sportiever van inborst dan zijn voorganger, hij blijft in de eerste plaats een grand tourer. De stuurinrichting mag dan wat minder scherp zijn, de ophanging veel vergevingsgezinder. Comfort en luxe domineren de hele rijbeleving. Zelfs de roffel van de W12 klinkt beschaafd en gedempt. Bentley laat immers graag nog de deur op een kier voor de Speed-varianten.

AS24 Bentley achter

Conclusie

De groene revolutie in de auto-industrie bereikt ook de luxemerken. De volgende Bentleys worden steeds meer elektrisch, en dat betekent dat deze Continental GT wellicht de laatste is die nog een klassieke W12 onder de kap krijgt. Gelukkig is het ook de beste Continental GT, waardoor de Britse grand tourer een gepast eresaluut krijgt.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: Bentley Continental GT W12 – Is dit de eersteklascoupé?

Autotests · Bentley

Eerste contact: Bentley Mulsanne Speed – Zoals Bugatti al zei…

Autotests · Bentley

Eerste contact: Bentley Mulsanne – Fouten maken met flair

Autotests · Bentley
Ontdek meer