Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Bentley Continental GT W12 – Is dit de eersteklascoupé?

Toen de Bentley Continental GT een V8 kreeg, volgden de lofbetuigingen langs alle kanten. Met downsizing in gedachten, leek dat ook het einde van de W12 te worden. Dat is allerminst het geval.

Bentley heeft zijn V8-traditie, in bijzonderheid de eigenaarde 6.75 liter die zijn oorsprong in de jaren ’50 vindt. De W12 daarentegen is een echte VW-motor, destijds ontwikkeld voor de Phaeton. Niemand die er zijn neus voor ophaalt, maar hij kan niet op dezelfde traditie bogen.

Nu de Continental GT met 4.0 V8 zo’n succes is, leken de overlevingskansen voor de W12 beperkt. De laatste onder de dinosauriërs. Maar kijk, Bentley heeft hem toch een nieuw elan kunnen geven, en ontfutselde hem en passant 15 pk extra.

6 en 12 cilinders

Met 590 pk en 720 Nm ogen de cijfers van de 6.0 twinturbo W12 al net zo indrukwekkend als een blik onder de motorkap, waar werkelijk geen hand meer bij kan. In 4,5 seconden haalt hij 100, in 9,8 seconden 160 en de top bedraagt 319 km/u. Dankzij cilinderuitschakeling – bij lage belasting heb je een zescilinder – is het officieel verbruik gedaald naar 14,1 l/100 km (CO2 329 gr/km). In de echte wereld verbruik je tussen 14 en 16 l/100 km.

De Bentley Continental GT W12 is snel, maar niet zoals je zou denken. De achttrapsautomaat kreeg een zeker reactietijd ingebouwd. Een overpeinzingsmoment: ben je wel zeker dat je dit wil. Waarna hij met een lichte grom de horizon tegen jouw gilet trekt. Dankzij de vierwielaandrijving en de 275/40 20-duimswielen heeft hij meer dan voldoende grip om deze dikkerd van meer dan 2,3 ton de allure van een atleet te geven, maar dan mis je zijn ware roeping.

Onbezorgd reizen

De echte missie van de W12 is je de meest onbezorgde reiservaring te bezorgen ooit. Of tenminste, tot de volgende rit. Mechanisch doet hij dat door quasi nooit boven 1.500 opm uit te komen. De koppelcurve daarboven is biljartvlak, 720 Nm voor het grijpen tussen 1.700 en 5.500 opm. Moeiteloos is de beste omschrijving om de W12 samen te vatten. Te getalenteerd om zich geconcentreerd met de weg bezig te houden. Die 20-duimswielen bijvoorbeeld, glijden moeiteloos over slecht wegdek. De luchtvering neemt onaangename ervaringen als kasseistroken voor je weg.

Dure entree

Je mag dit natuurlijk wel verwachten van een merk dat 200.000 euro vraagt als entreeticket tot zijn luxewereld. De optielijst is onuitputtelijk en vergt een flinke inspanning van je portefeuille, maar in ruil mag je je wel verwachten aan topmaterialen zoals een Naim audiosysteem dat speciaal voor de Continental GT is ontwikkeld, houtinleg (eucalyptus) waarvan de nerven in de panelen op elkaar zijn afgestemd, echt aluminium waar je ook je hand legt en een uitneembaar opbergdoosje zijn maar enkele elementen die de prijs nog opdrijven. Jammer, en dat zien we bij wel meer topmerken, dat het navigatiesysteem niet hetzelfde nieuwe systeem is dat je nu in de VW Golf en Passat vindt. Voor een merk uit de VW-groep is dit een gemiste kans. Dat de volledig geïntegreerde digitale tellers van Audi niet weerhouden zijn voor een traditionalistisch merk als Bentley, kunnen we nog begrijpen. Hier hoort een analoge Breitling klok ook echt thuis.

De Bentley Continental GT W12 is een eersteklascoupé voor beperkt publiek. Alsof je over je eigen Orient Express beschikt.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Bentley Flying Spur W12 review 2020

Bentley Flying Spur W12: Vliegende weelde

Autotests · Bentley

Test: Bentley Bentayga diesel Mulliner – Levensgenieter

Autotests · Bentley

Eerste contact: Bentley Mulsanne Speed – Zoals Bugatti al zei…

Autotests · Bentley
Ontdek meer