Test: BMW M235i Racing – Honger naar meer

België mag zich dit jaar opmaken voor een gloednieuwe merkencup, BMW M235i Racing Cup. Vorig jaar lanceerde het merk zelf een eigen cup in de Duitse VLN competitie op de legendarische Nordschleife, dit jaar kan je ze in Zolder en Spa gaan bewondere. Een eerste test.

Na het succes van de BMW Clubsport Trophy in België, een kampioenschap met 325i’s van verschillende generaties, zijn nu maar liefst 12 stuks van de felbegeerde M235i Racing geland in België. Twaalf stuks van de 20 die BMW afgelopen winter produceerde. Sterk.

Een M235i vers uit de sportschool

De BMW M235i Racing wordt op dezelfde productielijn gebouwd als de straatversie van de gelijknamige BMW. Het verschil? De auto heeft een speciaal “fitnessprogramma” gekregen, dat hem er een stuk gespierder doet uitzien. Hij is volledig uitgerust met M Performance onderdelen, die je ook kan bestellen voor het gewone model. Maar hij maakt het verschil met bredere flanken en wielkasten waarin Dunlop sloffen van maar liefst 265 duim breed moeten passen. Vergeleken met de M235i Racing, lijkt de standaardversie – zelfs wanneer voorzien van de nodige M Performance goodies – nogal braafjes.

Onderhuids is de M235i een beetje gekieteld en heeft hij nu 333pk onder de kap. Daarnaast kreeg de racevariant van de 2-serie een stabilisatorstang uit carbon, afkomstig uit de M4 – dit om de stijfheid van de auto te verbeteren. Dat BMW met deze racer zoveel mogelijk zijn productiegamma voor op de openbare weg wil promoten, blijkt ook uit de 8-traps automaat die slechts in beperkte mate is aangepast aan de racerij. Dankzij de speciale software is de schakelrespons nog sneller en de automatische schakelprogramma’s zijn gedeactiveerd. Racen in D zit er niet in. “Een echte racepiloot moet manueel schakelen”, dixit BMW Motorsport. De M235i Racing schakelt dan ook net zoals een sequentiële versnellingsbak – bijna uitsluitend terug te vinden op racewagens.

Kant en klare fabriekswagen

Dat BMW Motorsports jongste creatie – de M6 GT3 is nog volop in ontwikkeling – mooi is om naar te kijken, daar zijn we ondertussen wel uit. De hamvraag blijft echter: hoe rijdt hij? Wel, zoals de titel al doet vermoeden, laat de M235i Racing duidelijk merken dat hij recht uit de fabriek komt gerold. De eerste paar 1000 km voelt de auto extra stijf aan, bijzonder goed te merken achter het stuur. De wagen zet zich heerlijk in de bocht en ondanks een gebrek aan een dikke achterspoiler beschikt de auto over behoorlijk wat downforce. Achteraan is een M-Performance lip in carbon op de koffer bevestigd, net dezelfde als diegene die je kan bestellen voor de straatversie. Het resultaat is dat de wagen aan het asfalt plakt en zich als een vis in het water voelt in het bochtenwerk. De 3 liter zes-in-lijn biturbo beschikt over meer dan voldoende koppel onderin het toerental en zoals gezegd een stal met niet minder dan 333 paarden. Kortom, een totaalpakket waarin alles is afgestemd om een zo snel mogelijke rondetijd te realiseren.

The office

In het interieur zie je nog duidelijk de link met de straatversie. Zo is onder andere nog het volledige dashboard aanwezig, inclusief het handschoenkastje. De meeste van de knoppen hebben echter hun praktisch nut verloren, aangezien de airco en alle andere overbodige snufjes overboord gegooid zijn om gewicht te besparen. Het stuur is trouwens – zoals u waarschijnlijk al kon vermoeden – eveneens uit het BMW M-Performance gamma, bekleedt in alcantara en uitgerust met “shift lights”.

Kortom, het mag duidelijk zijn dat hoewel de BMW M235i Racing duidelijk verwant is aan zijn bravere broertje voor op de openbare weg, de wagen wel degelijk een heuse racewagen is, gemaakt voor competitie. Afspraak komend weekend op Spa-Francorchamps voor de première van de Belgische M235i Racing Cup!

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: BMW M850i – Zeg vooral niet: de opvolger van de 6-reeks is klaar

Test: BMW M140i Sportshatch – Een klassieker in wording

Test: BMW M4 CS – Sneeuwruimer

Ontdek meer