Test: BMW M760Li – Elitair schrijf je met M

We waren de eerste om de vraag te stellen: een M in BMW’s 7-reeks, wie kan dat nu nodig hebben? Het antwoord op die vraag hebben we al na één kilometer in de test ingevuld: wij, verdikke.

5,23 meter is ontzettend lang, 2,2 ton is ontzettend veel. En 173.950 euro is een pak geld. Daarmee hebben we alle nadelen van de eerste M in de 7-reeks opgesomd. Aangezien hij past binnen de M Performance-reeks, maakt BMW ook duidelijk dat het niet helemaal overtuigd was van de verkoopkracht van een ‘M7’.

Verschillende auto’s

Maar als er één ding is waar wij van overtuigd zijn na onze test met de BMW M760Li, dan is het dat iedereen het genot van een V12 zou moeten kennen. Dat mag met dubbele turbo zijn. 610 pk bij 5.500 opm is erg leuk. 800 Nm koppel vanaf 1.550 opm is zo mogelijk nog leuker.

Het geheim van de M760Li schuilt in zijn rijmodi. Doorgaans zijn we een erg koele minnaar van die trucjes, die in de praktijk vooral esthetische en akoestische lapmiddeltjes blijken. Niet zo in de M760. Daar krijg je afhankelijk van de rijstand erg verschillende auto’s. In zijn gewone comfortstand is hij zo stil als een Bentley, zo luxueus als een Rolls-Royce en zo zorgenvrij als een S-klasse. Daarbij is het genieten van alle rij-assistentie en luxe die de 7-reeks te bieden heeft. Maar hij maakt niet echt het verschil op dit vlak.

Autobahnkreuzer

Ga echter op zoek naar de dynamische rijmodi, en je krijgt een heel andere auto. Eén die de afstand tussen A en B herleidt naar een formaliteit. Eén brul van de V12 later, en je staat kilometers verder. We hadden het geluk de M760Li op de Autobahn te kunnen testen, waarbij opviel hoe vlug hij snelheid opbouwt. Hij haalt 250 km/u nog voor je ‘Autobahnpolizei’ kan zeggen. 250 km/u is ook de snelheid waarop BMW hem standaard de mond snoert, maar evengoed kan je tegen bijbetaling die grens naar 305 km/u optrekken. Al spreken we hier nog steeds van ‘begrenzing’.

De goedkope V12 bestaat niet

Als ‘Autobahnkreuzer” heeft de M760Li zijn gelijke niet, al zijn we wel benieuwd naar de vergelijking met de V12 in de S-klasse (S 65 AMG). Dergelijke machines lijken in deze tijd irrelevanter dan ooit. Dat zijn ze ook, maar indien je het argument ‘zelfverwenning’ mee in overweging neemt, is er weinig dat hieraan tipt. Het gemiddeld verbruik – voor 14,4 l/100 km moet je nog ontzettend je best doen – loopt snel op, maar is eigenlijk het minste van je zorgen. De waardevermindering – denk in termen van de Marianentrog over enkele jaren – jaagt je de rillingen over je rug. Allee, het is nu eenmaal zo dat er voor dit soort auto’s alleen een snobcliënteel bestaat dat zich niet wil associëren met tweedehands. Denk ook niet dat dit tweedehands een koopje is, de rijkosten die samengaan met deze raket uit Beieren liggen angstwekkend hoog. Er bestaat geen enkele manier om goedkoop met een V12 te rijden.

Gouden ticket

Net als de S8 bij Audi, in mindere mate de S 65 AMG, vult deze M760Li het rijtje met über-coole limo’s aan. De kans dat je als gewone sterveling ooit zo’n gouden ticket kan bemachtigen is miniem. Maar indien ik ooit voor de keuze zou worden geplaatst: Willie Wonka kan zijn chocoladefabriek steken waar ik het denk. Geef mij maar de M760.

BMW M760Li
Motor: V12 twinturbo, 6592 cc
610 pk bij 5500 opm
800 Nm bij 1550 opm
0-100 km/u: 3,7 sec
Top: 250 km/u
Verbruik: 12,8 l/100 km
Testverbruik: 14,4 l/100 km
CO2: 294 g/km
Prijs: 173.950 euro

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Test: BMW M850i – Zeg vooral niet: de opvolger van de 6-reeks is klaar

Test: BMW M140i Sportshatch – Een klassieker in wording

Test: BMW M4 CS – Sneeuwruimer

Ontdek meer