Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Hyundai Tucson 1.7 CRDi 7-DCT – De ideale combinatie

Naast een knap snoetje kan de Hyundai Tucson sinds het voorjaar ook rekenen op de bijzondere combinatie van een krachtige dieselmotor met een comfortabele automaat, zonder voor de duurdere vierwielaandrijving te moeten opteren.

Een bijkomende mogelijkheid waardoor de Tucson zijn verkoopsvolume nog meer kan opkrikken. Sinds zijn voorstelling bij ons, in de herfst van 2015, is de nieuwe generatie Hyundai Tucson uitgegroeid tot een verkoopstopper. Hij is niet alleen de best verkochte SUV van het moment, maar ook gewoon de populairste auto in het algemeen. Op dit moment neemt hij 46% van de verkoop van Hyundai voor zijn rekening. Alleen de komst van de nieuwe i30 zal dit cijfer beïnvloeden.

Terwijl de klanten voor het merendeel opteren voor voorwielaandrijving, moesten ze tot nu toe hierdoor manueel blijven schakelen. Een anomalie die Hyundai in het voorjaar heeft rechtgezet door de 1.7 CRDi dieselmotor te herzien waardoor hij voortaan wel kan worden gekoppeld aan de moderne dubbelekoppelingsbak met zeven versnellingen. De herziening brengt bovendien 26 pk extra aan en 60 Nm, wat het totaal op 141 pk en 340 Nm brengt. De combinatie van een beperkt gehouden officieel verbruik en draagbaar CO2-cijfer moet de fleetbeheerders wel interesseren.

Geslaagd huwelijk

Verwacht niet dat de bijkomende pk’s en Nm’s de Hyundai Tucson transformeren in een scheurijzer. Hoewel hij 2,2 seconden schaaft van zijn sprinttijd naar 100 km/u tegenover de oude 1.7 CRDi met 115 pk, stop de chrono in de nieuwe 1.7 CRDi toch ook pas na 11,5 seconden. Niet zo verbazend wanneer je beseft dat het rijklare gewicht van de Tucson in deze configuratie toch oploopt tot 1.623 kilogram. Maar we stellen ook meteen vast dat het prestatieniveau van deze Tucson het merendeel van zijn bestuurders tevreden zal stellen. Hij rijdt bijzonder aangenaam en is uitstekend geïsoleerd.

De dubbelekoppelingsbak laat elk van de zeven versnellingen elkaar bliksemsnel opvolgen en hij biedt al het rijcomfort dat je zou verwachten. De DCT twijfelt nauwelijks tussen twee versnellingen, alleen bij manoeuvres en in het vertrek zou hij iets sneller mogen aanpikken. Onze test sloten we uiteindelijk af met een gemiddeld verbruik van 7 l/100 km.

Knappe uitrusting

In de Premium-afwerking vraagt Hyundai 31.849 euro. De standaarduitrusting omvat al parkeersensoren op de achterbumper, cruise cpntrpl, automatisch geregelde lichten, terwijl Premium daar nog navigatie, een achteruitrijcamera, automatische airo en 17-duims siervelgen aan toevoegt. Ga voor Exclusive en dan krijg je er nog een enorm panoramisch open dak bovenop, led-lichten, een leder interieur, 19-duims siervelgen en een automatische bediening van de kofferklep, die wat ons betreft toch wat sneller had gemogen. We hebben wel genoten van het gebruiksgemak en de snelheid van het navigatiesysteem, terwijl het hogedefinitie 8-duimscherm het beste uit de wegenkaarten laat zien.

Het veiligheidsarsenaal is uitermate volledig met een efficiënte rijvakassistent, automatische noodremhulp en dodehoeksensoren, een snelheidsbegrenzer en controle van achteropkomend verkeer. Alleen een automatische cruise-control was nog welkom geweest.

Hyundai Tucson 1.7 CRDi 7-DCT
Motor 4 cil. turbodiesel, 1.685 cc
141 pk bij 4.000 opm
340 Nm tss 1.750 - 2.500 opm
0-100 km/u: 11,5 sec
Top: 185 km/u
Verbruik: 4,9 l/100 km
Testverbruik: 7,0 l/100 km
CO2: 129 g/km
Prijs: 31.849 €

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid (2022) banner

Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid: een oude bekende?

Autotests · Hyundai
Hyundai Kona EV Facelift review

Hyundai Kona Electric 64 kWh: wie kan zuiniger? (2022)

Autotests · Hyundai
2022 HYUNDAI KONA N action

Hyundai Kona N: Waarom ook niet?

Autotests · Hyundai
Ontdek meer