Test: Jeep Compass, sharing is caring (2025)

In het kort
De nieuwe Jeep Compass is gebaseerd op het STLA-Medium platform en profiteert daardoor van hybride, plug-in hybride en zelfs volledig elektrische aandrijflijnen. Naast deze opmerkelijke evolutie ondergaat de Amerikaan ook een flinke groeispurt.
Voordelen
- Verhoogde binnenruimte
- Verscheidenheid aan aandrijflijnen
- Verbeterd comfort
Nadelen
- 4x4 alleen in elektrische versie
- Meer Peugeot dan Jeep
- Ergonomie infotainmentsysteem
Een Jeep Compass op Autoscout24?
Naar de zoekertjes!
Na de Avenger herrijst de nieuwe Jeep Compass onder de ster van de Stellantis-groep. De kleine crossover beperkt zich echter niet tot een platformwissel. Nee, hij verandert volledig van filosofie, zowel qua vorm als onder de motorkap...
Exterieur
De nieuwe Jeep Compass is gebouwd op het modulaire STLA-Medium platform van moederbedrijf Stellantis. Deze nieuwe basis stelt de Amerikaan in staat om te groeien, en niet een beetje. Hij wint 14,4 cm in lengte - voor een totaal van 4,55 m - en zelfs 15,1 cm in wielbasis. Hierdoor is de kleine Jeep-crossover niet meer zo klein, aangezien de Compass nu op de grens van het hogere segment speelt.
Om dit te benadrukken, laat de Compass ook zijn stijl evolueren. De vierkante vormen en robuustheid waardig aan het Jeep-merk blijven duidelijk aanwezig, maar worden nu gehuld in een moderne uitstraling. Dit zie je in de visuele signatuur en zelfs in de achterlichten die nu het logo integreren. Uiteraard blijven de wielkasten en de onderkant van de carrosserie beschermd met ruwe kunststof, terwijl de beroemde grille met zeven sleuven nog steeds vooraan prijkt. Een kleine verandering echter: deze is nu gesloten, ten gunste van de aerodynamica.
Interieur
De groei van de nieuwe Compass is zichtbaar aan de buitenkant, maar de effecten zijn veel opvallender binnenin. De kofferbak wint niet minder dan 112 liter, wat nu een totaal van 550 liter biedt. De ruimte op de achterbank is ook ruimer en het algemene comfort is verhoogd voor alle passagiers. In tegenstelling tot sommige concurrenten is de achterbank echter niet verschuifbaar.
Op de voorste zitplaatsen lijkt de nieuwe Compass vooral te willen spelen met zijn moderniteit. In het midden van het dashboard is standaard een enorm 16-inch touchscreen geïnstalleerd dat alle voertuigfuncties verzamelt. Gelukkig behoudt Jeep een reeks handige snelkoppelingen er net onder. Dat is maar goed ook, want het is hetzelfde systeem als bij Opel, Peugeot of Citroën, en het blinkt niet uit in ergonomie of snelheid... De rest van het dashboard straalt robuustheid uit, met een reeks kunststoffen en rubbers die solide aanvoelen. Jeep vergeet het praktische aspect niet: er zijn overal opbergruimtes, in de middenconsole, voor de nieuwe draaiknop voor de versnellingsbak, voor de passagier en zelfs links van het instrumentenpaneel.
Motor
De nieuwe Jeep Compass is gebouwd op het STLA-Medium platform, net als de Opel Grandland, Peugeot 3008/5008 en Citroën C5 Aircross. Gezien de liefde van de Stellantis-groep voor delen en schaalvoordelen, vinden we dezelfde aandrijflijnen onder de motorkappen van de 5 neven. De instapversie van de Compass is uitgerust met een hybride aandrijflijn, bestaande uit een 1,2-liter 3-cilinder met ondersteuning van een elektromotor voor een totaal van 145 pk. Daarboven vinden we een plug-in hybride versie die de bekende 1,6-liter benzinemotor van de groep combineert met een elektromotor voor een totaal van 195 pk. Tot slot kiest de Compass ook voor elektrisch. Hij heeft een versie van 213 pk, vergezeld van een 74 kWh batterij die een bereik van 500 km biedt. Een variant met twee motoren en 375 pk komt later. Merk op dat, ondanks het Jeep-logo aan de voorkant, de Compass alleen vierwielaandrijving heeft... in de high-end elektrische versie!
Op de weg
Laten we eerlijk zijn: een Jeep die vierwielaandrijving alleen biedt voor één van zijn vele aandrijflijnen... dat doet pijn aan het merkimago! Vooral als het gaat om het topmodel. Waarschijnlijk is dat te wijten aan het modulaire platform dat blijkbaar niet bereid is om andere soorten aandrijvingen te accommoderen.
Dat gezegd hebbende, dit nieuwe platform helpt de Compass ook om zijn algemene comfort te verbeteren. Hij is groter, maar vooral soepeler dan zijn voorganger, zonder echt aan rijdynamiek in te boeten. Op bochtige wegen vormt de 3-cilinder hybride zijn achilleshiel. Deze blijkt dan zwak en luidruchtig. Zoals gebruikelijk bij Stellantis, neemt de Jeep Compass de positieve en negatieve punten van het platform over, maar onderscheidt hij zich op geen enkel punt van zijn broers...
Prijs
Het enige punt waarop de Jeep Compass zich onderscheidt van zijn broers binnen de groep is qua prijs. De instapversie e-Hybrid kost vanaf €37.650, terwijl de elektrische versie minimaal €44.810 kost. De plug-in hybride en elektrische versies met vierwielaandrijving komen volgend jaar.
Besluit
De Jeep Compass groeit, evolueert en verbetert op alle fronten. Hij biedt veel meer ruimte dan voorheen, terwijl hij een mooie verscheidenheid aan aandrijflijnen presenteert. De Amerikaan die beweert koning van de onverharde wegen te zijn, biedt echter in werkelijkheid niets meer dan zijn neven binnen de groep.
Technische fiche: Jeep Compass e-Hybrid (2025)
- Motor: 3-cilinder benzine, 1,2 liter + elektromotor
- Vermogen: 145 pk
- Koppel: 230 Nm
- Transmissie: dubbele koppeling, 6 versnellingen, voorwielaandrijving
- 0-100 km/u: 10,3 s
- Topsnelheid: 188 km/u
- Kofferruimte: 550 liter
- Verbruik: 5,7 l/100 km (WLTP)
- CO2: 126 g/km (WLTP)
- Prijs: €37.650
