Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Nissan Juke Nismo – De niche binnen de niche

Er is de Nissan Juke en er is de Nissan Juke R, die laatste met de motor van de brute GT-R. Peperduur en exclusief. Maar nu probeert Nissan meer volk van die R te laten profiteren door een Nismo-versie van de Juke los te laten. Nismo, dat staat voor Nissan Motorsport. Klinkt interessant.

Bij ons zegt Nismo de oudere autosportliefhebbers nog iets, en ook de Gran Turismo-adepten zullen er zich wel iets bij kunnen voorstellen. Nissan is via zijn ‘GT Academy’ een belangrijke partner voor Gran Turismo, en ziet dan ook veel modellen vertegenwoordigd in het spel. Waarbij de Nismo-versies. Al sinds de jaren ’60 staat Nismo in voor de racewagens van Nissan. Bij de successen hoort de 24 Uren van Francorchamps in 1991 met de Skyline, de voorloper van de GT-R.

Nissan wil nu van het succes van de Juke R profiteren om de Nismo-badge opnieuw bekendheid te geven in Europa. Een beetje zoals de RS van Ford, of de RS van Renault, of de RS van Skoda.

Sportief

Nismo heeft zich dus gebogen over de Juke, de kleine SUV van Nissan. Dat merk je aan het aggresievere gezicht, met een geheel eigen bumperdesign en ingewerkte led-dagrijlichten zoals in de GT-R. De lichten krijgen een rood biesje dat rond de hele auto loopt tot aan de diffusor achteraan. Het interieur ademt een sportsfeer uit dankzij met alcantara beklede kuipstoelen. De standaarduitrusting is reeds zeer volledig: elektrische ruiten rondom, GPS, automatische airco, enzovoort.

200 pk

Ook onder de motorkap hebben de jongens van Nismo gemorreld. De 1.600 cc motor ziet zijn vermogen klimmen naar 200 pk en 250 Nm. De ophanging is verstevigd en de stuurbekrachtiging herbekeken. De remschijven zijn groter. Hierdoor mag de Juke Nismo zich terecht veel dynamischer noemen dan de huidige topversie in het Juke-gamma, nochtans ook 190 pk sterk. Nissan stelt twee schakelkeuzes voor: een manuele zesbak met voorwielaandrijving of een automatische continu variabele bak (CVT) met 4x4.

Kwiek

De sportieve ambities vertalen zich in een uitstekende zithouding achter het stuur. De stoelen bieden een goede steun. De zesbak schakelt aangenaam en precies en laat toe het potentieel van de motor volop te benutten. Potentieel heeft hij: 0 tot 100 is achter de rug in 7,8 seconden en de top bedraagt 215 km/u. Snel, en de ophanging toont zich stevig zonder het comfort zwaar onder druk te zetten. Het stuur mocht wel wat preciezer zijn en de voortrein houdt het te snel voor bekeken (ook al lagen er Continentals onder onze testwagen). Het onderstuur duikt al snel op, en het ESP grijpt vervolgens onverbiddelijk in. Het loont de moeite om na te gaan of dit anders is in de 4x4-versie.

Toch vinden we de Juke Nismo best levendig en een origineel alternatief in zijn klasse. Toch zeker voor wie niet op zoek is naar de ultieme ‘hot hatch’. Wel moet je bereid zijn om best diep in je portefeuille te tasten: 26.950 euro. De automaat zal 30.250 kosten.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Nissan Qashqai e-Power (2023) banner

Nissan Qashqai e-Power: de hybride die elektrisch wil zijn

Autotests · Nissan
Nissan X-Trail (2022) banner

Nissan X-Trail: geen gewone hybride

Autotests · Nissan
AS24 Nissan Qashqai 2021 banner

Nissan Qashqai: de logica zelve

Autotests · Nissan
Ontdek meer