Ga naar hoofdinhoud
BEBE20250522  Renault Austral header

Test: Renault Austral facelift, een noodzakelijke update? (2025)

De Renault Austral krijgt een lichte facelift met een nieuwe neus, verbeterd comfort en een geüpdatete hybride aandrijving. Maar was deze vernieuwing écht nodig?

In het kort

De Renault Austral sluit na een facelift aan bij het familiegezicht van de Scenic E-Tech en Rafale. Naast een nieuwe neus krijgt hij ook een geüpdatete hybride software voor meer comfort.

Pro

Voordelen

  • Betere geluidsisolatie
  • Hybride aandrijflijn blijft zuinig
  • Google-infotainment blijft onovertroffen
Contra

Nadelen

  • Kleine ergonomische tekortkomingen
  • Koppelgaten bij hernemingen
  • 4Control vierwielsturing is optioneel

Een Renault Austral op Autoscout24?

Naar de zoekertjes!

BEBE20250522  Renault Austral 01

Sinds de lancering is 44% van de verkochte Australs een topversie (Esprit Alpine) en 80% is hybride. Een flinke koerswijziging voor Renault, dat traditioneel mikt op middenklasse en betaalbaarheid. Is dit faceliftmoment dan een reden om te vieren?

Exterieur

Wanneer Renault het over een facelift heeft, menen ze het. De volledige voorzijde werd hertekend. Weg zijn de komma-vormige koplampen; in de plaats komt een meer horizontale en hoekige look. Het ruitvormige logo komt overal terug: in de lichten, in de lichtsignatuur én in de grille – met letterlijk honderden exemplaren.

BEBE20250522  Renault Austral 02

Achteraan zijn de aanpassingen discreter. De lichtblokken krijgen scherpere LED-elementen en het Renault-logo ligt nu plat op de kofferklep. Verder zijn er twee nieuwe koetswerkkleuren en nieuwe velgen tot 20 inch.

Interieur

Binnenin blijft alles grotendeels bij het oude, en dat is logisch: dit interieur werd eerst in de Austral geïntroduceerd en is nu ook terug te vinden in de Espace en Rafale. Wel nieuw zijn de sportstoelen met betere zijdelingse steun. De achterbank blijft verschuifbaar over 16 cm en de kofferruimte blijft royaal: 575 liter (555 liter voor de hybride).

BEBE20250522  Renault Austral 03

De horizontale indeling van het dashboard en de hoge middenconsole blijven herkenbaar, gedomineerd door het grote verticale scherm. Die interface is nog altijd toonaangevend. Renault heeft één ergonomisch pijnpunt aangepakt: de versnellingsselector zit nu wat hoger. Toch blijft hij te dicht bij de ruitenwisserhendel en het radiosatellietje. Waarom geen alles-in-één hendel links, zoals bij veel concurrenten?

Motoren

Er blijven twee motorisaties over, allebei met standaard automaat. Enerzijds een 1.3 turbobenzine met 160 pk, anderzijds de E-Tech hybride. Die combineert een 1.2 driecilinder met twee elektromotoren en een krabbenbak-automaat. Samen leveren ze 200 pk en 410 Nm.

BEBE20250522  Renault Austral 04

De software voor deze hybride aandrijving werd verfijnd. Het aantal versnellingen blijft hetzelfde (2 elektrisch, 4 benzine), maar de werking moet nu soepeler zijn – net als in de Rafale.

Op de weg

Op de weg merk je dat... eigenlijk niet echt. De koppelgaten bij het hernemen blijven aanwezig, net als bij de Rafale en Espace. Dat is eigen aan de krabbenbak, die wat tijd nodig heeft om te schakelen. In een rustige rijstijl valt het minder op – en helpt het verbruik laag houden. Onze testwagen (E-Tech Esprit Alpine op grote velgen) klokte na 250 km af op 5,3 l/100 km.

BEBE20250522  Renault Austral 05

De grootste vooruitgang zit in het comfort. Renault monteerde gelamineerde ruiten vooraan, hertekende buitenspiegels en stillere ruitenwissers. Ook de elektrische aandrijving kreeg een stillere poelie en nieuwe motorsteunen. De driecilinder hoor je nog steeds bij volle belasting, maar de Austral is merkbaar stiller geworden.

BEBE20250522  Renault Austral 06

Prijzen

De vernieuwde Renault Austral biedt verbeterd comfort en design, zonder veel prijswijziging. De instapversie Evolution begint bij €33.500. Standaard zijn onder meer Google-infotainment, adaptieve cruise control, achteruitrijcamera en LED-verlichting.

BEBE20250522  Renault Austral 07

Besluit

De Austral toont hoe Renault verandert. Klanten kiezen steeds vaker voor hybride en topuitvoeringen. Daarom verfijnt het merk de stijl, het comfort en de hybride werking. Zonder aan efficiëntie in te boeten – integendeel.

Technische fiche: Renault Austral full hybrid E-Tech (2025)

  • Motor: 1.2 liter driecilinder turbo + 2 elektromotoren
  • Vermogen: 200 pk
  • Koppel: 410 Nm
  • Transmissie: automatische krabbenbak
  • 0-100 km/u: 8,4 sec
  • Topsnelheid: 180 km/u
  • Koffer: 555 – 1.455 liter
  • Verbruik: 5,3 l/100 km (gemeten) / 4,8 l/100 km (WLTP)
  • CO₂-uitstoot: 108 g/km (WLTP)
  • Prijs: vanaf €36.800

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Renault Symbioz Version Iconic Bleu Mercure (11)

Test: Renault Symbioz, Captur XL! (2024)

Autotests · Renault
Renault Rafale E-Tech Hybrid Esprit Alpine Bleu Sommet83

Test: Renault Rafale, SUV-Coupé met premium ambities (2024)

Autotests · Renault
PE RenaultScenic 013

Test: Renault Scenic E-Tech, toekomstige ster ? (2024)

Autotests · Renault
Ontdek meer