Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid: populaire plug-in?

Renault mag dan al enkele jaren elektrische auto’s in zijn gamma hebben, op vlak van hybride hinkte het achterop. Maar 2020 is het jaar van de verandering: de markt is er klaar voor, zo vinden de Fransen. De Mégane, Clio en Captur krijgen dus prompt hybridevarianten.

Met de guitige Twizy en de slimme Zoé sprong Renault al snel op de kar van de elektrische auto. Klassieke of plug-inhybrides lieten echter lang op zich wachten. Een bewuste keuze, zo blijkt, want met de ervaring die het met elektrische modellen en met conceptmodellen als de Eolab uit 2014 opdeed, koos Renault voor een geheel eigen hybride aanpak.

AS24 Test Captur statisch

Dat het Franse merk die hybride aanpak meteen uitrolt over de Mégane, Clio en Captur is natuurlijk geen toeval: ook Renault hoort zich te schikken naar de strenge Europese uitstootnormen. Dat die drie modellen een gemeenschappelijke basis maar andere uitwerking krijgen, is opmerkelijk.

Die basis is een atmosferische 1.6-benzinemotor, die sterk werd vereenvoudigd. Hij is 91 pk en 144 Nm sterk, en wordt aangevuld met twee elektromotoren. De ene dient als generator/starter en synchronisator, de andere zorgt voor de aandrijving. De Clio krijgt een iets minder krachtige elektromotor en kleinere batterij en is een full hybrid (zoals Toyota en Lexus); de Mégane Grandtour (de vijfdeurs volgt later) en deze Captur krijgen een krachtigere elektromotor en grotere batterij en zijn plug-inhybrides.

AS24 Test Captur achter

Op zijn Japans

De elektromotor die voor de aandrijving zorgt, is in deze Captur E-Tech goed voor 67 pk (49 kW) en 205 Nm. De generator/starter draagt 34 pk (25 kW) en 50 Nm bij. Om het technische gedeelte nog complexer te maken, is er de transmissie. Die telt twee versnellingen voor de elektromotor en vier voor de benzinemotor, en gebruikt een klauwkoppeling. De generator/starter wordt daarbij gebruikt als synchronisator om de andere motoren op een gelijk toerental te brengen. Het geheel bevat de nodige inspiratie uit de Formule 1 en moet vloeiende en naadloze schakelovergangen garanderen.

Klinkt het te complex? Dan kun je het geheel gewoon beschouwen als een soort ‘Japanse opstelling’ met seriële en parallelle aandrijving. Bij lagere snelheden zorgt de grote elektromotor voor de aandrijving en wordt de benzinemotor gebruikt om stroom op te wekken voor de elektromotor. Bij hogere snelheden worden de rollen omgedraaid, en drijft de benzinemotor de wielen aan, met steun van de elektromotor.

AS24 Test Captur interieur

In de praktijk

Dat betekent in de praktijk dat de Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid steeds elektrisch start en kan terugvallen op elektrokracht, ook wanneer de batterij met capaciteit van 9,8 kWh is leeggereden. Een claim die we trouwens tijdens onze eerste korte kennismaking met de Captur E-Tech konden verifiëren. De compacte crossover probeert trouwens om het elektrische rijden zoveel mogelijk te laten primeren, bijvoorbeeld wanneer je de automatische rijmodus de balans tussen beide aandrijvingen laat kiezen.

Kies je ervoor om toch volledig elektrisch te rijden, dan kun je dat tot een snelheid van 135 km/u en in theorie tot 50 WLTP-kilometer. In de automatische rijmodus haalt hij 100 km/u in 10,1 seconden, maar het instantkoppel van de elektrokracht doet het vlotter lijken. Niet dat je de Captur E-Tech graag het volle pond geeft, want dan heeft de versnellingsbak wat meer bedenktijd nodig.

In zijn weggedrag voelt de E-Tech trouwens iets steviger aan dan de gewone Captur, maar dat komt uiteraard op conto van de extra kilo’s van de hybride aandrijflijn. Renault monteerde wel een meerarmige achteras in plaats van een torsieas, waardoor hij het comfort wel zoveel mogelijk bewaart. Hou je er dus een ontspannen en meegaande rijstijl op na, dan valt de Captur E-Tech op geen foutje te betrappen en gedraagt hij zich als een zuinige en aangename crossover.

AS24 Test Captur rijdend

Aan de stekker

Onze eerste kennismaking was te kort voor een degelijke verbruiksmeting. Op papier stelt de E-Tech zich tevreden met 1,4 l/100 km en 32 g/km aan CO2 – waardoor hij meteen ook interessant wordt voor zakelijke rijders – maar in de praktijk lijkt vooral veel af te hangen van de wegen en de afstanden. Op de snelweg zal je wellicht enkele liters extra moeten rekenen, op secundaire wegen blijft het meerverbruik ongetwijfeld netjes binnen de perken. De batterij opladen duurt 3 uur aan een laadpunt van 7,4 kW en 5 uur aan een klassiek stopcontact.

De Renault Captur E-Tech krijgt een uitgebreide standaarduitrusting mee, maar vraagt daar wel veel voor in ruil: 32.575 euro. Dat maakt dat deze geslaagde en comfortabele plug-inhybride voor ons land bijna uitsluitend voorbehouden blijft voor de markt waar Renault met deze E-Tech in de eerste plaats op mikt: de fleetmarkt.

AS24 Test Captur stekker

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Renault Clio (2023) banner

Test: Renault Clio E-Tech, uniek in zijn genre (2023)

Autotests · Renault
Renault Espace (2023) banner

Test: Renault Espace, van monovolume naar SUV (2023)

Autotests · Renault
Renault Mégane E-Tech (2023) banner

Test: Renault Mégane E-Tech, reculer pour mieux sauter (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer