Test: Renault Clio, een nieuwe winnaar (2025)

In het kort
De nieuwe Renault Clio neemt alles over wat goed was aan zijn voorganger, draait de knoppen een tandje verder en voegt een specifieke dosis stijl toe. Resultaat: de grotere 6e Clio is ook comfortabeler en (nog) zuiniger.
Voordelen
- Geperfectioneerde hybride aandrijflijn
- Meer binnenruimte en koffervolume
- Nog steeds dynamisch
Nadelen
- Afwerkingsdetails
- Design een stapje te ver?
- Prijsstijging
Zoals Bretagne zijn pannenkoeken heeft en Bourgondië zijn wijn, zo heeft Renault zijn Clio. Het is simpel: de Clio is niet alleen het populairste model van het Franse merk, hij is zelfs het populairste model in het B-segment in Europa in 2025. De 6e generatie hoeft zich dus geen zorgen te maken. Hoe zegt men het ook alweer? Ah ja: "verander nooit een winnend team!"
Exterieur
Dit gezegde geldt zowel in de sport als in de auto-industrie. Het lijkt er echter op dat de designteams van Renault de memo niet hebben ontvangen. Inderdaad, de nieuwe Clio introduceert een compleet nieuwe stijl, die waarschijnlijk zal doordruppelen naar andere modellen van het merk. Het wordt gekenmerkt door opvallende koplampen, strakke lijnen en... die opvallende grille! Hoewel over smaak niet valt te twisten, nemen we de vrijheid om te zeggen dat de nieuwe Clio er in het echt veel beter uitziet dan op foto's...
Onder dit nieuwe jasje wordt de 6e generatie Clio groter. De lengte neemt toe met 6,7 mm - voor een totaal van 4,12 m - terwijl de wielbasis met 8 mm toeneemt. Dit is niets vergeleken met de breedte, die met 39 mm toeneemt, en zelfs de hoogte stijgt met 11 mm. Kortom: de Clio groeit in alle richtingen!
Interieur
Deze groei komt vooral ten goede aan de binnenruimte en de kofferbak. We moeten het toegeven: met meer dan 4 meter positioneert de nieuwe Clio zich in het hogere deel van het B-segment. Slim van Renault, aangezien de R5 en Twingo, hoewel elektrisch, in het lagere deel van het segment spelen. De ruimte op de tweede zitrij neemt toe, maar de Clio blijft binnen de grenzen. De kofferbak groeit nu naar 391 liter, ongeacht de versie.
De groei is niet zozeer merkbaar voorin, waar de technologie de boventoon voert. We vinden de twee 10,1-inch schermen van het OpenR Link-systeem van Google en de kleine versnellingshendel op de stuurkolom. Het dashboard is bekleed met een grijze stof met kleurverloop op de basisversie, terwijl de Esprit Alpine-versies alcantara krijgen. Het ziet er mooi uit... maar dat is ongeveer alles, aangezien de rest van het dashboard en de deurpanelen van hard plastic zijn gemaakt! Niets dramatisch, we weten het, maar het is een stapje terug vergeleken met de uitgaande Clio...
Motor
Hoewel de nieuwe Clio niet de afwerking van de oude overneemt, leent hij wel het platform. We vinden het modulaire CMF-B-platform van de groep terug, met als enige belangrijke wijziging de verbreding van de voorste sporen. Onder de motorkap beperkt de zesde Clio zich echter tot twee motorisaties. De basisversie wordt aangedreven door de 1,2-liter 3-cilinder die 115 pk produceert. Deze kan optioneel worden uitgerust met een nieuwe automatische transmissie met dubbele koppeling.
Het hoogtepunt - dat meer dan 30% van de verkopen in de uitgaande Clio vertegenwoordigde - is de hybrideversie. Deze aandrijflijn profiteert van de nieuwste verbeteringen die zijn aangebracht in de Renault Symbioz en Dacia Bigster. We vinden dus een atmosferische 4-cilinder benzinemotor waarvan de cilinderinhoud is toegenomen van 1,6 naar 1,8 liter, gecombineerd met een grotere batterij (1,4 kWh) en een herziene versnellingsbak met klauwkoppeling. Resultaat: de nieuwe Clio E-Tech full hybrid levert 160 pk, maar nog belangrijker, hij heeft het laagste brandstofverbruik (3,9 l/100 km) en de laagste CO2-uitstoot (89 g/km) in het gamma.
Op de weg
Trots op zijn nieuwe aandrijflijn, besluit Renault ons alleen zijn hybridemotor te laten testen. Hoewel deze 15 pk meer vermogen heeft, zijn het vooral de soepelheid en het extra koppel van het geheel dat een breuk markeert ten opzichte van het vorige systeem. Zeker, er is nog steeds die vertraging bij het starten of inhalen, maar dat komt door het gebruik van klauwkoppelingen. Verder is de 1,8 liter motor veel stiller en gebruikt de Clio zijn elektromotor veel vaker.
Dankzij deze verbeteringen wordt de Clio een echt zuinigheidswonder. Onze route van meer dan 150 km eindigde met een gemiddelde van 4,5 l/100 km. Merk op dat onze rijstijl zeker niet economisch was. Het chassis van de Clio leent zich immers nog steeds voor dynamisch rijden, zelfs meer dan voorheen dankzij zijn scherpe vooras en bredere sporen.
Deze 6e generatie introduceert ook een nieuwe "Smart" rijmodus, die zichzelf intelligent noemt. Eenmaal geselecteerd, kiest deze zelf de beste rijmodus aangepast aan de rijstijl, of het nu Sport, Eco of Normal is. Of hij écht zo “smart” is? Nou ja...
Prijs
We horen deze woorden overal: "auto's zijn te duur geworden". Zonder te liegen, we hebben onszelf dit ook bij verschillende gelegenheden horen zeggen. De nieuwe Renault Clio is echter verkrijgbaar vanaf €18.950. De hybride versie begint vanaf €23.550. Hoewel dit duur kan lijken, moeten we bedenken dat de vorige hybride Clio in 2020 nauwelijks €1.500 minder kostte... zonder rekening te houden met inflatie!
Vergeleken met zijn concurrenten bevindt de Clio zich in het hogere segment, net onder de €20.000. Merk op dat de basisversie al 115 pk heeft, en dat theoretisch later minder krachtige versies tegen een lagere prijs zouden kunnen verschijnen.
Besluit
De nieuwe Renault Clio verandert zijn formule... maar alleen qua stijl! De kleine Fransman wordt groter, biedt meer ruimte en meer comfort, terwijl hij is uitgerust met een nog soepelere en zuinigere hybride aandrijflijn. Zal hij zijn eerste plaats op het podium behouden? Gezien zijn kwaliteiten zou het tegendeel ons verbazen...
Technische fiche: Renault Clio E-Tech full hybrid 160 (2025)
- Motor: 4-cilinder benzine, 1,8 liter + elektromotor
- Vermogen: 160 pk
- Koppel: 270 Nm
- Transmissie: automatisch 6-versnellingen, voorwielaandrijving
- 0-100 km/u: 8,3 s
- Topsnelheid: 180 km/u
- Kofferbak: 391 – 1.174 liter
- Verbruik: 4,5 l/100 km (gemeten) / 3,9 l/100 km (WLTP)
- CO2: 89 g/km (WLTP)
- Prijs: €23.550
Alle artikels
Alles bekijken
Test: Renault 4 E-Tech, icoon wordt elektrische crossover (2025)

