Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Renault Espace – Een heel andere ruimte

Na dertig jaar trouwe dienst heeft Renault het begrip Espace zoals we dat kenden plechtig begraven. De naam blijft, maar hij wordt anders ingevuld. Deze Espace mag er dan heel anders uitzien, hij blijft wel een ruimtewonder.

De grote monovolume gaat de dino's achterna. Het zijn de grote SUV's en crossovers die profiteren. Maar Renault is niet bij de pakken blijven zitten en heeft heel zijn concept opnieuw uitgedacht. Net als bij de Twingo was de naam Espace te sterk om weg te gooien. Allen krijgen we bij deze eerste kennismaking de indruk dat Renault beter de reputatie van de Espace in ere wist te houden, dan dat bij de nieuwe Twingo het geval is.

Iets anders

Wat de Espace zo bijzonder maakte bij zijn lancering, was het ruimtegevoel natuurlijk. Hij was anders dan de anderen, en zag er ook zo uit, en je kreeg het gevoel een reis te maken in een bijzondere auto. Zelfs toen andere constructeurs het recept van de Espace overnamen, was het toch nog steeds de Renault die de meest originele binnenkant kon voorrijden.

Je kan niet langer de stoeltjes achteraan wegnemen in de nieuwe Espace. En zijn koffer van 680 liter in vijfzitsconfiguratie steekt maar dunnetjes af tegenover zijn voorganger. Maar je kan nog weldegelijk over zeven zitplaatsen beschikken (weliswaar een optie van 1.500 euro), die allen bruikbaar zijn voor volwassenen. Met vijf zitplaatsen beschik je zelfs over een enorme ruimte achteraan wanneer je de stoelen naar achter schuift. Bovendien is Renault er opnieuw in geslaagd een boordplank te ontwerpen – met verticaal aanraakscherm en design versnellingspook – die de passagiers de indruk geven in een niet alledaagse auto te zitten. Hij mag er dan niet meer uit zien als een Espace, hij is toch nog wel erg Espace in geest hoor.

Comfort

Er is nog iets anders wat een Espace onderscheidt van een andere auto: zijn superieure comfort, vooral aangenaam op lange reizen. Renault stelt hier het Multi Sense ophangingssysteem voor met vier instellingen. Die zijn – op Sport na – allemaal zeer soepel. Dit systeem is een optie op het tweede uitrustingsniveau, standaard vanaf het derde. Het legt de inzittenden in de watten. Voor de bestuurder blijft er daarentegen zelfs een gevoel van dynamisme over wanneer hij wat doorduwt, een gevolg van Renaults unieke vierwielsturingsysteem. Dankzij dit systeem kan je in de stad korter draaien dan je van zijn 4,9 meter zou afleiden. De uitstekende geluidsisolatie brengt nog meer comfortgevoel, terwijl hij boterzacht rijdt en de stoelen comfortabel aanvoelen. Je wil maar één ding: kilometers malen.

1.6 een automaat

De nieuwe Espace houdt wel een andere stijl aan onder de motorkap. Geen 2.2 diesel meer, laat staan een V6. Renault biedt alleen 1.6 viercilinders aan, met turbo. Bij de diesels is dat dan met 130 pk en 160 pk, bij de benzinemotor is dat 200 pk. De basisdiesel kan alleen een manuele zesbak krijgen, bij de andere heb je nog de keuze uit een zestraps dubbelekoppelingsbak. Met deze optie kan de Espace de beste CO2-resultaten voorleggen. De benzine komt slechts aan 140 gr/km (6,2 l/100 km), de 160 pk diesel komt aan 120 gr/km (4,6 l/100 km) en de 130 pk haalt 116 gr/km (4,4 l/100 km). Knappe cijfers voor een auto met deze omvang.

Wij houden er wel van, vooral omdat hij eigenlijk wel een Espace is gebleven. Misschien is zijn basisprijs van 34.500 euro wat te hoog, ook al stelt Renault daar een grote standaarduitrusting tegenover. Met de zomervakantie in aantocht lijkt een rit naar het Zuiden achter het stuur van deze Espace ons alvast een aangenaam vooruitzicht.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Renault Clio (2023) banner

Test: Renault Clio E-Tech, uniek in zijn genre (2023)

Autotests · Renault
Renault Espace (2023) banner

Test: Renault Espace, van monovolume naar SUV (2023)

Autotests · Renault
Renault Mégane E-Tech (2023) banner

Test: Renault Mégane E-Tech, reculer pour mieux sauter (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer