Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Renault Laguna Coupé dCi 110 – Te veel rede remt de passie

Het is een laatste redmiddel voor de Renault Laguna Coupé, die een zuinige 1.5 dCi 110 pk ingeplant krijgt in de hoop een breder publiek te bereiken. Een commerciële keuze, waarin elke vorm van emotie ontbreekt…

Nochtans kan de Laguna Coupé op een interessante inloopperiode terugblikken, na zijn start in 2009. Na de flops Avantime – weet u nog, de coupé monovolume – en Vel Satis, bracht de Laguna Coupé Renault in stijl terug naar een hoger segment. Die stijl was conventioneler dan de bovenvermelde miskleunen, maar sommigen zagen er zelfs de trekken van een Aston Martin in, wat toch een mooi compliment is.

Alleen is de Laguna Coupé snel stilgevallen en heeft hij nooit de vooropgestelde verkoopcijfers bereikt. Dus moest Renault op zoek naar een nieuw koperspubliek voor de tweede helft van de commerciële carrière van de Laguna Coupé. Met de nieuwe motor duiken ook enkele beperkte uiterlijke wijzigingen op, waarvan de led’s in ‘L’-vorm in de koplampblokken nog de meest opvallende is.

Alles inbegrepen

Het interieur is niet veranderd en is duidelijk geënt op dat van de Laguna berline, maar dan met enkele toetsen die herinneren aan de Franse luxe van weleer. De kwaliteit bewijst dat het Renault menens is, maar toch hadden we bijvoorbeeld tevreden geweest moest het navigatiescherm iets groter in omvang zijn geweest. Ook de stoelen blijken comfortabel en bieden een uitstekende steun in de bochten, maar wie groter is dan 1,80 meter zal ervaren dat de zit wat te hoog is om nog van een comfortabele houding achter het stuur te kunnen spreken.

Renault brengt de nieuwe motor uitsluitend in de ‘Emotion’ afwerking, en dat aan een tarief dat weinig op een koopje lijkt: 29.550 euro. Gelukkig is de standaarduitrusting zeer omvangrijk. Die gaat van xenon-koplampen, navigatie, dual-zone airco, regensensor en lichtsensor tot parkeerhulp.

Zacht

Zonder aanspraak te maken op enige sportieve karaktertrekken, geeft de 1.5 dCi toch de indruk vol goede wil te zijn. Met 110 pk houdt hij stand, zonder mirakels te kunnen verrichten voor de 1.400 kg wegende Coupé. Dat merk je ook aan de cijfers: 0 naar 100 in 11,9 seconden en een top die met 193 km/u niet eens meer de intussen gebruikelijke 200 haalt. Daarbij komt dat onder zware belasting, de motor zich ook lawaaierig toont.

De redenen voor deze combinatie moeten dan ook eerder aan de pomp worden gezocht. Zo geeft Renault een gemiddelde op van 4,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 109 gr/km. Dat dankt hij onder meer aan zijn nieuwe zesversnellingsbak met langere verhoudingen. Het onderstel blijft – zelfs zonder de vierwielsturing – bijzonder precies en communicatief. Hij voelt controleerbaar en veilig aan onder alle omstandigheden. Ten koste van het plezier, zullen sommigen zeggen. Maar er zijn andere modellen die hen hier meer zullen plezieren.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Renault

Klik hier en zoek uw occasie Renault Laguna Coupe tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Renault Laguna Coupe, en een selectie van tweedehandse

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Renault Clio (2023) banner

Test: Renault Clio E-Tech, uniek in zijn genre (2023)

Autotests · Renault
Renault Espace (2023) banner

Test: Renault Espace, van monovolume naar SUV (2023)

Autotests · Renault
Renault Mégane E-Tech (2023) banner

Test: Renault Mégane E-Tech, reculer pour mieux sauter (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer