Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Renault Mégane 1.5 dCi 110 – Hij heeft alles van een grote… rivaal

In de Golfklasse heeft elke constructeur zijn eigen aanpak. Renault laat er nu de vierde generatie los, die zonder complexen aan de start komt.

Wanneer we dit jaar een auto vol verwachting zagen komen, dan was het wel deze Renault Mégane. We hadden daar twee redenen voor.

De eerste: deze vierde generatie Renault Mégane presenteert zich echt wel als hét alternatief wanneer je niet van de Peugeot 308, de Opel Astra of… de Volkswagen Golf wil weten. De tweede: net als zijn rivalen komen er ook heel wat verschillende varianten van de Mégane op ons af. Deze basis geeft al een idee wat die kunnen inhouden, we waren dan ook zeer benieuwd naar onze eerste kennismaking met de Mégane. Na een week in het gezelschap van de nieuwe Renault Mégane, moesten we toegeven dat we nog steeds even enthousiast waren als toen we de sleutels gingen halen.

Verzorgde stijl

Eerst en vooral is zijn stijl zeer innemend voor een compacte familiewagen. Hij is echt gewaagd. Renault is niet het merk dat zijn modellen zachtjes laat evolueren. Chapeau voor het team van Renaults designbaas Laurens van den Acker. Wij houden wel van de brede grille en de originele lichtblokken vooraan. Ook zijn lichtjes verhoogde fllanken en de achterlichten die over de kofferklep doorlopen zijn leuk. De afmetingen tenslotte, plaatsen hem in de middenmoot in zijn segment. De nieuwe Renault Mégane is 4,36 meter lang, 1,81 meter breed en 1,45 meter hoog. Met een wielbasis van 2,67 meter weet je dat je welkom aan boord bent. Gelukkig maar.

Delen met z’n vieren

Het interieur oogt meteen vertrouwd. Je treft er de sfeer aan die de jongste Renaults uitademen. Het meubilair haalt inspiratie uit de Kadjar SUV en de Talisman berline. Er is heel wat dat ons kan bekoren, maar het is jammer dat de gekozen materialen op ooghoogte en buiten oogbereik niet dezelfde kwaliteit hebben. Nu goed. Voor het overige zien we een interieur waar vier volwassenen probleemloos een plaats vinden. Die nemen plaats in goed ontworpen stoelen en zitten comfortabel. In het midden kan nog een vijfde, maar dat is niet de beste plaats in de auto. Vanuit een praktisch oogpunt heeft de koffer voldoende inhoud om aan de behoeften van een familie te voldoen. Hij beschikt over een volume van 434 liter, wat met de achterbank plat (in twee delen, 60/40) kan groeien naar 1.247 liter.

Oude bekende

Voor deze test hebben we een oude bekende mee naar huis genomen: de 1.5 dCi. Vertrouwd, en nog steeds een belangrijke motor in het gamma. Samen met een manuele zesbak, met iets te lange verhoudingen, heeft de motor met zijn 110 pk en 260 Nm weinig moeite om de 1.205 kilogram Mégane in beweging te houden.

Maar verwacht geen flitsende prestaties. Volgens Renault haalt hij 100 km/u in 11,3 seconden en is een topsnelheid van 187 km/u mogelijk. Geen opzienbarende cijfers. Maar voor een auto die vooral een gezinsfunctie heeft, kan dit zeker volstaan. Wie weet dat de stuurbekrachtiging wat gevoel mist en dat de ophanging vooral het comfort van de inzittenden bewaakt, begrijpt dat lange autoritten op de snelweg de voorkeur krijgen op jachtpartijen op bochtige bergwegen. Kers op de taart: in het echt is ons verbruik nooit boven 6 l/100 km gestegen. Waardoor deze Renault Mégane een indrukwekkend rijbereik krijgt.

De Renault Mégane heeft een vanafprijs van 23.500 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Renault Clio (2023) banner

Test: Renault Clio E-Tech, uniek in zijn genre (2023)

Autotests · Renault
Renault Espace (2023) banner

Test: Renault Espace, van monovolume naar SUV (2023)

Autotests · Renault
Renault Mégane E-Tech (2023) banner

Test: Renault Mégane E-Tech, reculer pour mieux sauter (2023)

Autotests · Renault
Ontdek meer