
Test: SsangYong Rexton – Nog een argument erbij
SsangYong is niet het merk dat je hart sneller doet slaan. Zelfs wanneer het design er stapje per stapje op vooruitgaat, kunnen we nog steeds zeggen dat de SsangYong-koper iemand is die vooral de prijs/kwaliteit-verhouding voor ogen heeft… en soms zelfs de ogen sluit voor het design. Maar met de nieuwe SsangYong Rexton is het mogelijk dat die houding zal veranderen.
Weinig rivalen
De nieuwe SsangYong Rexton meet in de lengte 4,85 meter, lijkt op een rijdende frigo, maar beschikt wel over een gigantische binnenruimte en in optie plaats voor zeven. Hierdoor heeft hij in de praktijk weinig concurrenten te vrezen. Op de premiummerken na, moet hij vooral kijken naar de Kia Sorento, de Hyundai Santa Fe en de Skoda Kodiaq. In een andere prijscategorie zouden we er ook nog de Toyota Land Cruiser en de Mitsubishi Pajero kunnen bij rekenen. Die laatste wordt ook al bijna 15 jaar.
Niet zo slecht
Goed, laat ons het eens over het design hebben. De SsangYong Rexton is niet ‘wow’, maar evenmin lelijk. Hij houdt de kerk in het midden, en kan zelfs een beetje ‘déjà-vu’ lijken. Hij is ook statig. Maar behalve de sobere en elegante Kia Sorento: welke van zijn hierboven opgesomde rivalen kan zeggen dat hij ‘waw’ is? De Toyota? Ik denk het niet. De nieuwe Hyundai Santa Fe? Het zal wennen worden aan zijn gezicht, en zeggen dat nog niet iedereen gewoon is aan de Skoda. De Pajero is inmiddels al een klassieker. Maar uiteindelijk komt de SsangYong Rexton dus nog niet zo slecht uit de vergelijking, niet?
Wat het interieur van de Rexton betreft, dat is één van de beste voorbeelden in zijn categorie. Zeker wie wat klimt in de uitrustingsniveaus en opteert voor de boordplank met namaakhout en leder met zichtbare stiknaden. Oordeel vooral zelf op de beelden. Zijn zwakke punt? Een overdaad aan harde plastics, die weinig flatterend zijn wanneer je ze aanraakt. Zijn sterke punt? De assemblagekwaliteit staat duidelijk op punt. Hier is in eerste instantie geen plaats voor kraakjes en piepjes. Wat ruimte aan boord betreft, valt er gezien de afmetingen niet te klagen aan boord voor de vijf inzittenden. En daarachter strekt zich onder de bagagehoes nog een koffer van 820 liter uit.
Ook op het vlak van technologie doet de SsangYong Rexton weinig toegevingen. Hij beschikt over een online multimediasysteem, intelligente cruise-control, verkeersbordherkenning, rijvakassistentie, 360-graden camerazicht, knie-airbag,… Het merendeel daarvan is al standaard aanwezig op de basisversie.
Echte 4x4
Onder de motorkap is er slechts één keuze, een 2.2 turbodiesel met 181 pk. Die kan je koppelen met ofwel een manuele zesbak, of een zeventrapsautomaat van bij Mercedes. Deze motor schenkt de SsangYong Rexton afdoende prestaties, terwijl hij afhankelijk van de uitvoering ook 2,7 tot 3 ton kan slepen.
Net zoals zijn directe concurrenten bestaat de SsangYong Rexton zowel met twee- als met vierwielaandrijving. Maar in tegenstelling tot de Hyundai, Kia en de Skoda spreekt SsangYong in dat laatste geval nog over een echte 4x4, naar het voorbeeld van de Land Cruiser en de Pajero. Dit betekent een apart, erg rigide onderstel. En ook een aparte blokkering van het middendifferentieel en korte terreinversnellingen, absoluut noodzakelijk voor wie echt offroad wil klimmen.
Maar dit betekent ook dat hij wordt afgesteld als een echte 4x4, wat een iets te grote stuuroverbrenging geeft naar de smaak van sommigen. Kortom, hij wijkt stevig af van de invulling die andere merken aan het begrip SUV geven, zonder daarbij het rijcomfort te ondergraven. Zo is zijn geluidsisolatie uitstekend.
Een koopje
Design, ruimte, comfort, technologie en echte terreincapaciteiten als bonus… het ontbreekt de SsangYong Rexton niet aan argumenten om kopers te overtuigen die een full size SUV zoeken zonder over een premium budget te beschikken. Waarmee we bij het finale argument in zijn voordeel zijn aanbeland: de prijs. De basisversie kost 24.990 euro, met standaard al een bijzonder volledige luxe- en veiligheidsuitrusting. Wij zouden spreken van een buitenkansje. Knap gedaan SsangYong.
SsangYong Rexton 4WD Auto |
---|
Motor: viercilinder turbodiesel, 2.157 cc |
181 pk bij 4.000 opm |
420 Nm bij 1.600 – 2.600 opm |
0-100 km/u: n.b. |
Top: 185 km/u |
Verbruik; 8,1 l/100 km |
CO2: 213 g/km |
Prijs: 33.490 euro |
Actueel aanbod
-
SsangYong Rexton 2.2 d CAMERA 360/ACC/FULL OPTIONS/1ER PROPRIETAIRE
€ 29.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 24.300 km
- 08/2021
- 149 kW (203 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Handelaar, BE-5190 Moustier-sur-Sambre -
SsangYong Rexton Rexton W 2.2 e-XDi 4WD BLACK SPORTS LV2PL FULL
€ 15.750,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 99.850 km
- 12/2017
- 131 kW (178 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
7,0 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
184 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-9320 Erembodegem -
SsangYong Rexton 2.0 Diesel-4WD- 7 places - Airco - Cuir
€ 3.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 261.197 km
- 04/2014
- 114 kW (155 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
-
7,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1861 Meise -
SsangYong Rexton Rexton W 2.0 D20 DTR 4WD E-tronic Sapphire
€ 5.899,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 257.151 km
- 02/2014
- 114 kW (155 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Diesel
-
7,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-1910 Kampenhout -
SsangYong Rexton 2.0 RX200e-Xdi 4WD*7 PLACES*AIRCO*CRUISE*PDC*
€ 8.490,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 180.000 km
- 10/2014
- 114 kW (155 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Diesel
-
7,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-7000 Mons -
SsangYong Rexton ✅1AN GARANTIE✅7 PLACES✅REMORQUE✅CUIR✅CAM
€ 8.999,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 164.203 km
- 09/2015
- 114 kW (155 PK)
- Tweedehands
- 2 vorige eigenaren
- Manueel
- Diesel
-
7,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. - - (g/km)
Handelaar, BE-4100 SERAING -
SsangYong Rexton Lichte vracht 4x4
€ 16.500,-BTW verrekenbaar Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 211.295 km
- 07/2019
- 133 kW (181 PK)
- Tweedehands
- 1 vorige eigenaar
- Manueel
- Diesel
-
7,8 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
205 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-8800 Roeselare -
SsangYong Rexton 2.0 RX200e-Xdi 4WD GARANTIE 12 MOIS
€ 12.990,-Finale publieke prijs alle kosten en taksen inbegrepen. - 99.345 km
- 02/2015
- 114 kW (155 PK)
- Tweedehands
- - (Vorige eigenaren)
- Manueel
- Diesel
-
7,4 l/100 km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be. -
196 g/km (comb.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.febiac.be.
Handelaar, BE-6061 Montignies-sur-sambre