
Test: Suzuki Swift – Suzuki, een merk van ingenieurs
Onrecht? Nee, eigenlijk is het niet eens te sterk uitgedrukt. Want het is echt een onrecht om een stadswagen met de kwaliteiten van de Swift over het hoofd te zien. Nee, we zijn er niet mee aan het lachen, dit is echt één van de beste stadswagens op de markt. Een beetje wat we gewoon zijn van Suzuki de afgelopen jaren eigenlijk. Maar wanneer dit dan toch zo’n klein genie is, waarom zien we hem dan niet op elke hoek van de straat staan? Wel… euh…
Chronische ziekte
De reden daarachter is geheel aannemelijk. U kan ze zelf ook zien. Het is een chronische ziekte waar Suzuki aan lijkt te lijden: de ziekte van Slecht Design. Goed, misschien ben ik nu wat te hard. En eigenlijk vind ik de nieuwe Suzuki Swift nog best aangenaam. Hij is 5 centimeter breedte, maar bleef even hoog en lang. Dat geeft hem wat meer ‘sérieux’ op de weg. En zijn iets kwadere blik bevalt me wel.
Toch kan het zijn dat mijn beeld wat vertroebeld is door het rijplezier dat hij me schenkt. Ik merk dat anderen niet in dezelfde mate warm lopen voor de Swift als ik. Zelf ontdek ik in elke Suzuki ook altijd wel iets dat me stoort. Hier is het de achterkant, in de Vitara zijn het de proporties, in de Baleno… misschien kunnen we er maar beter niet verder op ingaan. Er lijkt altijd wel iets mis aan het design van Suzuki.
Jammer, want eens je instapt valt alles mooi op zijn plaats. Het dashboard oogt misschien wat streng, maar anderzijds is dit autootje van 3,84 meter lang verbazend ruim, zelfs achteraan. De bediening is goed, het multimediasysteem is één van de meest logische op de markt en op veiligheidsvlak beschikt de kleine Swift zelfs over een rijvaksensor.
We vallen in herhaling
Al onze tests van Suzuki’s beginnen op elkaar te lijken. We beginnen met te zeggen dat het design maar ‘zozo’ is, maar technisch is het ‘waw’. Ook deze keer opnieuw. Eerst en vooral wist Suzuki ondanks de grotere binnenruimte en de rijkere uitrusting het gewicht van de Swift toch met 70 kilogram terug te dringen. In een auto van twee ton voel je dat niet, maar het maakt een groot verschil in de Swift die zo van 945 kilogram naar 875 kilogram zakt. Dat komt omdat de Suzuki Swift nu ook gebruik mag maken van Suzuki’s ultralichte nieuwe onderstel, na de Baleno, de Vitara en de Ignis. Die blijken hierdoor al erg lekker te sturen, en dat is opnieuw het geval in de Swift. Levendig, efficiënt, één en al plezier eigenlijk.
Suzuki doet geen moeite voor diesel en biedt uitsluitend twee benzinemotoren aan: een atmosferische 1.2 viercilinder met 90 pk en een 1.0 driecilinder turbo met 112 pk. Beide kunnen een licht hybride systeem krijgen dat de uitstoot met enkele grammen terugdringt. Het vermogen blijft identiek. Het is verfrissend hoe leuk het nog eens aanvoelt om met slechts 90 pk echt plezier achter het stuur te beleven. Goed, hij is geen sprintbom maar hij voelt sneller aan dan je op papier zou denken. In elke bocht brengt hij je aan het lachen. Wanneer een gewone Swift al zo leuk stuurt, wat zal dat dan worden met de nieuwe Swift Sport?
Tot slot is er ook een positief gevolg voor het verbruik door de verbeterde gewicht/vermogen-balans. We reden onze test bijna uitsluitend in stadsverkeer, en sloten de testperiode af met een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km. Een bijkomend pluspunt.
Suzuki is dus duidelijk vooral een merk van ingenieurs. Met mensen die de meest briljante motoren, onderstellen en platform van het moment samenstellen. Maar designers? Je zou hem al bijna naar Touring of een andere ‘carrozzeria’ brengen voor een nieuwe aanpak. Kwestie van meteen een 0 aan de prijs toe te voegen. Die bedraagt nu 10.949 euro.
| Suzuki Swift 1.2 DualJet |
|---|
| Motor: viercilinder benzine, 1.242 cc |
| 90 pk bij 6.000 opm |
| 120 Nm bij 4.400 opm |
| 0-100 km/u: 11,9 sec |
| Top: 180 km/u |
| Verbruik: 3,7 l/100 km |
| Testverbruik: 5,9 l/100 km |
| CO2: 97 g/km |
| Prijs: 10.949 euro |
Actueel aanbod aanbiedingen

Suzuki Swift1,3 Comfort 4WD KLIMA
€ 1.999- 12/2009
- 98.500 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Suzuki Swift1.3 Exclusive Automaat Airco Nieuwe APK bij afleve
€ 5.000- 09/2006
- 67.415 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Suzuki Swift1.6 Sport 136 PK LM CRUISE ECC.
€ 6.500- 08/2012
- 195.617 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Suzuki Swift1.2 Hybrid Top 2wd
€ 13.900- 06/2023
- 19.000 km
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)

Suzuki Swift1.3 5p. GL Safety Pack
€ 1.990- 02/2008
- 220.263 km
- LPG
- 5,8 l/100 km (comb.)
Nieuw
Suzuki Swift1.5 Exclusive
€ 1.799- 08/2007
- 248.008 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Suzuki Swift1.2 Hybrid Easy Cool
€ 12.900- 01/2022
- 30.000 km
- Elektrisch/Benzine
- 3,9 l/100 km (comb.)
Nieuw
Suzuki Swift1.2i HYBRID-SPORT-4.000KM-JANTES16-BLUETOOTH-AIRCO
€ 14.990- 06/2024
- 3.998 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Suzuki Swift1.3 SHOGUN
€ 1.850- 08/2008
- 292.322 km
- Benzine
- 5,8 l/100 km (comb.)

Suzuki Swift🔺suzuki*led*carnet complet*1 proprietaires🔺
€ 6.999- 09/2016
- 125.000 km
- Benzine
- 5,0 l/100 km (comb.)

Suzuki Swift1.2 Hybrid Top - PREZZO MIGLIORE DELLA RETE !!
€ 15.790- -
- 1 km
- Elektrisch/Benzine
- 3,9 l/100 km (comb.)

Suzuki SwiftSwift 1.2i GL+ CVT AUTOMATIC GPS
€ 8.999- 07/2020
- 175.384 km
- Benzine
- 4,8 l/100 km (comb.)

Suzuki Swift1.2 Hybrid Top - prezzo MIGLIORE DELLA RETE!
€ 15.790- -
- 1 km
- Elektrisch/Benzine
- - (l/100 km)

Suzuki Swift1.2i Hybrid GL 12V Airco, Led **GARANTIE 1 JAAR**
€ 12.990- 09/2020
- 27.045 km
- Benzine
- 3,9 l/100 km (comb.)

Suzuki SwiftSwift V 3p 1.2 vvt B-Top
€ 5.900- 02/2014
- 141.815 km
- Benzine
- 5,0 l/100 km (comb.)

Suzuki SwiftClub Allwetterräder
€ 9.500- 02/2018
- 51.550 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Suzuki SwiftSwift 1.2i SHVS GL+ 12V CVT / 12 mois garantie
€ 16.490- 02/2021
- 16.000 km
- Benzine
- 4,1 l/100 km (comb.)

Suzuki Swift1.2 Dualjet 5D 5M/T 4x4 Club Sicht+ Klima
€ 9.930- 05/2016
- 57.596 km
- Benzine
- - (l/100 km)

Suzuki SwiftSport 1.4 Hybrid Boosterjet ZC33S
€ 22.990- 04/2022
- 20.500 km
- Elektrisch/Benzine
- 4,7 l/100 km (comb.)

Suzuki Swift1.2 *GARANTIE 2 ANS* 1 PROPRIETAIRE
€ 11.400- 02/2018
- 74.189 km
- Benzine
- 4,9 l/100 km (comb.)


