Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Toyota Auris Hybrid – Het beste compromis

Elektrische auto’s zijn de duur en diesels te vervuilend. Dus ligt de weg open voor de benzinehybrides, zoals de nieuwe Toyota Auris Hybrid.

Toyota is dé grote hybridespecialist die met deze aandrijftechnologie al jaren ervaring heeft en ondertussen een heel gamma heeft uitgebouwd onder de labels Toyota en Lexus. Mooi daarbij is dat de Toyota’s met deze innovatieve techniek best betaalbaar blijven en zo een realistisch alternatief vormen voor de vertrouwde modellen met enkel verbrandingsmotoren. Goed, het is natuurlijk geen geheim dat de Japanners jarenlang geen yen aan hun hybrides hebben verdiend, maar ondertussen is het volume zo aanzienlijk dat die inspanningen stilaan beginnen renderen.

Meer uitstraling

Het hybride verhaal van Toyota begon in 1997 met de Prius, die een pionier was met de gecombineerde aandrijving van een verbrandingsmotor en een elektromotor, maar ondertussen kregen ook al de Yaris en de Auris hun hybride versies. Die laatste is al aan zijn tweede generatie toe en is in het C-segment een voortrekker onder de hybrides. De nieuwe Auris Hybrid won verder aan efficiëntie met een geringere CO2-uitstoot (87 g/km) en een lager verbruik (3,8 l/100 km) en kreeg ook meer uitstraling met een strakker en gedistingeerder design, dat misschien niet toevallig dicht bij de Lexus CT aanleunt.

In ieder geval blijft de Auris Hybrid met een prijskaartje van 24.550 euro enkele duizenden euro’s goedkoper dan deze Lexus CT en grote broer Prius, die intussen ook een plug-in variante kreeg. Het low budget karakter van de Auris Hybrid komt ook tot uiting in aspecten als het iets soberdere design van het dashboard dat amper verschilt van de gewone versie en dus niet zo futuristisch is als dat van de Prius. Handig is dan weer dat de hybride versie niet aan koffervolume (360 l) moet inboeten, omdat dit model meteen voor de gecombineerde aandrijving werd ontworpen, zodat de batterijen handig onder de achterbank gemoffeld konden worden.

Aangepast rijplezier

Op de vooras ligt de bekende combinatie van de 1.8 benzinemotor, een elektromotor en een CVT-automaat, die samen 136 pk en 142 Nm op de voorwielen brengen. Dat is ruim voldoende om de Auris Hybrid vlot in beweging te brengen. Knalprestaties zet de half-elektrische Japanner natuurlijk niet neer, maar dat was ook niet de ambitie. Voor een groene, compacte gezinsauto is vlot en zuinig rijden de hoofdbekommernis. En dat lukt prima. De Auris Hybrid biedt niet de rijsensaties van weleer, toen we met bakken pk’s onder de motorkap lange rubberstrepen op het asfalt trokken. Het rijplezier valt nu eerder te zoeken in de efficiëntie. Ik betrapte me erop voortdurend de verbruiksmeter in het oog te houden om de consumptie onder de 5 l/100 km te houden. Mits wat te anticiperen in het verkeer en de Auris zoveel mogelijk te laten uitbollen, is dat trouwens een koud kunstje. Het normverbruik van 3,8 l/100 km halen is dan weer niet zo evident en eerder een uitdaging voor een deelname aan ecomarathon.

In ieder geval lost de nieuwe Auris Hybrid zeker de verwachtingen in met feilloos en zuinig functioneren, dat de eigenaar zeker zal merken aan zijn brandstofbudget. Daarmee is deze hybride Toyota zonder twijfel één van de betere groene alternatieven op de markt, die betaalbaar blijft en geen toegevingen in het gebruik vraagt.

Klik hier voor alle nieuws over het merk Toyota

Klik hier en zoek uw occasie Toyota Auris Hybrid tussen de duizenden tweedehands auto’s.

Klik hier voor een overzicht van Toyota Auris Hybrid, en een selectie van tweedehandse Toyota’s.

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikels

Toyota Prius (2023) banner

Test: Toyota Prius, de metamorfose (2023)

Autotests · Toyota
Toyota Corolla (2023) banner

Toyota Corolla: tijd voor de opfrisbeurt

Autotests · Toyota
Toyota Corolla Cross (2022) banner

Toyota Corolla Cross: terug naar normaal

Autotests · Toyota
Ontdek meer